خبرگزاری کار ایران

ادعای مقام‌های نظامی آمریکا؛

رویارویی قایق ایرانی با هلی‌کوپتر آمریکایی در تنگه هرمز

روز گذشته دو مقام نظامی آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، مدعی شدند که یک قایق سپاه در تنگه هرمز هلیکوپتر نیروی دریایی آمریکا را مورد هدف قرار داده است.

به گزارش ایلنا، روز گذشته «رویترز» به نقل از دو مقام نظامی وزارت دفاع آمریکا مدعی شده که یک قایق سپاه پاسداران در تنگه هرمز سلاح خود را به طرف یک هلیکوپتر نیروی دریایی آمریکا نشانه گرفته است.

بنا بر این ادعا، هلیکوپتر مذکور در حدود ۸۰۰ متری دو قایق سپاه و بر فراز آب‌های خلیج‌فارس پرواز می‌کرد که یکی از دو قایق ایرانی سلاح خود را به طرف آن نشانه گرفت.

این منابع آگاه نا‌شناسمدعی شده‌اند که این رفتار تحریک آمیز بوده است. آن‌ها در عین حال گفته‌اند که خدمه هلیکوپتر احساس خطر نکردند.

 به گزارش «فاکس نیوز» بعد از این رویارویی، هلی‌کوپتر نیروی دریایی آمریکا به سمت ناو «یو اس اس آیزنهاور» حرکت کرده است.

به گزارش «اینترنشنال اینترست» نیز این اولین رویارویی ایران و آمریکا در خلیج فارس بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و ترامپ هنوز هیچ واکنشی به این اخبار نشان نداده است.

این درحالی مقام‌های ایرانی هنوز در این خصوص اظهار نظر نکرده‌اند و روشن نیست این حادثه چه روزی اتفاق افتاده است.

سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنت‌کام) به بی بی سی گفته است که فعلا نمی‌تواند جزئیاتی در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

طبق این گزارش ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی امسال هشدار داد که «قایق‌های کوچک» ایرانی که دور «شناورهای زیبای» آمریکا می‌چرخند باید هدف گرفته شوند.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در سال میلادی جاری در حالی بار‌ها نیروی دریایی سپاه را به اقدامات تحریک آمیز در تنگه هرمز متهم کرده‌اند، که هنوز مشخص نیست شناورها و هلی‌کوپترهای خودشان با چه مجوزی در وارد آب‌های خلیج فارس شده‌اند و آیا حریم‌های ایران را رعایت کرده‌اند یا خیر.

آن‌ها در اواسط شهریور ماه اعلام کردند که یک ناو گشتی آمریکایی در خلیج فارس مجبور شده برای پرهیز از برخورد احتمالی با یک قایق سپاه که به فاصله کمتر از ۱۰۰ متری آن رسیده بود، مسیرش را عوض کند.

ژنرال جوزف ووتل، بلندپایه‌ترین فرمانده نظامی ایالات متحده در خاورمیانه، نیز گفته بود که نگران است چون «فرماندهان سپاه پاسداران» قصد دارند با اقدامات به گفته وی تحریک آمیزی، نیروهای آمریکایی را محک بزنند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پیشتر اتهامات آمریکا را رد کرده و گفته بود که ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی عمل کرده است.

کد خبر : ۴۳۳۱۸۹