خبرگزاری کار ایران

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

اجلاس مسکو، آغازی برای حل سیاسی بحران سوریه است

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: دو اجلاس مسکو و آستانه می‌توانند پیش زمینه‌ای برای مذاکرات بین‌المللی که توسط سازمان ملل با حضور دیگر بازیگران برگزار می‌شود، باشد.

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو گفت: اجلاس مسکو پس از آزادسازی حلب و همچنین ترور اخیر سفیر روسیه در آنکارا برگزار شد که می‌تواند آغازی مجدد برای در پیش گرفته شدن روند سیاسی در جهت حل و فصل بحران سوریه باشد.

ترکیه می‌خواهد ضرر کمتری از بحران سوریه کند

او با بیان اینکه اجلاس مسکو گامی است که می‌توان بر آن تعمق کرد، ابراز داشت: نشستن ترکیه در کنار ایران و روسیه آن هم پس از آزادی حلب نشان می‌‌دهد که آنکارا با واقع‌بینی نسبت به این مساله برخورد کرده است، هر چند که ترک‌ها از این مسئله ناراحت هستند ولی نمی‌خواهند ناراحتی‌شان را نشان دهند و درصدد هستند تا از بحران سوریه کمتر ضرر کنند.

سفیر اسبق ایران در آذربایجان با یادآوری وضعیت کنونی آمریکا تصریح کرد: آزادی حلب و برگزاری اجلاس مسکو در شرایطی رخ می‌دهد که در آمریکا شاهد گذراندن دوران انتقالی دولت این کشور هستیم و تا حدود یک ماه دیگر دونالد ترامپ وارد کاخ سفید می‌شود.

روس‌ها می‌کوشند تا جایگاه خود را در سوریه تثبیت کنند

سلیمانی با بیان اینکه دولت کنونی آمریکا در شرایط فعلی نمی‌تواند اقدامی استراتژیک در خصوص مسائل کلان اتخاذ کند، خاطرنشان کرد: در این شرایط روس‌ها می‌کوشند تا جایگاه خود را در سوریه تثبیت کنند و از سویی دیگر درصدد آن هستند تا دست خود را برای مذاکرات احتمالی آتی بیشتر از پیش کنند.

او افزود: به نظر می‌رسد که پس از روی کار آمدن ترامپ تحولات سوریه هم شکل جدیدی به خود بگیرد. به عبارت دیگر، آمریکا در آن موقع فعال‌تر از زمان کنونی خواهد شد؛ مخصوصا آنکه رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده همکاری با روسیه برای مبارزه با تروریسم را داده است. همچنین هم‌اینک بازیگرانی هستند که با توجه به تحولات کنونی رویکرد سکوت را در پیش گرفتند و به نظر می‌رسد آنها در پشت صحنه ترور سفیر روسیه در مسکو باشند.

توافقات ایران و روسیه و ترکیه در اجلاس مسکو چه بود؟ 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اجلاس مسکو به دلیل حضور و نقش آفرینی سه بازیگر عمده در بحران سوریه از اهمیت برخوردار است، ابراز داشت: در پی این اجلاس توافقی میان ایران، روسیه و ترکیه صورت گرفت که در بیانیه این اجلاس متبلور است. از مهم‌ترین نتایج این اجلاس می‌توان گفت که بر حل بحران از طریق سازوکارهای سیاسی تاکید شده است. طرفین از گسترش آتش بس سخن گفته‌اند و همچنین بر مساله حفظ تمامیت ارضی سوریه اصرار شده است. 

ترکیه از نظرش درباره کناره‌گیری بشار اسد عبور کرده است

سلیمانی افزود: در این بیانیه مساله سرنوشت بشار اسد بیان نشده که به نظر می‌رسد ترک‌ها از تاکیدشان مبنی بر کناره‌گیری او عبور کرده‌اند و به جای آن بر تمامیت ارضی سوریه و عدم تجزیه آن تاکید کرده‌اند زیرا هم‌اینک مهمترین نگرانی آنکارا از بحران سوریه خطر تجزیه این کشور به احتمال تشکیل دولت کردی در شمال سوریه و اتصال آن با کردهای سوریه است.

او در پاسخ به این سوال که در نشست مسکو چه تصمیماتی در رابطه با تفکیک معارضان میانه‌رو از تروریست‌ها صورت گرفت، بیان کرد: با آزادی حلب فرق کسانی که سلاح را بر زمین گذاشتند و کسانی که همچنان بر مبارزه مسلحانه تاکید می‌کنند مشخص است. با این حال، در بیانیه اجلاس مسکو بر مبارزه با داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های وابسته به القاعده تاکید شده و سخن چندانی در رابطه با تعیین معارضان و تفکیک آنها از تروریست‌ها نشده است. 

اجلاس مسکو و آستانه پیش‌زمینه مذاکرات بین‌المللی درباره سوریه است

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: با توجه به آزادی حلب و تضعیف آنها و برگزاری اجلاس مسکو به نظر می‌رسد شرایط برای تعیین معارضان و تفکیک آنها از تروریستَ‌ها به وجود آمده است. در همین راستا، طی روزهای آتی اجلاس آستانه در قزاقستان میان گروه‌های سوری برگزار خواهد شد. در مجموع دو اجلاس مسکو و آستانه می‌توانند پیش زمینه‌ای برای مذاکرات بین‌المللی که توسط سازمان ملل با حضور دیگر بازیگران برگزار می‌شود، باشد.

اعراب سیاست سکوت و تعمق را درباره بحران سوریه در پیش گرفته‌اند

سلیمانی در پاسخ به این سوال که مواضع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در رابطه با موفقیت‌های ایران و روسیه در سوریه چیست، عنوان کرد:‌ از دو سه ماه قبل که تحولات سوریه به سمت آزادی حلب پیش رفته است و همچنین کاهش سطح فعالیت آمریکا در این بحران به نظر می‌رسد آنها هم موضع سکوت و تعمق را در پیش گرفته‌اند.

او تاکید کرد: ممکن است در صورت همکاری مسکو و واشنگتن برای حل بحران سوریه کشورهای عربی هم بخواهند به روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه بپیوندند تا بیشتر از این ضرر نکنند و البته ممکن است آنها بخواهند همچنان بر روند قبلی‌شان یعنی در پیش گرفتن رویکردهای نظامی اصرار داشته باشند که در این حالت تشدید بحران و فرسایشی شدن جنگ را شاهد خواهیم بود.

راه حل و فصل سیاسی بحران در سوریه بسته نیست

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه در صورتی که کشورها راهکارهای سیاسی را بپذیرند، راه حل و فصل سیاسی بحران در سوریه بسته نیست، یادآور شد: همراهی غیرمستقیم ایران و عربستان در اجلاس اوپک برای قیمت‌گذاری نفت و همچنین حل و فصل بحران ریاست جمهوری لبنان نشان داد که می‌توان از راهکارهای سیاسی برای حل بحران سوریه استفاده کرد. 

کد خبر : ۴۴۰۱۱۸