خبرگزاری کار ایران

عارف تاکید کرد:

اصلاحات با یک کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 به میدان خواهد آمد/ اجماع کامل رمز پیروزی است

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد که جریان اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 با یک کاندیدای واحد حضور خواهد یافت.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در همایش «امید، وحدت، رحمت» در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان با بیان اینکه وحدت رمز پیروزی انقلاب اسلامی بود، اظهار کرد: شاید مهم‌ترین کلیدواژه سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری وحدت کلمه باشد.

وی همچنین با بیان اینکه امام(ره) آگاهانه بعد از خرداد 42 روی وحدت میان اقشار گوناگون جامعه تاکید می‌کردند، افزود: این نگاه راهبردی امام(ره) پیروزی انقلاب را تضمین کرد. مهم‌ترین مبانی وحدت از نگاه ایشان تاکید بر ارزش‌های اسلامی و اتکا بر ارزش‌های انقلاب بود که بعد از پیروزی انقلاب با وجود تمام کینه‌توزی‌های دشمن توانستیم به راه خود ادامه دهیم و مرعوب دشمنان نشویم.

عارف در ادامه متذکر شد: دنیای اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز دارد و شعارهای انقلاب می‌تواند وحدت جهان اسلام را تضمین کند. امروز همه قبول دارند در منطقه هیچ رویدادی نمی‌تواند بدون نظر ایران اتفاق بیفتد، بنابراین نقش ایران در منطقه خاورمیانه کلیدی است.

مؤسس و رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین با بیان اینکه جریان اصلاح‌طلب هم اگر می‌خواهد گام مثبتی بردارد باید وحدت داشته باشد، خاطرنشان کرد: اواسط دهه 80 با جمع‌بندی عملکرد اصلاحات فهمیدیم جریان اصلاحات متنوع است. ما به خوبی دریافتیم که خلأ یک اتاق‌فکر یا یک نهاد غیرحزبی که بتواند روی راهبردها کار کند محسوس است بنابراین ابتدا بنیاد باران را شکل دادیم و ورود جوانان را به بنیاد باران منع کردیم چراکه بیشتر هدف، آوردن افراد باتجربه بود که در این‌باره باید بهتر عمل می‌کردیم.

عارف در ادامه با بیان اینکه ضرورت استفاده از جوانان ما را بر آن داشت که بنیاد امید ایرانیان را تشکیل دهیم، خاطرنشان کرد: بنیاد امید ایرانیان در شرایطی اواخر دهه 80 تشکیل شد که شعار اصلی‌ آن اخلاق و خردجمعی بود. توجه به کادرسازی یکی دیگر از اهداف بنیاد امید ایرانیان بود. احساس کردیم در مدیریت کلان کشور از جوانان استفاده نمی‌شود به همین دلیل بنیاد امید ایرانیان با رویکردهایی که در اساسنامه‌اش بود برای استفاده بهتر از جوانان در امور کشور تشکیل شد. البته کنار برنامه‌های راهبردی باید تدوین برنامه‌های راهبردی دیگری را نیز برای جریان اصلاحات داشته باشیم.

رییس فراکسیون امید مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه سال‌های آخر دهه 80 و اوایل ده 90 با بحث‌های جدی و چالشی روبرو بودیم، گفت: اعتقاد ما بر این بود که جریان اصلاحات یکی از ریشه‌دارترین جریانات انقلاب است، به همین دلیل خواستیم به آن شکل بهتری بدهیم. جریان اصلاحات همیشه بدون نفی رقبا برای پیشبرد اهداف کشور و انقلاب گام برداشته است. آیا می‌توانستیم در آن برهه زمان بی‌تفاوت باشیم؟ جواب منفی بود. حضور در تمام صحنه‌ها با هر شرایطی هدف ما بود و خواهد بود.

رئیس هیئت‌مدیره بنیاد باران همچنین با بیان اینکه کسب قدرت تنها از طریق صندوق‌های رأی میسر بود، اضافه کرد: ما هرگز یادمان نرفته 4 سال قبل با چه شرایطی کار کردیم. آن شرایط نتیجه تندروی بخشی از جریان اصلاحات و تمامیت‌خواهی جریان رقیب بود که برچسب به جریان اصلاحات می‌زدند. راهبرد ما حضور پرشور در صحنه است و تقریبا یاد ندارم به نتیجه‌ای غیر از حضور رسیده باشیم. ما باید با گام‌های استوار و ندادن بهانه به رقیب که همه قدرت در دستش است پیش برویم و همیشه شعار اصلی خود را اخلاق‌مداری قرار داده‌ایم.

 وی در ادامه با بیان اینکه خرد جمعی همیشه در اصلاحات اصل بوده، اذعان کرد: ما ضربه‌هایی که از تفرقه و عدم همگرایی خورده‌ایم نباید تکرار کنیم. من اعتقاد دارم شکست‌هایی که خورده‌ایم به دلیل عدم همگرایی بود، نه اینکه دلیل آن رویگردانی مردم از جریان اصلاحات بود باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اهداف و راهبردهای جبهه اصلاحات نیز متذکر شد: تلاش برای تحقق آرمان‌های انقلاب، پیشتازی در تمام صحنه‌های انقلاب و حفظ منافع ملی، قانون‌مداری، تاکید بر اجرایی‌شدن تمام قانون اساسی به عنوان میثاق ملی، تلاش برای رشد کشور، اخلاق‌مداری و پرهیز از نفی رقیب از اهداف و راهبردهای اصلی جبهه اصلاحات محسوب می‌شوند که سهم اصلی در پیروزی انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد 92 از آن اصلاح‌طلبان است و همیشه مهم‌ترین رسالت ما حفظ دستاوردهای اصلاحات بوده است. انتخابات مجلس که اسفندماه 94 بود، جریان اصلاحات کلید انتخابات را مهرماه 92 زد، یعنی دو و نیم سال قبل از انتخابات مجلس و برخی پیروزی ما در انتخابات سال 92 را تصادفی می‌دانستند به همین دلیل مهرماه 92 کلید انتخابات 94 مجلس را زدیم و راهبرد اصلی خود را برای شرکت در این انتخابات بهمن‌ماه 92 ابلاغ کردیم که انتخابات 94 با این راهبرد حضور پیدا خواهیم کرد. لازم است از تمام مردم تشکر کنیم که در انتخابات مجلس به جریان اصلاحات اعتماد کردند.

عارف تاکید کرد: شعار ما مشارکت حداکثری است به همین دلیل ما هیچ‌وقت دنبال مشارکت حداقلی نبوده‌ایم، برعکس رقبا حضور حداقلی را در برخی موارد خواهانند تا پیروز شوند. اجماع کامل رمز پیروزی جریان اصلاحات است. حفظ انسجام و پرهیز از هر حرکتی که جبهه اصلاحات را تضعیف کند از اهداف اصلی این جریان است. فرماندهی و مدیریت کامل را باید در جریان اصلاحات در دستور کار قرار دهیم. البته در این ارتباط فهمیدیم که نباید به جایگاه حقوقی احزاب ضربه‌ای وارد شود.

رئیس هیئت‌مدیره بنیاد باران با بیان اینکه پرهیز از هرگونه سهم‌خواهی در دستور کار جبهه اصلاحات است، خاطرنشان کرد: باید تک‌روی را کنار بگذاریم. البته در جریان اصلاحات توجه به جایگاه زنان و جوانان در پیشبرد امور از اهداف اصلی است و خوشبختانه هم اکنون انسجام انتخابات اسفند 94 را حفظ کرده‌ایم و باید در همه عرصه‌ها محکم گام برداریم.

وی با اشاره به مطالبات جوانان اصلاح‌طلب گفت: باید مطالبات جوانان اصلاح‌طلب را دنبال کنیم. جوانان ما از طریق شوراها می‌توانند در بسیاری از امور وارد شوند و زنان ما هم باید در انتخابات شوراها فعال باشند چراکه انتخابات شوراها دستاورد دولت اصلاحات است.

رئیس هیئت‌مدیره بنیاد باران در ادامه با بیان اینکه جریان اصلاحات بدون‌شک در انتخابات ریاست‌جمهوری که اردیبهشت 96 برگزار  می‌شود به یک کاندیدای واحد خواهد رسید، متذکر شد: جریان اصلاحات همیشه با دولت تدبیر و امید همسو بوده‌ و البته نقد دلسوزانه هم داشته‌ایم. همه بدانند که اصلاحات با یک کاندیدا به میدان خواهد آمد. همچنین فعالیت فراکسیون امید بهتر شده و در مجلس با هماهنگی کامل عمل می‌کنیم به گونه‌ای که کارها تقسیم می‌شود. جمع‌بندی فراکسیون امید این بود که از سه وزیر پیشنهادی دولت دفاع کنیم و هر 6 نفر موافق از فراکسیون امید بودند. شعار اصلی ما در انتخابات آینده آرامش خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مهم‌ترین چالش امروز کشور را مساله کمبود آب عنوان کرد و گفت: البته آب مشکل تمام دنیا است که 25 سال آینده با آن مواجه خواهند شد اما ما جزو چند کشور نخست هستیم که با این مشکل مواجه‌ایم و اگر جدی‌تر از گذشته با این مساله برخورد نکنیم در آینده متضرر می‌شویم که برای حل این مساله عزم جدی ملی نیاز است.

نماینده مردم تهران در پایان خود را مدیون اصفهان دانست و متذکر شد: من بخش مهمی از عمر خود را  اصفهان گذرانده‌ام و هنگامی که از روی سی و سه پل عبور می‌کنم مشکل کمبود آب را با گوشت و پوست‌ام حس می‌کنم.

کد خبر : ۴۳۸۷۵۰