خبرگزاری کار ایران

ظریف:

عبدالرحمن جامی یک وحدت‌طلب مصلح بود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جامی یک وحدت‌طلب مصلح بود که با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خود و با بهره‌گیری از اندیشه‌های اعتدالی به دنبال پیوند میان مذاهب و فرق اسلامی و دوری از افراط و تعصب بود.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در پیامی به همایش بین‌المللی خاتم الشعرا عبدالرحمن جامی که از صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام در حال برگزاری است، بیان کرد: عبدالرحمن جامی نگاه وحدت را در اشعار و اندیشه‌های عرفانی خود دنبال می‌کرد و باورهای عارفانه او عامل پیوند بین دو حوزه عرفان شرق و غرب سرزمین‌های اسلامی و عاری از هرگونه زهد فروشی و تعصب‌های کینه‌ورزانه بود.

او افزود: این‌گونه برداشت‌های اعتدالی از اندیشه‌های دینی که در آثار جامی فراوان به چشم می‌خورد از او شخصیتی ساخته که تا به امروز نیز برای پیروان مذاهب اسلامی قابل توجه و احترام است. با توجه به این ویژگی‌ها و در شرایط امروز منطقه و جهان که افراط‌گرایی و تنش‌های قومی و نژادی ثبات را تهدید می‌کند، بزرگداشت شخصیت‌های قابل احترامی چون جامی با تاکید بر شناسایی، احیاء و گسترش ارزش‌های مشترک نهفته در آثار و اندیشه‌های ایشان می‌تواند به نسل‌های حال و آینده کشورهای اسلامی کمک کند تا دورانی جدید از بردباری مذهبی و زندگی توأم با صلح و برادری را آغاز کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اهداف منطقه‌یی وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه در چارچوب اهداف و راهبردهای سیاست خارجی منطقه‌یی دولت تدبیر و امید، با هدف اعتمادسازی و ارتقای روابط با کشورهای منطقه، خنثی‌سازی پروژه ایران‌هراسی، افزایش هم‌گرایی میان کشورهای اسلامی و تاکید بر اشتراکات فرهنگی تمدنی مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌ها را با محوریت ترویج و تقویت اشتراکات فرهنگی، گسترش زبان و ادبیات فارسی، تحکیم پیوندهای تاریخی تمدنی با کشورهای منطقه دنبال کرده است.

ظریف با بیان این مطلب که شخصیت‌های فرهنگی و علمی مورد احترام ایران و منطقه می‌توانند محور مشترکی برای احیای پیوندهای انسانی و عاطفی آنان و عامل پیونددهنده اجزای حوزه فرهنگی و تمدنی مشترک باشند که در کنار هم معنا و مفهوم می‌یابند، عنوان کرد: رویدادهایی هم‌چون همایش عبدالرحمن جامی نشان می‌دهد پیوندهای فرهنگی و تمدنی مهم‌ترین زمینه‌ای است که می‌توان بر بستری از آن روابط امروز را در زمینه‌های مختلف با کشورهای حوزه پیرامونی توسعه و تحکیم بخشید.

وی هم‌چنین گفت: تکریم بزرگداشت شخصیت‌های مشترک علمی و ادبی منطقه از جمله برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت جامی نیز تلاشی در این مسیر است که به همت مسوولان محلی و با همکاری مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امورخارجه و تعدادی از مراکز علمی، مطالعاتی و فرهنگی داخلی و بین‌المللی از جمله مؤسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی، یونسکو، مؤسسه فرهنگی اکو به انجام رسیده است. جای بسی خوشبختی است که استقبال ملی و جهانی از این رویداد علمی و فرهنگی بسیار گسترده و در خور شأن و جایگاه عبدالرحمن جامی بوده است.

ظریف افزود: عبدالرحمن جامی نیز از جمله این شخصیت‌های تاثیرگذار علمی و ادبی است که در زمان خود به خاطر پیام‌های عمیقاً انسانی به شخصیتی فرامنطقه‌یی تبدیل شد که در یک حوزه فرهنگی و تمدنی گسترده، از خراسان بزرگ گرفته تا شبه قاره، عراق و شامات و آسیای صغیر مورد احترام بود. امروز اگرچه این مناطق در مرزهای سیاسی جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند اما شخصیت‌هایی مثل جامی عامل پیوند فرهنگی آن‌ها محسوب می‌شوند.

وی ضمن بیان این مطلب که جامی از تاثیرگذارترین شعرا و عرفایی است که نفوذ وی بر ادب فارسی، مرزهای فرهنگ و ادب بسیاری از اقلیم‌ها را در نوردیده است، عنوان کرد: تاثیر شعر و اندیشه او در شرق دور تا گسترش سپهر اندیشه وی در شبه قاره هند و زبان اردو و جلوه شعر و سخن عارفانه او در زبان و ادبیات ترکی و کردی و شهرتی که در سرزمین‌های مصر و شام و حجاز یافت از او شاعری کم‌نظیر در عرفان و ادب فارسی پدید آورده است که تا به امروز در عرصه فرهنگی کشورهای منطقه نقش‌آفرینی می‌کند. با این حال جامی تنها متعلق به ایران کهن و فارسی‌زبانان و مناطق پیرامونی نیست بلکه دنیای غرب و اروپاییان هم از آبشخور میراث انسانی و ماندگار او سیراب شده است.

ظریف گفت: برگزاری کنگره جامی در شهری که زادگاه او محسوب می‌شود ما را به سیری در تاریخ پرافتخار این منطقه دعوت می‌کند. منطقه تمدنی و فرهنگی که جامی را در خود پرورش داده است، یکی از اجزای پر افتخار حوزه تمدنی ما و بخشی از سرزمین پهناور خراسان بزرگ و یادآور منزلگاهی کهن است که خاطره‌های تاریخی بی‌شماری را برای اقوام گوناگون ساکن در این سرزمین تداعی می‌کند. خراسان از نظر لغوی به معنای محل برآمدن خورشید است. این خطه پرومهر و نور به سبب تقدسی که با انوار درخشان برخواسته از گنبد و بارگاه ثامن الحجج درآمیخته است، در طول ادوار مختلف تاریخی جایگاه دانشمندان، ادیبان، هنرمندان، فقها و شخصیت‌های بزرگ بوده است.

 

کد خبر : ۴۰۱۶۶۰