خبرگزاری کار ایران

امروز برگزار شد؛

برگزاری دومین نشست گفت‌وگوهای سیاسی ایران – فرانسه

دومین نشست گفت‌وگوهای سیاسی ایران و فرانسه امروز 28 آبان 95 در پاریس برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که به ریاست مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا وزارت امورخارجه و همتای فرانسوی‌اش کریستیان مسه دبیر کل وزارت امورخارجه فرانسه برگزار شد، دو طرف براساس سند نقشه‌راه توسعه روابط دو کشور که در سفر دکتر روحانی به پاریس به امضا رسید، پیشرفت‌های انجام شده در همکاری میان موسسات و وزارتخانه‌های دو کشور را مرور کرده و مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست هر دو طرف افزایش 150 درصدی میزان مبادلات تجاری میان ایران و فرانسه طی 8 ماه گذشته را مثبت ارزیابی کرده و سرعت بخشیدن به همکاری در بخش‌های انرژی، حمل و نقل، صنایع، بهداشت، دارو و درمان و کشاورزی را مورد تاکید قرار دادند.

به منظور تقویت همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور، توافق شد تا اولین کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و فرانسه به ریاست وزرای امورخارجه دو کشور در آینده نزدیک برگزار شود.

در دومین دور گفت‌وگوهای سیاسی همچنین افزایش همکاری‌های علمی و دانشگاهی از طریق تبادل هیات تخصصی مورد توافق قرار گرفت.

در ادامه این نشست، موضوعات مختلف منطقه ای از جمله روابط فراآتلانتیکی ، موضوعات منطقه ای نظیر افغانستان، عراق، یمن، سوریه، لبنان و قره‌باغ علیا مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت و با توجه به تحولات اخیر در حوزه روابط بین الملل، دو طرف ضرورت افزایش تبادل نظر و گفت‌وگو درباره موضوعات منطقه‌ای را مورد تاکید قرار دادند.

دو طرف توافق کردند دور بعدی گفتگوهای سیاسی در سال 1396 ( 2017 ) در تهران برگزار شود.

کد خبر : ۴۳۰۲۴۶