خبرگزاری کار ایران

الهام امین‌زاده:

حقوق شهروندی موجب تقویت نظام و توسعه عزت عمومی است/ منشور نشان از احترام دولت به جامعه دارد

دستیار ویژه رییس جمهور گفت: حقوق شهروندی توصیه قوانین خشک نیست بلکه حقوقی است که موجب تقویت نظام و توسعه عزت عمومی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهام امین‌زاده در سخنانی در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهروندی که با حضور رییس جمهور در سالن اجلاس کنفرانس اسلامی در حال برگزاری است، گفت: رونمایی از منشور آغاز راه طولانی است. احترام به حقوق شهروندی رابطه‌ای صحیح میان جامعه و دولت را ایجاد می‌کند.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی با تاکید بر اینکه هرچه دولت به حقوق شهروندان آگاه‌تر باشد و آن را اجرا کند، موجب تقویت نظام می‌شود، اظهار کرد:  تدوین حقوق شهروندی در دولت یازدهم نشان از احترام دولت به جامعه دارد. 

وی منشا حقوق شهروندی را کرامت و عزت انسان‌ها عنوان کرد و افزود: حقوق شهروندی توصیه قوانین خشک نیست بلکه حقوقی است که موجب تقویت نظام و توسعه عزت عمومی است.

امین‌زاده یادآور شد: حقوق شهروندی رابطه‌ای سه سویه است؛ مردم با دولت، دولت با مردم و مردم با مردم است که نتیجه آن رفاه، امنیت و پیشرفت است که می‌تواند سرمایه اجتماعی ایجاد کند.

وی اظهار کرد: برای تدوین حقوق شهروندی براساس نظرات امام خمینی (ره)، رهنمودهای مقام معظم رهبری، نظرات اساتید و مبانی اسلامی و قرآنی عمل کردیم که در ماه‌های گذشته تحت بررسی جامعه حقوقی قرار گرفت و رییس جمهور هم وقت فراوانی برای آن گذاشتند.

امین‌زاده ادامه داد: آقای روحانی به من دستور داد تا سازوکار لازم برای تدوین امور و اجرای حقوق شهروندی پیش‌بینی کنم. همچنین به دستگاه‌های اجرایی دستوراتی برای توسعه مفاهمه و افزایش حقوق شهروندی را سرلوحه خود قرار بدهند. همچنین به وزارتخانه‌های آموزش وپرورش و علوم دستور دادند تا تدریس حقوق شهروندی را آغاز کنند.

دستیار ویژه رییس جمهور تاکید کرد: منشور حقوق شهروندی باید به عنوان پیوست قانون اساسی قرار گیرد تا دولت‌ها آن را اجرا کنند. همچنین قوانین باید پیوست حقوق شهروندی داشته باشند. اجرای قوانین و حقوق شهروندی نیازمند تعامل و عزم کلیه نهادهای دولتی و حکومتی است. 

وی در پایان خطاب به رییس جمهور گفت: آقای روحانی اطمینان دارم همانطور که دغدعه تدوین حقوق شهروندی را داشته‌اید، فرایند‌ها و سازوکارهای اجرایی را هم فراهم می‌کنید.

کد خبر : ۴۳۹۲۳۸