خبرگزاری کار ایران

نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا؛

کلینتون: سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردم/ ترامپ: به ایران باج دادیم +فیلم

اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار شد که ایران یکی از موضوعات داغ دو نامزد انتخابات بود.

به گزارش ایلنا، هیلاری کلینتون در این مناظره با طرح این ادعا که وقتی وزیر امور خارجه شد، ایران تنها چند هفته با دستیابی به مواد رادیواکتیو لازم برای تولید سلاح هسته‌ای فاصله داشت و هزاران سانتریفیوژ ایران داشت می‌چرخید، گفت: آنها در زمان بوش به چرخه سوخت هسته‌ای دست یافته بودند. ما ایران را تحریم کردیم و در سنا به تمام تحریم‌ها علیه ایران رای مثبت دادم.

او اضافه کرد: بنابراین یک سال و نیم وقت گذاشتیم و ائتلافی را تشکیل دادیم که روسیه و چین هم حضور داشتند و شدیدترین تحریم‌ها رو علیه ایران وضع کردیم تا موفق شدیم آنها را سر میز مذاکره بکشانیم و نهایتاً بدون شلیک حتی یک گلوله جانشین من جان کری و رئیس جمهور اوباما به توافقی دست یافتند که درب برنامه هسته‌ای ایران را تخته کرد که به این دیپلماسی می‌گویند.

ترامپ: به ایران باج دادیم

در برابر این اظهارات، دونالد ترامپ با اشاره به آزمایش‌های اتمی کره شمالی اظهار داشت: کره شمالی هر کاری دلش می‌خواهد، انجام می‌دهد. علاوه بر چین، ایران هم می‌تواند روی کره شمالی فشار بیاورد چون آنها با یکدیگر تجارت می‌کنند و ما باید هنگام مذاکرات هسته‌ای از ایران می‌خواستیم تا اقدامی در قبال کره شمالی انجام بدهند.

او ادعا کرد: در عوض ما چهارصد میلیون دلار پول نقد به ایران پرداخت کردیم که بهتر است بگویم باج دادیم چون ظاهراً باجی بود برای آزادی زندانیان امریکایی.

کلینتون: قضاوت ترامپ در مورد شلیک قایق‌های ایران درست نیست

کلینتون در ادامه این مناظره به سخن چندی پیش ترامپ درباره رویارویی قایق‌های گشت‌زنی ایران با ناوهای آمریکایی اشاره کرد و مدعی شد: ایرانی‌ها چند تا از قایق‌ها و ملوان ما رو تحریک می‌کردند ولی آن روز شنیدم ترامپ گفته است که اگر من بودم قایق‌های ایرانی‌ها را می‌زدم. این تشخیص و قضاوت درستی نیست!

او افزود: ترامپ با این برخوردش به راحتی ما رو وارد یک جنگ جدید می‌کرد.

کد خبر : ۴۱۴۴۹۴