خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در دیدار فعالان رسانه‌ای لبنان:

هیچ کشوری نباید برای لبنان تصمیم بگیرد

مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی با بیان این که رهبران سیاسی لبنان از شایستگی بالایی برخوردارند گفت: هیچ کشوری نباید برای لبنان تصمیم بگیرد.

به گزارش ایلنا، حسین امیرعبداللهیان عصر شنبه در دیدار با فعالان رسانه‌ای لبنان اظهار داشت: اینکه کشوری بخواهد از بیرون برای آن‌ها تصمیم بگیرد چه ایران باشد، چه عربستان، چه فرانسه و چه آمریکا، رفتار درستی نیست و الان نیز دیدگاه بسیار روشنی در خصوص انتخاب ریاست جمهوری در لبنان داریم. 

وی ادامه داد: در موضوع لبنان، جمهوری اسلامی ایران برای تکمیل روند سیاسی تلاشهای بسیار زیادی را انجام داده است. من ۶ ماه قبل از فوت امیر سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان راجع به این موضوع در جده گفت‌و‌گو داشتم و در هفته سومی که عادالجبیر وزیر امور خارجه عربستان شد نیز با وی در خصوص لبنان گفت‌و‌گو کردم. 

مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار ما از عادل الجیر و سعودالفیصل این بود که دیدگاه‌های سازنده‌ای را راجع به روند سیاسی لبنان از سوی آن‌ها بشنویم و پیشنهادات ما نیز در این زمینه روشن بود، بیان کرد: ما معتقدیم ریاست جمهوری در لبنان سهم مسیحیان لبنان است، ضمنا این موضوع مربوط به گروه‌های لبنانی و مردم این کشور است. 

مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با تشریح پیشنهاد ایران، ادامه داد: کاندیداهای اصلی ریاست جمهوری باید در جلسه‌ای با یکدیگر مشورت کنند آن‌ها ساعت‌ها و روز‌ها بحث کنند و بر روی یک نفر به نتیجه برسد. مقامات عربستان سعودی تصورشان این بود که ما از حزب الله خواسته‌ایم که در این موضوع این گونه عمل کند، آن‌ها به ما می‌گفتند که از حزب الله بخواهید که در مورد فرد خاصی نظرشان تغییر کند در حالیکه ما این موضوع را شایسته نمی‌دانستیم، حزب الله به عنوان یک جریان سیاسی خودش تصمیم می‌گیرد. 

وی افزود: فرانسوی‌ها بر روی این موضوع خیلی حساس هستند و پیشنهاد ما نیز این بود که کاندیداهای اصلی ریاست جمهوری لبنان به پاریس یا به واتیکان دعوت شوند و در مباحث خود بر روی یک نفر توافق کنند یا اینکه این جلسه در بیروت انجام شود، افزود: بعد از اینکه چهره شاخص مسیحی در لبنان روی یک فرد به نتیجه برسند و مورد تأیید سایر گروه‌ها و جریانات سیاسی قرار گیرد جمهوری اسلامی ایران نیز از این تصمیم حمایت می‌کند. 

مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میشل عون نقش ویژه‌ای در زمینه مقاومت در لبنان ایفا کرده و وظیفه خود می‌دانیم که از شخصیت میشل عون تجلیل کنیم، گفت: حزب الله در عرصه مبارزه با رژیم صهیونیستی در کنار مردم و ارتش لبنان نقش ویژه‌ای را ایفا کرده و در سال‌های اخیر نیز برای مبارزه با داعش به ایفای نقش مهم خود در سوریه پرداخته است. 

وی افزود: شاید ۳ سال پیش فیتمن معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل به تهران آمد، فیتمن پیش از این معاون وزیر امور خارجه آمریکا بود. مواضع فیتمن راجع به حزب الله بسیار منفی بود، من به آقای فیتمن گفتم ما با افتخار از حزب الله سخن می‌گوئیم و واقعا با صدای بلند از حزب الله قدردانی و تجلیل می‌کنیم، چرا که هم مبارزه با صهیونیسم و هم در مبارزه با تروریسم، حزب الله سهم مهمی در منطقه دارد و همچنن گفتم شما بخشی از امنیت خود در آمریکا را مدیون شهدای حزب الله در مبارزه با تروریسم هستید. فکر می‌کنیم حزبالله استراتژی درستی را در مبارزه با تروریسم و صهیونیسم اتخاذ کرده است. 

**خاطره امیرعبداللهیان از سفر خود به مسکو

امیرعبداللهیان با بیان اینکه عربستان سعودی را کشور بزرگی در منطقه می‌دانیم و از این کشور خواستیم که نقش سازنده‌ای را برای ایجاد امنیت در منطقه ایفا کند، اظهار داشت: همزمان با فشارهای زیاد بین المللی علیه سوریه برای فروپاشی دمشق من به روسیه سفری داشتم این در حالی بود که یک روز قبل از من بندر بن سلطان رئیس وقت سرویس امنیتی عربستان به مسکو سفر کرده و با رئیس پوتین ملاقات کرده بود. 

**تعجب مقامات روسیه از اتفاقات دیدار پوتین و بندر بن سلطان

مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقامات سوریه با تعجب از سخنان بندر بن سلطان در دیدار با پوتین سخن می‌گفتند، بیان کرد: بندر بن سلطان در این دیدار از تلاش برای سقوط بشار اسد گفته بود و همچنین صراحتاً اعلام کرده بود که برای سرنگونی اسد همه گروه‌های مسلح جهان را در سوریه جمع کرده‌ایم و هدف ما این است که با فعالیت این گروههای مسلح در سوریه، اسد سقوط کند. 

**برنامه بندر بن سلطان برای استفاده از گروههای مسلح در جهت سرنگونی نظام سیاسی در سوریه

مشاور امور بین الملل مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرف روسی به بندر بن سلطان می‌گوید که آیا شما با استفاده از گروه‌های مسلح می‌خواهید نظام سیاسی یک کشور را سرنگون کنید، که بندر بن سلطان می‌گوید «بلی» برای سرنگونی اسد استفاده از این روش اشکالی ندارد، گفت: پوتین در مقابل به بندر بن سلطان می‌گوید آیا می‌دانید در این صورت پس از سقوط دمشق، گروه‌های مسلح به سراغ شما در ریاض می‌آیند، که رئیس سرویس امنیتی – اطلاعاتی عربستان پاسخ می‌دهد بلی این را می‌دانیم ولی بلا فاصله پس از سقوط اسد، همه گروه‌های مسلح را در سوریه بمبماران و نابود می‌کنیم. 

وی با اشاره به خاطره سفر بندر بن سلطان به روسیه افزود: این رفتار رئیس سرویس امنیتی عربستان در قبال یک موضوع امنیتی در سوریه است. ما مستندات زیادی داریم که عملیات تروریستی در مقابل سفارت ما در بیروت توسط شخص بندر بن سلطان در زمانی که رئیس سرویس اطلاعات و امنیت عربستان بوده، هدایت می‌شده است و هدف این حمله نیز شهید رکن آبادی سفیر ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران بوده است. ما هفته گذشته سالگرد شهادت دکتر رکن آبادی را در تهران برگزار کردیم. 

امیرعبداللهیان گفت: هدفم از بیان این مسئله این است که ما با عربستان گفت‌و‌گو داشت‌هایم و در آینده نیز خواهیم داشت چون همسایه هستیم و در یک منطقه مشترک قرار داریم. سعودی امکانات زیادی دارد که می‌تواند در خدمت جهان اسلام و منطقه باشد ولی متأسفانه رفتار آن‌ها در منطقه سازنده نیست و ما سعی کرد‌هایم در مقابل این رفتار خویشتن داری کنیم. همچنین ما به آن‌ها فرصت می‌دهیم چون مسائل داخلی آل سعود مانع تصمیم گیری صحیح آن‌ها شده است.

کد خبر : ۴۱۵۶۵۷