خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترکیه برای خروج از وضعیت کنونی نیازمند ایران است

مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: ترکیه برای خروج از وضعیت چالشی کنونی نیازمند ایران است. ایران نقش مهمی را در مبارزه با تروریسم دارد. ترکیه امروز نیز با تروریسم دست و پنجه نرم می‌کند و به همین خاطر به کمک ایران نیازمند است.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در رابطه با تاثیر شکست کودتا در ترکیه بر مناسبات میان تهران و آنکارا گفت: ترکیه در سال‌های اخیر با مشکلاتی در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی روبه‌رو بوده است که در این راستا شاهد یک سردرگمی در سیاست خارجی این کشور بوده‌ایم.

او ادامه داد: آنها از مدت‌ها پیش تلاش‌هایشان برای عضویت در اتحادیه اروپایی و استفاده از شنگن را بیش از پیش کردند ولی پس از بهار عربی، احساسی در ترکیه به وجود آمد که می‌تواند متحدانی مثل اخوان در مصر، لیبی، تونس یا سوریه داشته باشند و به همین خاطر، سیاست منطقه‌ای خاصی را در پیش گرفتند و همین موجب شد آنها با اتحادیه اروپایی، ایران و بسیاری از همسایگانش به مشکل روبه‌رو شود ولی اینک به نظر می‌رسد ترکیه به این نتیجه رسیده است که برداشتش غلط بوده است.

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه به نظر می‌رسد ترکیه در ماه‌های اخیر به دنبال بازنگری در سیاست‌هایش بوده و در حال بازگشت به سیاست‌های ملی است، اظهار داشت: احتمال دارد این امر پس از کودتا تشدید شود و سیاست‌های ترکیه را به جای فراملی، پان اسلامیست، پان ترکی و پان اروپایی به سیاست‌های ملی بازگرداند و بر این اساس روابط خود را نیز با کشورهای مختلف بازنگری کند.

محبعلی با اشاره به موضع‌گیری ایران نسبت به کودتا تصریح کرد: ایران از جمله کشورهایی بود که در خصوص کودتا موضعی مناسب و سریع گرفت. این موضع‌گیری از کارشناسی‌ترین موضع‌گیری‌های ایران طی‌ سال‌های اخیر بوده است. وزارت امور خارجه توانست مدیریت امور را در کنترل گرفته و تحت تاثیر برخی از جریان‌ها قرار نگیرد.

او با بیان اینکه موضع‌گیری ایران پایه مناسبی برای نزدیکی دوباره تهران و آنکاراست، خاطرنشان کرد: با دوری ترک‌ها از سیاست‌های یک‌جانبه ایدئولوژیک و جاه‌طلبانه و اتخاذ سیاست‌های ملی و بازنگری در سیاست خارجی خود، قطعا روابط تهران و آنکارا هم بهبود خواهد یافت.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه افزود: هم طرف ایرانی و هم طرف ترک باید بدانند که هیچ کشوری ثالثی را نمی‌توانند جایگزین کشور مقابل خود کنند. ترکیه برای ایران دروازه ورود به اروپاست و ما برای صادرات محصولاتمان و انتقال انرژی به این کشور نیاز داریم. ترک‌ها از شرکای نخست تجاری ایران هستند و از سوی دیگر امنیت ملی دو کشور به یکدیگر پیوند خورده است، ضمن اینکه پیوندهای فراوان سیاسی، تاریخی، فرهنگی و فرهنگی و تجاری میان دو کشور وجود دارد.

محبعلی یادآور شد: ترکیه برای خروج از وضعیت چالشی کنونی نیازمند ایران است. ایران نقش مهمی را در مبارزه با تروریسم دارد. ترکیه امروز نیز با تروریسم دست و پنجه نرم می‌کند و به همین خاطر به کمک ایران نیازمند است.

کد خبر : ۳۹۲۴۳۹