خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد آلمان:

لغو دیدار ناشی از مشکلات سیاست داخلی ایران بوده است

وزیر اقتصاد آلمان با اشاره به عدم دیدارش با رییس مجلس ایران در روز سه شنبه به خبرنگاران گفت:که دلیل لغو دیدارش با لاریجانی ناشی از سیاست داخلی ایران است.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که دیدار رییس مجلس با وزیر اقتصاد آلمان در در پی صحبت‌های او مبنی بر درخواست پیگیری اصلاحات در ایران و پذیرش مسئولیت در قبال سوریه لغو شده است.

معاون صدر اعظم آلمان پیش از سفرش به ایران در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل، برقراری روابط دوستانه با ایران را منوط به پذیرش موجودیت اسراییل از سوی تهران دانسته بود. 

مقام‌های ایران به اظهارات زیگمار گابریل واکنش تندی نشان دادند و تاکید کردند که هیچ کشوری نمی‌تواند پیش‌شرطی برای ایران تعریف کند، چراکه ایران، با عقاید خود زندگی می‌کند و هیچ‌گاه اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد. 

وزیر اقتصاد آلمان در مسیر بازگشت خود در هواپیما به خبرنگاران گفت که دلیل لغو دیدارش با لاریجانی ناشی از سیاست داخلی ایران است.  دلیل این لغو دیدار رقابت‌های انتخاباتی در ایران است. تصور می‌کنم که به خوبی از من استقبال شد، به ویژه در جریان دیدارم با معاون رییس‌جمهور.

گابریل که به همراه یک هیات تجاری بزرگی از نمایندگان شرکت‌های آلمانی به ایران سفر کرده بود، در جریان این سفر چند قرارداد را با طرف ایرانی به امضاء رساند. 

رویترز نوشت: آیت‌الله آملی لاریجانی برادر رییس مجلس ایران و رییس قوه قضاییه روز دوشنبه  در اظهاراتی انتقادی  گفته که اگر من در جایگاه دولت یا وزیر خارجه بودم هرگز اجازه نمی‌دادم چنین کسی به ایران سفر کند. 

گابریل روز دوشنبه گفته بود که اختلاف‌های زیادی بین ایران و آلمان وجود دارد اما نقاط مشترک زیادی نیز دو کشور را به هم وصل کرده است. در سیاست خارجی اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ به ویژه در خصوص درگیری‌های سوریه. ما باید با حفظ احترام متقابل با هم گفت‌و‌گو کنیم.

برگزار نشدن دیدار لاریجانی و گابریل به سرعت در رسانه‌های جهان بازتاب داشت. رسانه‌های رژیم صهیونیستی ضمن تکرار ادعاهای وزیر اقتصاد آلمان مبنی بر وجود پیش‌شرط پذیرش موجودیت اسرائیل برای توسعه روابط اقتصادی ایران و آلمان، این مساله را عامل لغو دیدار رییس مجلس ایران و وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرده‌اند.

روزنامه رژیم صهیونیستی «تایمز آف اسرائیل» حجم مبادلات ایران و آلمان را ۲.۴ میلیارد یورو در سال گذشته خوانده و نوشت در نیمه اول سال ۲۰۱۶ ۱۵٪ افزایش یافته است.

اریک شواتزر رییس کرسی اقتصاد و صنعت آلمان که در هیات همراه وزیر اقتصاد این کشور نیز حضور داشت به رویترز گفته که این سفر قدم‌های مهمی را رو به جلو برداشت. بدون شک این سفر موثر بوده است.

به گزارش ایلنا، روز گذشته کاوه احمدی رییس اداره اخبار مجلس با رد چنین موضوعی به ایلنا گفته است که اصلا برنامه دیدار علی لاریجانی و زیگمار گابریل در دستور کار پارلمان نبوده که بخواهد لغو شود و احتمالا این خبر لغو از یک رسانه آلمانی آمده اما چنین چیزی صحت نداشته و برنامه دیداری وجود نداشته است.

کد خبر : ۴۱۶۹۷۶