خبرگزاری کار ایران

جنجال جمهوری‌خواهان در پی لغو تحریم بانک سپه

در پی ادعای جمهوری‌خواهان مبنی بر وجود توافقی محرمانه بین ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای برای برداشتن تحریم بانک‌های سپه و ملت، روزنامه‌های جمهوری‌خواه مدعی شدند آمریکا به زور رشوه، ایران را پای میز مذاکرات نگه داشته است.

به گزارش ایلنا، واشنگتن فری بیکن در گزارشی با این توضیح که دولت اوباما به سرعت با برداشته شدن محدودیت‌های بانک سپه موافقت کرده، نوشته است که این کار بر اساس برجام ۸ سال زود‌تر از موعدی بوده که این تحریم‌ها باید برداشته می‌شد اما آمریکا این مساله را به عنوان نمایش حسن نیت برای ایران مطرح کرده است. 

آمریکا همچنین علاوه بر پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار پول نقد به ایران، اتهام‌های ۲۱ ایرانی‌ که به جرم همکاری غیرقانونی با تهران بایکوت شده بودند را برداشت و جزییات کامل این توافق بین ایران و آمریکا برای بیش از نه ماه به رسانه‌ها و نمایندگان مجلس داده نشده بود.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا به واشنگتن فری‌بیکون گفته‌اند که آمریکا تصمیمش را برای لغو تحریم‌های ایران گرفته بود، اما از پاسخ به سوالاتی در خصوص شفاف‌سازی اختلافات بین تعریف لغو تحریم‌های بین‌المللی در گذشته و اکنون، سرباز زده است. 

یکی از منابع کنگره در این زمینه گفته است: اتفاقات اخیر ثابت کرد که دولت در پی فریب افکار عمومی در خصوص ایران بوده است. 

او با تاکید بر اینکه واقعیات‌ها تغییر ناپذیرند و فرقی نمی‌کند چقدر دولت تلاش کند آن را به رسانه‌ها اعلام نکند، گفته است که این روند ادامه دارد. 

یکی دیگر از منابع آگاه به این خبرگزاری گفته که هر نوع تردیدی درباره پرداخت باج از سوی دولت آمریکا به ایران بیجاست. باید دید چرا آن‌ها این مسائل را از اعضای کنگره ومردم آمریکا مخفی کرده‌اند؟ چراکه این موضوع به ضرر منافع ملی آمریکاست. 

دیگر منبع آگاه که یکی از مشاوران ارشد کنگره و آشنا به تفکرات دولت است، گفته که دولت اوباما به مردم دروغ گفته تا از خشم احتمالی برای لغو تحریم‌های ایران در برنامه‌های موشکی‌اش جلوگیری کند. 

او گفته دولت اوباما نمی‌توانست به عموم مردم بگوید که قرار است تحریم‌های موشک‌های بالستیک ایران را لغو کند، در عوض آن‌ها خبرنگارانی را استخدام کردند که بگویند چقدر دیپلماسی آنها موفق بوده در حالی که آن‌ها میلیارد‌ها دلار پول و تعداد بی‌شماری رشوه به ایران داده بودند که آنها را سر میز مذاکره نگه دارند. 

 «بنیاد دفاع از دموکراسی» در واشنگتن این حرکت دولت را بازگرداندن برنامه موشکی ایران به عرصه تجارت تعریف کرده است. 

یکی از تحلیلگران این بنیاد گفته این نشانه لغو یک‌جانبه تحریم‌های بین‌المللی موشکی ایران بوده و در نتیجه این امر بانک تامین‌کننده مالی برنامه‌های موشکی ایران را به عرصه تجارت برگردانده است.

کد خبر : ۴۱۶۸۹۲