خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست خبری مطرح کرد؛

برنامه‌ریزی برای انتقال آب سد طالقان به قزوین/ تکمیل ۱۰۰۰ واحد تولیدی تا پایان سال

رییس جمهور گفت: در زمینه آب طرح‌هایی مورد نظر است. مردم نیز بر انتقال آب سد طالقان به قزوین را در نظر دارند که البته اعتبار بالایی را می‌خواهد و باید بخش دولتی و غیردولتی وارد شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پایان سفر خود به استان قزوین در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه شرکت کرد و با بیان اینکه استقبال از من و کاروان دولت، استقبال از خادمان خود مردم بود، گفت: تلاشی که در این سفر از ابتدا در هیات دولت مدنظر بود، این بود که در موضوعاتی مثل آب، راه و کشاورزی و بهداشت درمان که بسیار اهمیت دارند، توجه بیشتری شود.

او ادامه داد: در مورد مسئله راه و راه‌آهن طرح‌هایی برای دوخطه کردن قزوین تهران در نظر گرفته شد که تا اوایل سال آینده عملیاتی می‌شود. در مجموع تهران به کرج چهارخطه می‌شود و از کرج به قزوین دوخطه می‌شود. در مورد راه آهن قزوین به رشت هم تلاش می‌کنیم در دولت یازدهم این طرح به ثمر برسد. انجام اینها تحول بزرگی برای استان قزوین و کشور خواهد بود. همچنین امیدواریم خودروهای فرسوده به خودروهای نو تبدیل شود تا وضعیت هوا مشکلی پیش نیاید.

رییس جمهور به مسئله آب اشاره و تصریح کرد: در زمینه آب طرح‌هایی مورد نظر است. مردم نیز بر انتقال آب سد طالقان به قزوین را در نظر دارند که البته اعتبار بالایی را می‌خواهد و باید بخش دولتی و غیردولتی وارد شوند. دیروز تفاهمی به انجام رسید و دولت هم واقعا کمک خواهد کرد. تمام تلاش ما این است که بخش خصوصی وارد شود و دولت در حدی که مورد نیاز است برای خرید آب وارد شود که این کار را در قزوین انجام می‌دهیم؛ همانطور که در جاهای دیگر انجام دادیم.

روحانی افزود: یارانه آب بین نرخ دولتی و مقداری تمام‌شده را دولت باید بدهد. در بخش کشاورزی استان صنعتی هست، استان کشاورزی هم است. قزوین ۴.۵ درصد تولید کشاورزی کشور را تامین می‌کند، لذا ما در پی توسعه طرح کشت‌های گلخانه‌ای و آبیاری مدرن هستیم تا در آب هم صرفه‌جویی شود.

او با اشاره به برنامه‌های کشاورزی گرفته شده برای استان قزوین خاطرنشان کرد: در زمینه باغات طرح‌هایی وجود دارد تا انگور داربستی شود. این کار هم از نظر محیط زیست و هم از نظر سلامت مناسب‌تر است و هم موجب می‌شود تا محصول بیشتر می‌شود. این استان توان بسیاری برای صادرات کشمش دارد. 

رئیس شورای عالی اقتصاد از ایجاد یک نیروگاه سیکل ترکیبی برق از نوع کلاس F خبر داد و یادآور شد: همچنین نیروگاه‌های شهید رجایی بازسازی می‌شود که توان تولید برق را افزایش می‌دهد. 

روحانی با بیان اینکه در زمینه بهداشت کمبودهایی وجود دارد، ابراز داشت: بیمارستان‌ها کهنه و قدیمی هستند که امیدواریم بیمارستان ۷۰۰ تخت خوابی با کمک غیردولتی به ثمر برسد. البته ما هم کمک خواهیم کرد، به خصوص هنگامی که بخش غیردولتی وارد شود ما هم می‌توانیم کمک کنیم. 

او مسئله گردشگری را برای استان قزوین مهم دانست که می‌تواند در اشتغال جوانان موثر باشد و بیان کرد: زیرساخت‌های لازم برای این کار باید ایجاد شود اعم از ساخت راه و راه آهن، احداث هتل و مرمت آثار تاریخی که در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شد و هم اعتبار تخصیص یافت و هم بخش خصوصی باید فعال شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: ۹۰۳ میلیارد تومان برای امسال و سال آینده برای تکمیل و اجرای ۵۰ طرح تخصیص یافت و بیش از سه‌ هزار میلیارد تومان برای بخش‌های مختلف مدنظر است که طرح‌های آنها در شورای اداری مورد بررسی قرار گرفت که توسط استاندار و مسئولان اجرایی دنبال خواهد شدتا اجرایی شود. بنای ما آن است که تصمیمات استان ظرف دو سال اجرایی شود. 

برنامه‌ دولت برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی قزوین

در ادامه خبرنگاران سوال‌های خود را از روحانی پرسیدند و اولین خبرنگار در مورد برنامه‌های دولت برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی پرسید که روحانی گفت: در سراسر کشور واحدهای تولیدی در حال راه‌اندازی است. تسهیلاتی از طریق بانک‌ها داده شده و ما اینت واحدها را فعال می‌کنیم. تا پایان سال ۷۵۰۰ بنگاه نیمه فعال را تکمیل کنیم. البته اقای استاندار گفتند می‌توانیم ۱۰۰۰ واحد را تکمیل کنیم. اگر ۱۰۰۰ واحد تولیدی تا پایان امسال فعال شود، حرکت خوبی برای اشتغال و تولید برای استان قزوین است.

برنامه‌ دولت برای کمبود بودجه استان قزوین

خبرنگار دیگری پرسید کمبود بودجه یکی از مشکلات استان است، برنامه شما برای ارتقای بودجه استان چیست که روحانی گفت: این مشکل همگانی برای همه استان‌هاست. الان آقای نوبخت اعلا کردند اعتبارات عمرانی که امسال اختصاص یافته، ۳۶ درصد بیش از سال قبل است. این یعنی قدم خوبی برداشته شده است. در این سفر اعتباری بیش از سه برابر اعتبار استان در نظر گرفته‌ایم. ۹۰۳ هزار میلیارد تومان برای جبران همین بودجه است و امیدوارم قول که داده‌ایم عملی شود. از این رقم ۵۰۳ هزار میلیارد برای امسال است و بقیه برای سال آینده است.

تلاش برای ورود و اقامت گردشگران به استان قزوین

روحانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد گردشگری این استان گفت: قزوین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زیادی دارد و زمانی پایتخت سیاسی ایران بوده است، لذا ما باید جاذبه‌های استان را بیشتر کنیم. می‌توانیم در این زمینه فعالیت کنیم. جاذبه طبیعی به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد باید در کنار آن کاری کنیم که اقامت گردشگر را در استان قزوین را زیاد کنیم و از ساعت به روز و در آینده از روز به هفته برسانیم.

رییس جمهور افزود: مرمت آثار و آماده‌سازی بناهای تاریخی از وظایف دولت است. باید برای اقامت مردم دیگر در این استان کارآفرین‌ها را جذب کنیم. ما زیرساخت‌ها را انجام می‌دهیم. خوشبختانه زیر ساخت‌های قزوین مناسب است و الان آزادراه قزوین جاده پرترافیکی است. راه‌آهن را باید سریع‌السیر کنیم و به سرعت ۱۵۰ و ۱۶۰ برسانیم. فرودگاه در برنامه‌های فعلی نیست اما می‌توان آن را توسعه داد. در مسئله هتل دیروز اعلام شد که ۵ هتل ۵ ستاره کلنگ‌زنی شد. این استان هتل ۵ ستاره نداشت و ساخت این زیرساخت‌ها می‌تواند رونق اقتصادی استان را زیاد کند.

تلاش برای حل مشکل آب استان قزوین

روحانی در پاسخ به این سوال که یکی از مشکلات استان قزوین آب است. یکی از طرح‌های رفع این مشکل، انتقال آب از علم کوه به این استان است. آیا در این باره تصمصیم‌گیری شد؟ عنوان کرد: طرح‌هایی که اجرایی و عملیاتی می‌شود آنهایی است که در شورای‌عالی اداری بیان شد. بحث سد طالقان هم گفتم که اجرایی می‌شود. طرح مدنظر شما، فاز مطالعاتی آن شروع شده و ادامه می‌یابد. سازمان برنامه و بودجه این طرح را دنبال می‌کند و امیدواریم فاز مطالعاتی آن سریعتر پایان یابد.

کد خبر : ۴۱۵۰۵۸