خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

دولت در پرونده بابک زنجانی چه کاری باید انجام می‌داده که نداده/ قوه‌قضاییه به سوالات اذهان عمومی پاسخ دهد

سخنگوی دولت گفت: دولت برای مبارزه با فساد بارز و مبرهن و همکاری در پرونده بابک زنجانی مصر است و امیدواریم قوه قضائیه امروز به این وظیفه تاریخ خود عمل کند.

در ادامه نشست خبری سخنگوی دولت، نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد متهم شدن دولت به کم کاری در پرونده بابک زنجانی که روز گذشته از سوی رئیس قوه قضائیه اعلام شد، اظهار کرد: از قوه قضائیه تشکر می‌کنیم که در رابطه با این پرونده پراهمیت در حال فعالیت و بررسی است. این پرونده از آن جهت اهمیت دارد که یک فرد توانسته سه میلیارد دلار در آن زمان از اموال عمومی کشور را استفاده کند.

نوبخت تصریح کرد: دولت هرکاری که بتواند برای برگرداندن این پول به بیت المال انجام می‌دهد هر چند از سال‌های قبل ما برای این پرونده کمک کردیم و حتی آمادگی داریم آن بخش‌هایی که برای قوه قضائیه مشخص نیست توسط وزارت اطلاعات آن زوایا روشن شود که چطور یک نفر می‌تواند از این امکانات استفاده کند.

او  در مورد ادعای کمک زنجانی به ستاد انتخابات روحانی گفت: در این پرونده از ابتدا دولت مطالبه گر بوده و بر ضرورت برگرداندن دارایی مردم تاکید داشته و اکنون هم وضعیت همین است. قوه قضائیه از استقلال کافی برخوردار است و نیازی به درخواست ما نیست. اما باز ما می‌خواهیم هر کسی که ادعا کرده مستندات آن بررسی شود و دولت اعلام آمادگی می‌کند که هر اطلاعاتی را که قوه قضائیه بخواهد در اختیار آن قرار دهد.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد عدم همکاری وزارت خارجه و اطلاعات در پرونده بابک زنجانی گفت: از روز اول که دولت یازدهم بر سر کار آمد اولویت آن پیگیری این مساله بود. ما از قوه قضائیه خواستیم که تخلفات زنجانی را پیگیری کنند زیرا این برای ما سوال است که این فرد آیا واقعا به تنهایی این توانایی را داشته که ۲.۷ میلیارد دلار ارز کشور را در دست بگیرد؟ ما از دستگاه قضا می‌خواهیم که این مساله را برای مردم توضیح دهد تا سوالاتی که امروز در اذهان عمومی به وجود آمده پاسخ داده شود. اعدام یک فرد مشکل را حل نمی‌کند باید پول مردم برگردانده شود .

نوبخت تصریح کرد: ما این سوال را داریم که وزارت خارجه یا اطلاعات چه کاری باید انجام می‌داده که انجام نداده است. من باز تاکید می‌کنم دولت برای مبارزه و همکاری با این فساد بارز و مبرهن مصر است و امیدواریم قوه قضائیه امروز به این وظیفه تاریخ خود عمل کند. 

ادامه دارد

کد خبر : ۴۴۴۴۷۱