خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

پشت‌پرده تخریب حسین فریدون در ماجرای دانشگاه شهید بهشتی

خبر تغییر ریاست دانشگاه شهید بهشتی در حالی به حضور هیات بازرسی در دانشگاه و تسویه حساب شخصی گره خورد که سیل تکذیبیه‌ها و توالی معنی‌دار اخبار نشان هدفمندبودن انتشار این اخبار بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، روز گذشته برخی رسانه‌ها از حضور هیات بازرسی در دانشگاه شهید بهشتی برای یافتن گزینه ریاست این دانشگاه خبر دادند و این خبر را با «عزل طهرانچی» گره زدند.

طهرانچی کیست؟

محمدمهدی طهرانچی از نزدیکان وزیر علوم دوره احمدی‌نژاد و مدیر پیشین مرکز نشر دانشگاهی است که با حکم کامران دانشجو رییس دانشگاه شهید بهشتی شده است.

او پیش از پایان دوران قانونی ریاست شعبانی بر دانشگاه شهید بهشتی با حکم وزیر علوم احمدی‌نژاد به عنوان رییس دانشگاه انتخاب شد.

طهرانچی در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و وزارت کامران دانشجو، حامی سیاست‌های احمدی‌نژاد بوده و همان سیاست‌ها را در دانشگاه دنبال می‌کرد و به عنوان یکی از سخنرانان اصلی در نشست اخیر در دانشگاه شهید بهشتی از ابتدا تا انتها در صندلی کناری کامران دانشجو حضور داشت.

با آغاز دولت روحانی تغییر روسای برخی دانشگاه‌ها به طور اورژانسی در دستور کار وزارت علوم قرار می‌گیرد که با توجه به تغییر ادبیات طهرانچی در دوره جدید، این دانشگاه از لیست تغییرات فوری در دوران بلبشوی وزارت علوم که هر روز با بحران استیضاح وزیر دست و پنجه نرم می‌کرد، خارج شد.

دریافت اطلاعیه وزارت علوم برای بازرسی از دانشگاه

وقتی اطلاعیه وزارت علوم در خصوص حضور هیات وزارت علوم در روز ۲۹ تیر برای بازرسی از دانشگاه شهید بهشتی، روز قبل از آن -۲۸ تیر- در جلسه‌ای با حضور چند تن از روسای دانشکده‌ها به دست محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه شهید بهشتی میرسد، رییس و معاونان دانشگاه به دستور وزیر علوم مکلف به همکاری با هیات بازرسی جهت بررسی امور در دانشگاه می‌شوند.

تشابه اسمی برادر رییس جمهور و مدیر کل دفتر وزارتی دستمایه تخریب دولت!

در اخبار منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها تلاش شده حکم بازرسی از سوی حوزه وزارتی وزارت علوم را بدون دستور وزیر علوم و به سفارش حسین فریدون نشان دهند.

این در حالی است که نامه بازرسی به امضای عبدالحسین فریدون مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت رسیده و این رسانه‌ها با علم بر تفاوت این دو شخص سعی داشتند با انحراف افکار عمومی از «عبدالحسین فریدون» و «حسین فریدون» سوءاستفاده کنند با تشابه اسم برادر رییس جمهور و مشاور وزیر علوم فشار خود بر دولت را افزایش دهند.

در پاسخ به خبر «اعزام هیات بازرسی به دانشگاه شهید بهشتی» وزارت علوم در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعزام تمامی هیات‌ها با نظر وزیر  علوم صورت می‌گیرد و این امر لزوماً با تغییر روسای دانشگاه‌ها ارتباطی ندارد.

خبر «تحصیل توصیه‌ای فریدون در شهید بهشتی» با هدف پوشش خبر روز بعد بازرسی دانشگاه

دریافت نامه بازرسی دانشگاه با واکنش رییس دانشگاه و تعطیلی جلسه ای داخلی در دانشگاه همراه بوده است. گفته می‌شود واکنش آنی رییس دانشگاه حاکی از آن بود که تعطیلی این جلسه برای تشکیل ستاد مدیریت بحران بوده است.

عصر همان روز -۲۸ تیر- خبر «تحصیل توصیه‌ای حسین فریدون در دانشگاه شهید بهشتی» در حالی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شد که زمان‌بندی انتشار این خبر و اخبار بعدی، ابهام‌هایی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کرد؛ زمان بندی اخبار به شرح زیر است:

صبح روز ۲۸ تیر: ارسال نامه بازدید و بازرسی معمول و سالانه وزارات علوم از دانشگاهها در ۲۸ تیر و دریافت نامه توسط رییس دانشگاه در همین تاریخ.

عصر روز ۲۸ تیر:  انتشار خبر «تحصیل سفارشی حسین فریدون در دانشگاه شهید بهشتی» عصر روز ۲۸ تیر و زمانی که از سوی خبرگزاری‌ها برای انتشار گزارش‌هایی با این کیفیت، زمان مرده محسوب می‌شود.

صبح روز ۲۹ تیر: انتشار خبر حضور هیات بازرسی در دانشگاه شهید بهشتی و گره زدن این خبر به عزل طهرانچی و طرح احتمال تاثیر خبر روز گذشته در عزل رییس دانشگاه

خبر تحصیل توصیه‌ای فریدون روز بعد توسط رسانه‌های مدعی تکذیب شد و  سازمان سنجش و دانشگاه گیلان نیز اطلاعیه‌هایی جهت تنویر افکار عمومی و تکذیب این خبر صادر کردند.

در اطلاعیه سازمان سنجش گفته شد که حسین فریدون در سال ۱۳۹۲ در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز در مجموعه علوم سیاسی شرکت کرده است و در مرحله تکمیل ظرفیت نسبت به انتخاب ۵ کد رشته محل اقدام می‌کند.

این اطلاعیه ضمن اعلام اینکه حسین فریدون در مقطع دکتری دانشگاه گیلان در دوره شبانه پذیرفته شده اما برای ثبت‌نام اقدام نکرده است، نوشت: دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۹۲ براساس مجوزهای اخذشده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به برگزاری آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو برای پردیس دانشگاهی (پرداخت هزینه تحصیل توسط دانشجو) اقدام می‌کند که در این خصوص مؤسسات پذیرنده راساً نسبت به انجام ثبت‌نام، برگزاری آزمون و اعلام نتایج اقدام می‌کنند.

توضیح سازمان سنجش

سازمان سنجش توضیح داده است که نامبرده با توجه به معرفی اولیه و داشتن حد نصاب در دانشگاه گیلان در نامه ای به سازمان سنجش آموزش کشور برای شرکت در  آزمون اختصاصی پردیس خودگردان در دانشگاه شهید بهشتی درخواست معرفی می‌کند که این سازمان نیز نسبت به اعلام دارا بودن حدنصاب معرفی دوره شبانه دانشگاه گیلان به دانشگاه شهید بهشتی اقدام می‌کند و هیچ‌گونه معرفی رسمی در خصوص وی برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل در پردیس دانشگاهی صورت نمی‌پذیرد و پس از آن نیز دانشگاه شهید بهشتی راسا نسبت به پذیرش افراد در دوره پردیس خودگردان تصمیم‌گیری می‌کند که این مسئله هیچ ارتباطی با سازمان سنجش و وزارت علوم نخواهد داشت.

از سویی دیگر بر اساس قوانین وزارت علوم، دانشگاه‌های برتر تهران از چند سال پیش تا کنون به شکل هیات امنایی اداره می‌شوند؛ این بدان معنی است که احکام وزارت علوم و سایر نهادها در شورایی با حضور رییس دانشگاه به تایید خواهد رسید و در صورت مغایرت این احکام با ضوابط داخلی دانشگاه عمدتا از پذیرش احکام خودداری می‌شود.

از این رو با توجه به اینکه حسین فریدون ضمن داشتن حد نصاب رتبه آزمون دکتری برای پردیس خودگردان دانشگاه شهید بهشتی اقدام کرده است و از آنجایی که طبق روال داخلی دانشگاه مسئله پذیرش افراد در این پردیس قبل از هر چیز به تایید کمیسیون دانشگاه به ریاست رییس دانشگاه می‌رسد، روشن است که حضور وی در مقطع دکتری این دانشگاه قانونا به امضای رییس دانشگاه رسیده است.

پایان دوره قانونی ریاست رییس دانشگاه شهید بهشتی در هیاهوی خبری مشکوک مغفول ماند

انتشار خبر تحصیل سفارشی حسین فریدون  به قدری شتابزده و هدفمند بود که رسانه‌های مدعی بلافاصله مجبور به انتشار خبر تکذیب اطلاعات بی‌اساس این خبر شدند.

شتاب‌زدگی و توالی اخبار نشان می‌داد هدف از انتشار این خبر چیزی جز به حاشیه راندن پایان دوره قانونی ریاست طهرانچی در دانشگاه شهید بهشتی و خوردن برچسب عزل به این زمان‌بندی قانونی نبوده است.

ریاست طهرانچی بر دانشگاه شهید بهشتی در اردیبهشت سال ۹۱ با حکم سرپرستی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده و دوره چهار ساله ریاست او قانونا در اردیبهشت ۹۵ به پایان می‌رسد، با این وصف طبیعی است تمام تلاش برای نهایت استفاده از این دوره چهارساله به کار بسته شود.

همچنین محاسبه تاریخ پایان ماموریت را از احتساب حکم سرپرستی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان تاریخ آغاز ماموریت به احتساب حکم اصلی ریاست به عنوان تاریخ آغاز ماموریت تغییر داده شود؛ که البته این زمان -اردیبهشت‌ماه سال جاری- به پایان رسیده است.

به این ترتیب روشن است که دوره ریاست طهرانچی قانونا به هر دو ملاک پایان یافته است. این مساله در کنار برخی نارضایتی‌‌های موجود در بین اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در دوره ریاست طهرانچی بر دانشگاه شهید بهشتی، دلسردی اعضای جوان هیات علمی و مهاجرت تعداد زیادی از آنها از کشور به دلیل شدت این نارضایتی و عدم هماهنگی او با سیاست‌های دولت تدبیر و امید احتمال تمدید زمان تصدی‌گری او به عنوان رییس دانشگاه را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب این همزمانی مرتبط کردن یک پروژه بی‌اساس -که توسط تمام نهادهای مرتبط تکذیب شده است- با برکناری طهرانچی از ریاست دانشگاه، سوءاستفاده‌ رسانه‌های منتقد دولت با ایجاد یک آشفتگی خبری بود.

کد خبر : ۳۹۲۵۳۸