خبرگزاری کار ایران

در پاریس برگزار شد؛

اولین نشست مشترک گفت‌وگوهای راهبردی کمیسیون‌های امور خارجه مجالس ایران و فرانسه

اولین نشست مشترک گفتگوهای راهبردی روسا و تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امور خارجی، دفاع و نیروهای مسلح سنای فرانسه به ریاست مشترک ژان پی‌یر رافارن و علاء‌الدین بروجردی در پاریس برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست روسای کمیسیون‌های مذکور شرح کوتاهی در مورد دیدگاه‌های خود در خصوص روابط دوجانبه ارائه و بر ضرورت تبادل‌نظر در مورد تحولات و بحران‌های منطقه تاکید کردند. این نشست شامل دو میزگرد تحت عنوان: «راه حل‌های بحران‌های فعلی در منطقه» و همچنین «تعمیق روابط دو جانبه» بود و در پایان نیز کنفرانس مشترک مطبوعاتی برگزار گردید.

علاء‌الدین بروجردی با مرور تحولات اخیر در روابط دو کشور و یادآوری این نکته که در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های تحمیلی علیه کشورمان، نمی‌توانستیم در روابط دو جانبه گامهای زیادی برداریم، سفر آقای روحانی به فرانسه و امضای ۳۵ سند همکاری بین دو طرف در آن سفر را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: این مسئله نشانه اراده قوی از سوی طرفین برای برداشتن گام‌های بلند در روابط بین دو ایران و فرانسه است و مسئولیت نمایندگان دو ملت را سنگین می‌سازد تا با روابط پارلمانی خوب خود، پشتوانه‌ای قوی برای تقویت روابط باشند.

وی در ارتباط با منطقه، به تروریسم بعنوان پدیده‌ای شوم و خطرناک اشاره کرد که فرا‌تر از منطقه را در برگرفته وحتی به اروپا و فرانسه نیز سرایت و همه را درگیر کرده است و باید عزمی جدی در مبارزه با آن ایجاد شود و بیش از هر چیز باید به ریشه‌های آن پرداخت.

بروجردی همچنین تاکیدکرد: بحران سوریه فقط راه حل سیاسی دارد و این بحران را ناشی از تحلیل غلطی دانست که با هدف تغییر بنیادی در ساختار حاکم بر سوریه و با آموزش ده‌ها هزار نفر در کشورهای همسایه سوریه ایجاد شد که اینک پس از ۵ سال بحران، نیازمند بازنگری در دیدگاه عاملین آن و کشورهای تصمیم گیرنده در این خصوص است. بروجردی به ویژه در ارتباط با بحران یمن و کشتار مردم بیگناه آن، حساسیت فرانسه به بحث حقوق بشر را یادآوری کرده و گفت: اگرچه صدور بیانیه محکومیت این اقدامات ارزشمند است ولی کافی نیست و انتظار آن است که با توجه به نقش، جایگاه و نفوذ فرانسه شاهد حرکتی جدی از سوی دو لت این کشور باشیم.

رافارن نیز با ابراز خرسندی از حضور تعدای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاریس و نقش و مشارکت نمایندگان در تحکیم روابط، نسبت به وضعیت روابط دو جانبه اظهار رضایت نمود و در مورد بحران سوریه نیز گفت: نباید برای بحث در مورد این بحران به بن بست برسیم راه حل این بحران سیاسی است و راه حل نظامی ندارد و موضع فرانسه نیز بر همین اساس است وی افزود: مسئله این نیست که فقط از این بحران بیرون بیاییم بلکه نکته اساسی این است که ثبات در آن کشور برقرار شود و مردم سوریه به کشورشان بازگردند.

در میزگردهای برگزار شده نیز نمایندگان هر طرف به تشریح دیدگاه‌های خود پرداخته و ضمن تاکید بر ضرورت توسعه روابط دو جانبه و تقویت آن از طریق حمایت‌های پارلمانی، بر لزوم مبارزه جدی با تروریسم و داعش در منطقه تاکید کردند.

در پایان نشست مذکور یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار شد که طرفین ضمن ارزیابی مثبت از برگزاری این نشست، تصمیم خود مبنی بر ادامه رایزنی‌ها در قالب کمیسیون مشترک گفتگوهای راهبردی ابراز و بار دیگر بر راه حل سیاسی برای بحران سوریه، مبارزه جدی با تروریسم و داعش و ضرورت ایفای نقش هر دو کشور در بحران‌های منطقه تاکید کردند.

کد خبر : ۴۲۲۸۷۴