خبرگزاری کار ایران

منصوری در نشست خانه احزاب:

اصلاح قانون انتخابات برای حضور بیشتر زنان در عرصه سیاست ضروری است

عضو ارشد حزب اتحاد ملت در نشست خانه احزاب به خاطر کمبود وقت سخنرانی خود را خلاصه بیان کرد که متن کامل سخنرانی او در ایلنا منتشر می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آذر منصوری در نشست فصلی خانه احزاب که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، گفت: خانه احزاب باید به حدی از استحکام و قوام برسد که آمدن و رفتن دولتهای موافق و مخالف احزاب به تعطیلی این نهاد صنفی نینجامد.ت جربه ای که در دولت گذشته اتفاق افتاد. این نهاد صنفی باید استقلال خود را حفظ کند اما کلیدواژه های سخنان امروز من احزاب، مجلس و زنان است با توجه به موضوعی که برای نشست عنوان  شده است.

 عضو حزب اتحاد ملت تاکید کرد: زنان ایران پس از سپری کردن مبارزات طولانی خود که حداقل نقطه آغاز آن در تاریخ معاصر به نقش‌آفرینی‌ بی بدیل آنان در جنبش تنباکو باز می‌گردد. بیشترین سابقه مجاهدت‌ها، همرأیی‌ها، از خودگذشتگی‌ها، ایستادگی‌ها، صبوری و رواداری را از خود نشان داده‌اند.

او ادامه داد: به طور قطع این نقش آفرینی نه برگرفته از تلقی جنس دوم بودن آنان است و نه نگاه معطوف  به الگویی که در پی ترویج فمینیسم رادیکال غربی است بلکه این نقش‌آفرینی بازتابی از مبانی اعتقادی آنها و فرهنگ چند هزار ساله ایران عزیز  است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه در مبانی اعتقادی ما  هیچگونه تفکیک، تبعیض و تمایزی میان زنان و نیمه دیگر جامعه در ایفای مسئولیت اجتماعی، دینی و سیاسی قائل نمی‌شود، اظهار داشت:  و خلقناکم  ازواجا پیام گویای خداوند رحمان رحیم چنین است که او را در جایگاه اشرف مخلوقات یعنی انسان به هو انسان قرار داده  است و در 1400 سال پیش مترقیانه‌ترین و متحولانه‌ترین دیدگاه را دین اسلام نسبت به همه انسان‌ها  ارائه کرده است.

منصوری افزود: بر اساس این دیدگاه مترقیانه بود که رهبر فرزانه انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده‌اند زنان ما باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت داشته باشند اما این مقدرات کدام است و راه دخالت در این مقدرات چیست؟ سوالی که به نظر می‌رسد در این 37 سال به آن پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای داده نشده است.

وی با طرح این سوال که آیا پس از 37 سال نباید بیندیشیم چرا در این نقطه و جایگاه قرار داریم؟ تصریح کرد: نگاهی به نرخ حضور زنان در 10 مجلس پس از انقلاب اسلامی و دیگر نهادهای انتخابی و انتصابی گویای این واقعیت است هر چند با تلاش‌های موثر فعالان حوزه زنان و نیز توجه احزاب اصلاح طلب در مجلس دهم شورای اسلامی این نرخ با رشد قابل توجهی روبرو بوده است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران با اشاره به سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این انتظار وجود داشته است که با وجود سند چشم انداز که با رویکردی توسعه محور نوشته شده است برنامه‌ای برای تحقق توسعه همه جانبه ، پایدار و متوازن به درون زا به نقش آحاد جامعه که نیمی از آنان زنان هستند توجه می‌شد اما به هر روی خروجی این برنامه‌ها گویای آن است که به جز برنامه چهارم توسعه و تا حدودی برنامه ششم توجه لازم به جریان‌سازی و ایجاد فرصت‌های برابر نشده است که اگر این مساله صورت گرفته بود امروز با این شکاف رو به افزایش در دسترسی به فرصت‌ها مواجه نبودیم.

منصوری با بیان اینکه امروز بالغ بر 20 درصد نمایندگان منتخب پارلمان‌ها و مجالس قانون‌گذاری کشورهای دنیا را زنان تشکیل می‌دهند، یادآور شد: از مجموع 192 کشور عضو سازمان ملل متحد رهبری بیش از 20 دولت را زنان بر عهده دارند. این باور در محافل سیاسی جهان به وجود آمده است که زنان پس از کسب قدرت، سخت‌‌کوشانه‌تر از سابق به فعالیت می‌پردازند و همین موجب جامعه‌پذیری و اعتماد احزاب و گروه‌ها به آنها می‌شود از سوی دیگر زنان به علت انعطاف‌پذیری و خودداری از خشونت که اغلب ویژگی مشترک زنان است تاثیر کاملا مثبتی در نهادهای سیاسی قدرت و هم تامین نیازهای جامعه گذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه حضور زنان در پارلمان به عنوان یکی از نهادهای قدرت می‌تواند بر سپهر قدرت سیاسی در کشور ما اثر مثبت بگذارد ، ابراز داشت: احزاب به عنوان بخش مهمی از جامعه سیاسی در یک نظام مردسالار از چند طریق قادر خواهند بود زمینه‌های افزایش حضور زنان را در قدرت توسعه دهند مقدم بر این کار نیز اقداماتی است که در پی آن زمینه حضور هر چه بیشتر زنان در احزاب سیاسی فراهم شود در واقع با نگاهی به تجارت احزاب تاثیرگذار دنیا امروز این مساله بر هیچ کس پوشیده نیست. در واقع بکارگیری ظرفیت احزاب می‌تواند تسهیل کننده حضور زنان در قدرت باشد. کمتر تشکیلات سیاسی مدرنی را می‌توان یافت که به این مساله بی‌توجه باشد اما هنوز هم این موضوع میان احزاب دنیا به ویژه احزاب ایران به یک فرصت تبدیل نشده است.

قائم مقام حزب جمعیت زنان مسلمان نواندیش اضافه کرد: واقعیت آن است که با توجه به ویژگی‌های کشورهای جهان سوم و نیز تجربه احزاب موفق دنیا اگر احزاب منتظر جذب خود به خودی زنان باشند ، این امر هرگز اتفاق نخواهد افتاد و بدون اقدام موثر احزاب برای افزایش حضور زنان ، تحقق این هدف غیرممکن خواهد بود و احزابی که به این موضوع توجه نداشته باشند قطعا مشارکت زنان را از دست خواهند داد ساختار مردانه احزاب ایران نیز موید این مساله است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان تصریح کرد تحقق مشارکت سیاسی زنان به ویژه در وجه سیاسی که بخش غیر قابل انکار در در فرایند توسعه همه جانبه کشور است تلاش در دو سطح لازم است. از یک سو ارکان جامعه مدنی و از سوی دیگر دولت‌ها باید در پی تحقق این امر باشند.  اصلاح قانون انتخابات در راستای افزایش نرخ حضور زنان در نهادهای انتخابی و داشتن راهبرد برای بهبود شاخصهای توسعه که با شکاف جنسیتی نگران کننده همراه است انتظاری است که از مجلس شورای اسلامی و نیز دولت میرود. در این بین احزاب به عنوان رکن تاثیرگذار در رقابت‌های  سیاسی می‌توانند نقش تعیین کننده داشته باشند. این که نابرابری شرایط رقابت و حضور کمرنگ زنان محصول تاریخ است، یک واقعیت انکار ناپذیر است بنابراین ایجاد شرایط برابر با شعار محقق نمی‌شود. بلکه نیاز به تدبیر عملی و برنامه ریزی بلندمدت دارد. رفع این نابرابری اقدام عملی مبتنی بر برنامه ریزی را در دو سطح ضروری می‌سازد. سطح اول ساختارحقیقی است که نه تنها هر گونه تبعیض درباره آن باید رفع شود بلکه نابرابری موجود در ساختار حقوقی نیز با اتکا به ساختار حقیقی رفع شود.

منصوری افزود: آنچه باور غالب جامعه ما را تشکیل داده است باید اصلاح شود، بنابراین آموزش و آگاهی بخشی یک راهبرد اثر بخش و مطمئن است و در این شرایط احزاب واجد نقش بی بدیل هستند. دوستان را برای مطالعه بیشتر به پژوهشی که  با عنوان زن قدرت سیاست با تاکید بر نقش احزاب داشته ام  ارجاع میدهم. امید که احزاب ایران با بهره گیری از این تجارب موفق دنیا  زمینه حضور هر چه بیشتر و حداکثری زنان را در مقدرات  اساسی مملکت فراهم سازند.

کد خبر : ۳۹۲۹۱۱