خبرگزاری کار ایران

تشریح جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

سناتور آمریکایی با تور وزارت اطلاعات سفر کرده است/ مسئولان بین اقامت و گرین کارت یکی را انتخاب کنند

وزیر اطلاعات با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: سناتور آمریکایی دو بار به ایران سفر کرده که سفر آخر تحت تور امنیتی ایران بوده است.

سید حسین نقوی حسینی با اشاره به نشست امروز (سه شنبه ۱۳ مهرماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور وزیر اطلاعات، گفت: با حضور محمود علوی موضوع درخواست تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در ابتدا ابطحی به نمایندگی از طرف استیضاح کنندگان توضیحاتی دادند و نسبت به خطرات امنیتی و سیاسی وجود دو تابعیتی‌ها در دستگاه‌های اجرایی و مدیران هشدارهایی دادند و در خواست تصویب تحقیق و تفحص را داشتند.

نماینده مردم ورامین در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: علوی نیز در این زمینه با اشاره به قوانین موجود در مورد تابعیت مضاعف و دو تابعیتی‌ها توضیح داد که طبق قانون، در استعلامات به هیچ عنوان کوتاه نیامده و نخواهیم آمد، در بیش از ۷۰ مورد از استعلامات نسبت به تابعیت افراد تردید داشتیم، که مورد بررسی قرار گرفت و بعد از بررسی‌ها صلاحیت افراد تایید شد.

رد طرح تحقیق و تفحص از تابعیت مضاعف مسئولان

وی اظهار داشت: به گفته وزیر اطلاعات رئیس جمهور نیز در این امر تاکید دارد، وزارت حتی بر روی مدیرانی که بعد از مسئولیت اقدام به تابعیت مضاعف یا گرین کارت یا اقامت می‌کنند، حساسیت دارد و به آن‌ها گفته می‌شود که بین مسئولیت و تابعیت مضاعف، گرین کارت و اقامت یکی را انتخاب کنند و اگر تابعیت مضاعف، گرین کارت و اقامت بگیرند به مقام مافوق آن‌ها گفته می‌شود که ادامه مسئولیت آن‌ها امکانپذیر نیست.

برگزاری نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

نقوی حسینی با بیان اینکه وزارت اطلاعات تحقیق و تفحص را در راستای کمک به وزارت می‌دانست، ادامه داد: اما نمایندگان به در خواست این تفحص رای منفی دادند. اما اعضای کمیسیون تاکید کرد که باید با ارائه طرح جامع از ورود دارندگان تابعیت مضاعف به مسئولیت و مدیریت جلوگیری شود.

سخنگوی کمیسیون گفت: در ادامه جلسه حاجی دلیگانی به نمایندگی از طرف سوال کنندگان از وزیر سوال کرد سوال آن‌ها در خصوص اقدامات وزارت اطلاعات برای جلوگیری و برخورد با مصادیق نفوذ در جامعه‌های علمی و فرهنگی کشور بود.

سناتور آمریکایی دوبار به ایران سفر کرده است

وی اظهار داشت: علوی توضیح داد که دستگاه اطلاعاتی روی پروژه نفوذ حساسیت ویژه دارد و و اشراف کامل اطلاعاتی و امنیتی دارد. نظارت کامل وجود دارد و در هر مرحله‌ای لازم باشد برخورد قاطع می‌کنیم. برای مثال سفر جیم داباکیس سناتور آمریکایی که در سوال مطرح شد کاملا تحت اشراف اطلاعات و در تور اطلاعاتی وزارت صورت گرفت، وی تا کنون دو بار به ایران آمده ولی سفر اخیر وی کاملا در اختیار بود.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، نقوی حسینی با اشاره به ادامه دستور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: همچنین کمیسیون طرح الزام وزارت خارجه به توسعه دیپلماسی انقلابی کشور را برای بررسی بیشتر به کمیته سیاست خارجی ارجاع داد. کمیسیون طرح ساماندهی اتباع بیگانه که در کمیته امنیت رد شده بود را نیز رد کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لایحه موافقتنامه پاریس (در زمینه محیط زیست و مقابله با آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای)، لایحه موافقتنامه همکاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان در زمینه ادامه ساخت، بهره برداری و استفاده از منابع آب و انرژی سد‌ها و نیروگاه‌های برق آبی خداآفرین وقیز قعله بر روی رودخانه ارس و لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه همکاری و کمک متقابل در امور گمرکی تصویب شد.

کد خبر : ۴۱۶۷۸۹