خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از ابوالفضل سروش؛

ترامپیزه شدن سیاست خارجی آمریکا

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۳۷۸

نماینده مردم تهران در یادداشتی به بررسی سیاست خارجی آمریکا بعد از ظهور ترامپ پرداخته است.

وجود مشکلات بسیار در داخل کشور ممکن است انتخاب ترامپ را در چشم عامه مردم کم اهمیت کند، اما بنظر می‌رسد این فرد که روحیه مانیاک و هذیانی دارد بزودی به یکی از مشکلات ما و خاورمیانه تبدیل گردد.

برخلاف کشورهای جهان سوم که انتخاب شخصی مانند ترامپ ممکن است یک انتخاب نادرست ملی بدنبال عوامفریبی های گسترده و تبلیغات هوچیگر باشد و حضوری بدون برنامه و انتظار قبلی باشد، اما در آمریکا باید پذیرفت که برنده شدن ترامپ در نتیجه یک سیاست از پیش تدوین شده بود. این یعنی ما صرفا با یک فرد لمپن طرف نیستیم بلکه با یک سیاست برنامه ریزی شده که در قدرت قرار گرفته طرف هستیم. بدیهی است که این شرایط بدتری را رقم می‌زند.

در کنار هوچی‌گری‌های هدفمند ترامپ در مورد ایران که بیشتر تاکتیکی ایذایی و تحریکی برای وادار نمودن ما به عکس العمل‌های  مورد پیش بینی آنهاست، ترامپ و تیم وی اهداف شوم دیگری را نیز در خاورمیانه دنبال می‌کنند که آثار دلایل آن از انتصاب جارد کوشنر داماد یهودی الاصل ترامپ بعنوان مشاور ارشد در سیاست خارجی و در امور خاورمیانه و از جانب دیگر گماردن دیوید فریدمن که هم یهودی و هم هوادار تفکرات صهیونیستی است به مقام سفیر آمریکا در اسرائیل، کاملا هویداست.

هر دوی این افراد اعتقاد راسخ به حقوق اسراییل داشته و با ادامه شهرکسازی ها موافقند و اعتقاد دارند آمریکا نباید اسراییل را وادار به کاری کند بلکه حتی المقدور دولت  صهیونیستی را در اداره منطقه مبسوط الید بگذارد.  بدین ترتیب داعش که با همت مردمی  در عراق و سوریه گرفتار شده بودند و با حمایت‌های ایران رو به افول بود، دوباره جانی تازه در بین احساسات خشمگینانه مردم عرب خواهد یافت.

سیاست فعلی تیم ترامپ یک تیر رو سه نشانه است: ۱) تضعیف موضع ایران در منطقه خاورمیانه  

۲) تقویت مجدد مواضع تضعیف شده اسراییل در دوران اوباما

۳) تقویت و احیای داعش بعنوان سلاح پنهان که نقش غضنفر خون آشامِ داخل جهان اسلام را بازی میکند.

هر سه این اهداف در صورت تحقق بنوعی تضعیف ایران محسوب میشود و  

اکنون با این توصیفات بنظر میرسد هرگونه حرکت تندرویانه که برخلاف اتحاد ملی و روند وحدت سیاسی در داخل باشد، قطعا بصورت مستقیم یا غیر مستقیم توسط آمریکا و دشمنان منطقه ایی ایران بااستقبال روبرو میشود. با هر قدمی که ترامپ پیش میرود ، ایران نیز میبایست خط و مرزهای خود را با متحدین خود و همینطور دشمنان خارجی خود  روشنتر نماید.

برگ برنده ما دراینست با نزدیک شدن تجاری به بازارهای در دسترس که هم نوع اروپایی و هم خاورمیانه‌ای آن موجود است میتوان اقتدار بیشتری برای پیشبرد سیاستهای خود اتخاذ کنیم و البته لازمه آن برنامه ریزی جهت تسهیل چنین ارتباطاتی است.

در مجلس تصویب قوانین تسهیل کننده مراودات تجاری بین المللی می‌تواند کمک بزرگی به تبادلات اقتصادی نماید و در همین راستا سرمایه های کشورهای بیشتری را جذب نمود که علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی منافع مشترکی ایجاد می‌نماید که کفه ترازوی سیاسی را نیز به همین دلیل به سمت ایران سنگین‌تر می‌کند. این هنر در نگاه اول ساده نیست اما لازمه تسهیل ایجاد اراده و برنامه متقن و مدون با رویکرد منافع ملی برای آن است.

به امید سرافرازی ایران اسلامی

ابوالفضل سروش

نماینده تهران، اسلامشهر، شمیرانات، ری و پردیس

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز