خبرگزاری کار ایران

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد:

ایران بر تقویت صلح در افغانستان پایبند است

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست سه‌ماهانه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان شرکت و سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو در این سخنرانی گفت: بر اساس آخرین گزارش دبیرکل، متأسفانه افغانستان همچنان با چالش‌های عمده امنیتی روبه‌رو است و درگیری‌های مسلحانه در این کشور حدود ۲۴ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش نشان می‌دهد و این در حالی است که میزان این درگیری‌ها در سال گذشته نیز از سال ۲۰۰۱ بی‌سابقه بوده است و افغانستان پس از گذشت بیش از یک دهه از حمله به آن هنوز به امنیت دست نیافته است.

سفیر کشورمان اظهار داشت: چشم‌انداز گفتگوهای مستقیم با طالبان همچنان در ابهام است. ایران ضمن حمایت از هر گونه تلاش دولت افغانستان برای برقراری صلح؛ اقدامات تروریستی طالبان و دیگر گروههای افراطی را محکوم کرده و هرگونه همکاری با این گروهها را بر خلاف مسیر برقراری صلح در افغانستان می‌داند.

وی افرود: جمهوری اسلامی ایران در نشست‌های پیشین نسبت به ظهور و رشد داعش و شاخه‌های آن مانند داعش خراسان در افغانستان هشدار داده بود. اقدام تروریستی حمله به تظاهرات مردم هزاره در روز دوم مرداد ماه سال جاری که داعش خراسان مسئولیت آن را به‌عهده گرفت نشانه دیگری از خطر و تهدید داعش و شاخه‌های آن مانند نهضت اسلامی ازبکستان و نهضت اسلامی ترکستان شرقی است که باید به‌صورت جدی و در چارچوب مبارزه بین المللی با تروریزم به آن توجه کرد. امروز دولت وحدت ملی افغانستان در خط مقدم مبارزه با تروریزم قرار دارد و جامعه بین المللی باید این دولت را در مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی و رویارویی با چالشهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی کمک کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با تأکید بر این نکته که ایران همکاری‌های اقتصادی با افغانستان را به‌عنوان رهیافتی به صلح و امنیت در افغانستان می‌بیند، گزارشی از کمکهای فراوان کشورمان جهت اجرای زیرساخت‌ها، طرح‌های توسعه‌ای، مبارزه با مواد مخدر و راه‌حلهای پایدار برای پناهندگان افغانی ارائه داد و گفت ایران به تکمیل بیش از ۳۰۰ طرح عمرانی در افغانستان کمک رسانده و در جهت ظرفیت سازی نیروی انسانی هرساله صدها فرصت آموزشی در اختیار اتباع افغانی قرار می‌دهد.

وی همچنین اقدامات مشترک جهت اجرای موافقتنامه‌های سه‌جانبه میان افغانستان، ایران و هند در زمینه توسعه بندر چابهار را برشمرد و همچنین به طرحهای  تکمیل خطوط آهن خاف به هرات و خط آهن میل ۷۸ در استان فراه و پل دوم رودخانه هیرمند و راه‌اندازی کریدور تجاری میان سه کشور هند، افغانستان و ایران به‌عنوان نمونه‌هایی از فعالیت‌ها در جهت تقویت ارتباط افغانستان با بازارهای جهانی اشاره کرد.

سخنران کشورمان افزود: همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر نه‌تنها به‌عنوان یک معضل اجتماعی بلکه به‌عنوان مبارزه با یکی از منابع مالی تروریزم نیز در دستور کار ما با افغانستان قرار دارد و نیازمند حمایت جامعه بین المللی است.

وی با ابراز نگرانی از کاهش روند بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانی؛ این امر را نشانه آماده نبودن شرایط داخلی در افغانستان برای پذیرش پناهندگانی که تاکنون بازگشته‌اند، دانست و خواستار یک طرح همه‌جانبه برای ادغام این افراد در جوامع محلی خود گردید و افزود در عین حال دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان به ادامه خدمات خود به‌ویژه در زمینه آموزش، بهداشت و درمان حتی برای کودکان مهاجرین غیرقانونی ادامه می‌دهد.


 

 

کد خبر : ۴۱۰۹۸۵