خبرگزاری کار ایران

المانیتور مطرح کرد؛

انتخابات ایران و حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی

خبرگزاری المانیتور در مقاله‌ای با موضوع حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی، به بیان دلایل این حمایت پرداخته و نوشته اصلاح‌طلبان برغم برخی نارضایتی‌ها، از روحانی حمایت می‌کنند.

به گزارش ایلنا، این مقاله در تشریح رابطه اصلاح‌طلبان و روحانی، نوشته است: محمدرضا عارف در سال ۲۰۱۳ به نفع روحانی و برای اجماع‌ اصلاح‌طلبان در لحظات پایانی از رقابت‌های ریاست جمهوری انصراف داد. عارف در راس لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان با میانه‌روی‌های مجلس در لیست امید به مجلس راه پیدا کرد.

نویسنده این مقاله ضمن بیان اینکه برخی مشاوران و معاونان روحانی از  لاریجانی حمایت کردند، مدعی شده است: عارف بخاطر عدم اظهارنظر رسمی روحانی در حمایت از تصمیم او برای ریاست مجلس، ناراضی است.

یکی از نزدیکان خاتمی در مصاحبه با المانیتور حکایت جالبی را از نقش دولت در انتخاب رییس مجلس یادآوری کرده و گفت: قبل از افتتاح مجلس جدید، زنگنه و آخوندی با خاتمی دیداری داشته‌اند و درباره کاندیداتوری عارف بحث کرده‌اند. آن‌ها از خاتمی خواسته‌اند میانجیگری کند تا عارف از کاندیداتوری و رقابت با لاریجانی کنار بکشد که خاتمی در واکنش گفته اگر سال ۲۰۱۳ عارف به نفع روحانی کنار کشید، به این دلیل بود که ما می‌توانیستیم روی روحانی ائتلاف کنیم‌ اما چرا امروز باید چنین تقاضایی از عارف داشته باشیم؟ چرا باید از او بخواهیم به نفع لاریجانی که هیچ ارتباطی با اصلاح‌طلبان ندارد عقب‌نشینی کند؟

این فرد همچنین به المانیتور گفته است: زنگنه و آخوندی سعی کرده‌اند خاتمی را مجاب کنند که عارف رای کافی ندارد اما خاتمی با این درخواست مخالفت کرده و صراحتا گفته که ما انتظار حمایت دولت از عارف را نداریم اما انتظار داریم که حداقل از ورود ما به صحنه جلوگیری نکنند و اجازه کار به ما بدهند. این دیدار در حالی به پایان رسیده که زنگنه و آخوندی قول مساعدت روحانی را به خاتمی داده‌اند اما این اتفاق نیفتاد و معاون اول روحانی یعنی اسحاق جهانگیری در ۷ می‌ حمایتش را از لاریجانی رسما اعلام کرد. او در نشستی اعلام کرد که رییس مجلس شجاعانه و مدبرانه خودش را قربانی کرد تا از برجام حمایت کند. او در این جلسه هیچ اشاره‌ای به عارف نکرد و در ‌‌نهایت لاریجانی رییس مجلس شد.

یکی از نمایندگان تهران در مصاحبه با این رسانه گفته است: عارف احساس می‌کند حقوقش پایمال شده و به همین دلیل تمایلی به اینکه خودش را فعال نشان بدهد، ندارد. این ممکن است به این دلیل باشد که اصلاح طلبان هیچ گزینه‌ای به جز روحانی ندارند و عدم پشتیبانی آن‌ها از روحانی می‌تواند نتیجه‌ای جز اعمال فشار بر رییس جمهوری که قرار است نقش بیشتری به آن‌ها در دولت بعد بدهد نخواهد داشت.

در این مقاله به مصاحبه محمدرضا خاتمی نایب رییس مجلس ششم با ایلنا اشاره شده که گفته روحانی اولین و آخرین گزینه اصلاح‌طلبان در انتخابات دور بعدی است.

در عین حال سعید حجاریان به بسیج‌نیوز گفته بود: اصلاح‌طلبان هیچ گزینه‌ای به جز روحانی ندارند. حتی اصولگرایان نیز کم کم به سمت حمایت از روحانی می‌روند چراکه آن‌ها نیز هیچ گزینه‌ای به جز روحانی ندارند.

سعید لیلاز در اظهار نظری مشابه خاتمی و حجاریان به المانیتور گفته است: اگر احمدی‌نژاد می‌آمد اتحاد و اجماع میان اصلاح‌طلبان بیشتر بود. با این وجود در آستانه انتخابات شما مجددا شاهد اجماع اصلاح‌طلبان در مورد روحانی خواهید بود. نمی‌دانم چرا نگران اقدامات بالقوه عارف هستید. او همواره تابع تصمیم‌های اصلاح‌طلبان بوده و هرگز گام مستقلی، له یا علیه منافع اصلاح‌طلبان بر نداشته است. مطمئنم او نیز مانند سایر اصلاح‌طلبان عاقلانه عمل خواهد کرد‌‌، همان طور که قبلا هم در حمایت از روحانی چنین کاری کرده است.

به این ترتیب در شرایط کنونی تحلیل حجاریان از همه معقول‌تر به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان گزینه‌ای جز روحانی ندارند.

کد خبر : ۴۲۳۷۷۵