خبرگزاری کار ایران

محمدابراهیم طاهریان‌فرد:

دوران کودتا منقضی شده/سفر لاریجانی به ترکیه/تاکید بر گسترش روابط پارلمانی تهران - آنکارا

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در دیدار با رئیس کمیسیون تجارت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات مجلس ملی ترکیه پیرامون راه‌های توسعه مناسبات و همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایلنا، محمدابراهیم طاهریان‌فرد، سفیر ایران با اشاره به محکوم بودن کودتای نافرجام ترکیه، حضور در صحنه  مردم ترکیه را در جهت حفظ دموکراسی در کشورشان ستود و گفت: دوره کودتا، ایجاد اختناق و  سرکوب منقضی‌شده و هیچ کاربردی ندارد.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به ترکیه و دیدارهای خوب و سازنده وی با مقامات عالی‌رتبه جمهوری ترکیه، بر ضرورت توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد. 

سفیر ایران با بیان اینکه به دعوت آقای اسماعیل قهرمان رئیس مجلس ملی ترکیه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران  به ترکیه سفر خواهند کرد، اظهار داشت: لازم است اینگونه ارتباطات میان سطوح مختلف مجالس دو کشور افزایش یافته و نمایندگان پارلمان‌های دو کشور خصوصا گروه‌های دوستی و کمیسیون‌های تخصصی تماس‌های بیشتری با یک دیگر برقرار نمایند.

سفیر ایران با مهم برشمردن جایگاه کمیسیون صنعت، تجارت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات مجلس ملی ترکیه در فراهم کردن زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور برخی از مشکلات موجود در مسیر همکاری‌های حمل و نقل را برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا با همکاری این کمیسیون مشکلات موجود هر چه سریع‌تر رفع شوند تا در آینده شاهد تشکیل مجدد صفوف طولانی کامیون‌ها در مرز دو کشور نباشیم.

ضیاء آلتون یلدیز نیز با اشاره به اهمیت حفظ دوستی‌ها میان دو کشور  بر لزوم بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاران و تشویق آنها برای فعالیت در کشور متقابل تاکید کرد و یادآور شد: کمیسیونی را که من ریاست آن را برعهده دارم حوزه کاری بسیار متنوع و پرکار تخصصی در مجلس ملی ترکیه است. ما بر تمامی امور مربوط به صنعت، تجارت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات نظارت داشته و آنها را پیگیری می‌کنیم. 

رئیس کمیسیون تجارت، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات مجلس ملی ترکیه خاطرنشان کرد: آمادگی دارم تا از تمام توان و ظرفیت این کمیسیون برای نزدیک ساختن هر چه بیشتر کارفرمایان و صنعت‌گران دو کشور برای همکاری و انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک استفاده نمایم.

ضیاء آلتون یلدیز تاکید کرد: با توجه به اینکه حجم مبادلات تجاری فعلی میان دو کشور بسیار پائین‌تر از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور است، آمادگی داریم تا در آینده نزدیک به همراه برخی از اعضای کمیسیون گروهی از کارفرمایان و سرمایه‌گذاران ترک به ایران سفر کرده و ضمن دیدار با همتایان خود، راه‌های رفع موانع موجود بر سر راه توسعه همکاری‌های اقتصادی را بررسی نماییم.

در این دیدار علیرضا جباری رایزن اقتصادی سفارت ایران در آنکارا نیز حضور داشت.

کد خبر : ۴۰۲۶۱۳