خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر داد؛

فروش ۷۰ تن آب سنگین مازاد به آمریکا و روسیه/ تلاش ایران برای همکاری با طرح «ایتر»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره وضعیت پیوستن ایران به طرح ای‌تر (گداخت هسته‌ای) گفت: رایزنی‌ها و مذاکرات انجام شده است و به زودی خبرهای خوبی به اطلاع مردم می‌رسانیم.

به گزارش ایلنا، بهروز کمالوندی با اشاره به پیوستن ایران به طرح ایتر (گداخت هسته‌ای) اعلام کرد: پیشرفت ما خوب است و با ای‌تر به نحوی حرکت می‌کنیم که مورد نظر است. هدف ما این است که عضو همکار و ناظر در مجموعه ایتر باشیم و این موضوع پروسه‌ای دارد و باید کشورهایی که بنیانگذار هستند موافقت کنند. تبادل‌نظر صورت گرفته و تقریباً به‌صورت مرتب در ارتباط هستیم.

او درباره آخرین وضعیت فروش آب سنگین ایران گفت: حدود ۷۰ تن آب سنگین مازاد داشتیم، یعنی اضافه بر آن ۱۳۰ تن، و آن را به دو کشور آمریکا و و روسیه فروختیم.

او افزود: کشورهای دیگری هم خواهان آب سنگین ایران هستند به ویژه بعد از آن‌که دو کشور مهم دنیا طالب آن هستند.

کمالوندی درباره تقاضای کشورهای اروپایی از جمله فرانسه برای خرید آب سنگین ایران اظهار کرد: آن‌ها هنوز تا حدودی سردرگمی دارند و نمی‌دانند چگونه شروع کنند چون برخی مجوزهای داخلی از مقام‌های خودشان می‌خواهند به همین علت به آن‌ها مطرح کردیم که لازم است کمک کنید تا زود‌تر مجوزهای لازم داده شود تا مراودات داشته باشیم، به نظر می‌رسد این موارد به تدریج و در آینده‌ای نزدیک حل می‌شود.

او درباره قیمت آب سنگین فروشی ایران، گفت: در بحث قیمت آب سنگین، حجم مهم است. به‌طوری که بسته‌بندی آب سنگین مهم بوده و بسته‌بندیِ کم، ممکن است باعث افزایش قیمت آب سنگین شود. ضمن این‌که بسته‌بندی نیز هزینه‌های خاص خود را دارد.

کمالوندی اظهار کرد: در حجم بالا که معمولاً‌ بیشتر از ۲۰ تن است، قیمت بالا‌تر از قیمت‌های فروخته شده در دنیاست و نمی‌خواهیم کاری کنیم که بدهکار شویم.

این مقام سازمان انرژی اتمی افزود: فعلاً وارد بازار خرد نشده‌ایم اما اگر در آینده بتوانیم وارد بازار خرد شویم ممکن است آب سنگین به صورت میلی گرمی هم فروخته شود ولی این کار، کار سازمان انرژی اتمی نیست و شاید شرکت‌هایی در آینده تأسیس شود و بسته‌بندی‌های آب سنگین که استانداردهای بین‌المللی خود را دارند انجام دهند و بازاریابی کنند.

کمالوندی گفت: ممکن است بعضی‌ها بگویند می‌شود آب سنگین را به قیمت بالاتری فروخت، ‌ ما آماده‌ایم اگر کسی مشتری دارد که آب سنگین را با قیمت بالا می‌خرد به او آب سنگین بدهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: مازاد بر ۱۳۰ تن آب سنگین (که باید در داخل کشور باشد) فروختیم و اگر چیزی بخواهیم بفروشیم باید وعده برای آینده بدهیم تا تولیدات آینده را بفروشیم.

او درباره قیمت آب سنگین فروخته شده ایران به آمریکا و روسیه گفت: تقریباً‌ قیمت هر دو محصول یکی است، ضمن این‌که ما ترتیباتی با روسیه داریم که انشاءالله بتوانیم بگوییم به یک نحوی معامله‌ای است که باز هم می‌تواند شیرین‌تر باشد.

کمالوندی درباره این‌که در عمان بازهم آب سنگین داریم یا خیر؟ گفت: فعلاً‌ هیچ آب سنگین مازادی در خارج از کشور نداریم.

او ادامه داد: باید برای فروش آب سنگین مازاد برنامه‌ریزی کنیم و این بازار محدود است، چرا که تعداد کشورهای مصرف‌کننده آب سنگین محدود است. شاید از ۱۰ الی ۱۲ کشور بیشتر نباشد و آمریکا به تنهایی ۸۰ درصد بازار تحقیقات دنیا را در اختیار دارد و سایر کشور‌ها مصرف کمی دارند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در حاشیه اجلاس عمومی سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره آب سنگین سه نوبت سخنرانی کردیم که نخستین بار در حاشیه اجلاس عمومی بود و نمایندگان کشورهای مهم دنیا در این اجلاس شرکت کرده بودند. در آن جلسه دورنمای آب سنگین در دنیا را ارائه کردیم که تقاضای رو به افزایش است و در ایران هم طرح‌هایی برای داروی «دوتره» داریم و تحقیقات در زمینه‌های مختلف صنعتی و پزشکی وجود دارد.

کمالوندی با بیان این‌که افق آب سنگین روشن است گفت: هر چقدر هم در زمینه آب سنگین در داخل کشور تحقیقات انجام شود باز هم تولید آب سنگین داریم به طوری که سالانه ۲۰ تن آب سنگین تولید می‌کنیم و باید برای این مقدار بازاریابی کنیم، خوشبختانه بازار پیدا شده و درحال توسعه بازار هستیم.

او درباره برخی اخبار مبنی بر کارشکنی‌ها برای پیوستن ایران به طرح «ای‌تر» (گداخت هسته‌ای) گفت: حداقل ما چیزی حس نکردیم نه در مجموعه ای‌تر و نه در جایی دیگر.

این مقام سازمان انرژی اتمی گفت: کمیته هسته‌ای اخیراً روند خوبی را آغاز کرده است و قبل از این‌که گزارش روند اجرای برجام تقدیم صحن علنی مجلس شود سؤالاتی را در این‌باره مطرح می‌کند. در این جلسه گزارشی از فعالیت‌های هسته‌ای بعد از اجرای برجام در آن کمیته ارائه کردیم و دوستان سوالاتی داشتند که به آن‌ها جواب دادیم.

کمالوندی ادامه داد: از طرف آن‌ها (۱+۵) در رابطه با کارهای فنی بدعهدی نداریم، ممکن است زیاده‌خواهی وجود داشته باشد. مثلاً در حوزه نظارت زیاده‌خواهی‌هایی بوده و به فرض گفته‌اند نظارت بیشتر باشد یا اطلاعات بیشتری را می‌خواستند و ما این‌ها را به تدریج در ریل خودش انداختیم و مسیری را طی می‌کنیم که آرام و خوب است و مشکل خاصی نداریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: تقریباً می‌توانیم بگوییم به انتهای مسائل کار فنی رسیده‌ایم، حالا اگر یکی دو مورد ریز هم باشد موارد مشکل‌زا نیست، کما این‌که همیشه خودمان را آماده کرده‌ایم مبنی بر این‌که ممکن است زیاده‌خواهی وجود داشته باشد و در هر حال باید بر اساس اصول، حقوق و منافع خودمان اقدام کنیم و این کار را تا به حال انجام داده‌ایم.

او افزود: کمیته هسته‌ای مجلس گزارش خود را بر اساس گزارش‌های وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی داده است و بر اساس سؤالاتی که مطرح می‌شود مشخص است که توضیحات بیشتری در برخی حوزه‌ها لازم است و امروز مواردی را روشن کردیم که مفید بود.

کمالوندی که با صداوسیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: ‌خبرهای خوب در راه است و ان‌شاءالله بتوانیم همه با هم صنعت هسته‌ای را که نتیجه خون شهدای هسته‌ای و مقاومت ملت ایران است به خوبی پیش ببریم.

کد خبر : ۴۱۷۵۴۲