خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور در نشست با فعالان اقتصادی کرمان:

مسیر برای اقتصاد مقاومتی باز شده است

وزیر کشور گفت: بروکراسی حاکم بر کشور زیاد است اما مسیر برای اقتصاد مقاومتی باز شده و باید موانع را تک تک از جلوی خود برداریم تا مسیر هموار و تسهیل شود.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز یکشنبه در نشست با جمعی از فعالان اقتصادی استان کرمان افزود: این نخستین سفر در حوزه اقتصاد مقاومتی به استان کرمان است و باید تداوم داشته باشد.

وی گفت: در این سفر مباحث عمومی با مدیران دستگاه‌ها مطرح و با مردم صحبت کردیم تا درک مشترک عینی از مسئله پیدا کنیم که بعدا بتوانیم پیگیری انجام دهیم.

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ادامه داد: سفر بعد که حدود یک ماه بعد خواهد بود با تشخیص استاندار کرمان یک یا دو موضوع به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: برخی وزیران اختیاراتشان را واگذار کردند و بعضی به زودی با تصویب دولت واگذار می‌کنند و معاون تام الاختیار معرفی کرده‌اند و مباحث روزمره را با آن‌ها در میان می‌گذاریم.

رحمانی فضلی ابراز امیدواری کرد که در سفرهای بعدی مباحث تخصصی را داشته باشیم و بنا را بر حل موضوعات و استفاده از مشورت‌ها بگذاریم.

استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: تلاش ما برای توسعه متوازن استان کرمان در شمال و جنوب است.

علیرضا رزم حسینی با اشاره به وجود برخی قوانین مزاحم در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی افزود: هیچ گونه تخصیص آب و جابجایی چاه در استان کرمان نمی‌توانیم انجام بدهیم و مشکلاتی که در این زمینه بیان می‌شود، در حوزه اختیارات وزارت نیروست.

وی با بیان اینکه در کهنوج معدن تیتانیوم با ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد تصریح کرد: برای بهره برداری از معدن تیتانیوم کهنوج تکنولوژی بالایی باید استفاده کنیم و مشکلات بیان شده در زیرساخت‌ها و مسائل دیگر است که این کار در حوزه اختیار وزارت نیرو و جهاد کشاورزی است.

استاندار کرمان گفت: وزیر نفت در دولت یازدهم کار بسیار مهمی کردند و پیشنهاد تاسیس پتروشیمی فجر کرمان را دادند که مطالعات آن انجام شده و سرمایه گذاری خوبی در حال انجام است.

وی با اشاره به مشکلات و بروکراسی پیش آمده برای دو طرح گردشگری هنزاء و خبر بافت تاکید کرد: ریاست سازمان حفاظت محیط زیست با این دو طرح به طور ۱۰۰ درصد موافقت خود را اعلام کردند اما در زیر مجموعه‌ها این طرح‌ها با مشکلاتی روبرو شده است.

رزم حسینی گفت: مجموعه طرح‌های بخش خصوصی که امروز مطرح می‌شود ۳۳ هزار میلیارد ریال در دست اجراست که گرفتار بروکراسی شده‌اند.

وی بیان کرد: شرکت تعاونی پسته رفسنجان یکی از شرکت‌های بزرگی است که در دولت قبل با مشکلاتی مواجه شد و باید مشکلات این واحد و واحدهای دیگر در جلسات آینده بررسی و پیگیری شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست گفت: ۱۶۰ هزار ماده قانونی وجود دارد که بخش زیادی از آن‌ها منسوخ، تکراری و متناقض هستند.

سید مهدی طبیب‌زاده افزود: توسعه ابتدا باید در ذهن‌ها اتفاق بیفتد و به قوانین تعلق خاطر داشته باشیم و اگر تعلق خاطر و توسعه یافتگی در ذهن‌ها رخ دهد، موفق خواهیم بود.

وی بیان کرد: یکی از سرمایه گذاران موفق در خارج از کشور برای اجرای چهار طرح از جمله پالایشگاه پلاسمای خون، طرح گردشگری در منطقه هنزاء با سه هزار نفر اشتغالزایی و نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در استان کرمان اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: در بحث پالایشگاه انتقال خون که پروژه‌ای در جهت اقتصاد مقاومتی و هم شرکت دانش بنیان است حدود ۴۰۰ میلیون دلار در سال در بخش دارو صرفه جویی می‌شود.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی باید شروع شود تا در زمینه‌های مختلف از جمله اشتغال و بهره وری تاثیرگذار شود و برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید روش‌های انجام کار و ارائه مجوز‌ها را تغییر داد.

در ادامه این نشست چند نفر از فعالان و سرمایه گذاران بخش خصوصی مشکلات و مسائل خود را مطرح کردند.

رحمانی فضلی روز گذشته (شنبه) در سفری دو روزه برای بررسی روند طرح‌ها و برنامه‌های استان پایلوت اقتصاد مقاومتی به کرمان سفر کرد.

کد خبر : ۳۸۶۷۹۳