خبرگزاری کار ایران

آملی لاریجانی۱:

اطاله دادرسی‌ها تعمدی نیست/ بررسی سالیانه ۱۰ میلیون پرونده در دستگاه قضایی

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تعمدی در اطاله دادرسی‌ها وجود دارد، تاکید کرد: وقتی آرای نقض شده در محاکم بالاتر را می‌بینیم، نشان می‌دهد هر چه تعدد مراحل بررسی آرا را داشته باشیم به اتقان آرا و احقاق حق نزدیک‌تر می‌شویم.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در گفت وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت هفته قوه قضائیه ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت علی (ع) و لیالی قدر گفت: لازم است از همه کارکنان و قضات دستگاه قضا و همچنین خانواده‌های آنها که زحمات و مرارت کار فشرده همسرانشان را بر دوش دارند، تشکر می‌کنم چراکه بار زحمات بر دوش آنها است.

وی در خصوص کارنامه قوه قضائیه در سال ۹۴ و مهم‌ترین و برجسته‌ترین کار دستگاه قضا در یکسال گذشته گفت: کارنامه قوه قضاییه عبارت از مجموعه خدمات دستگاه قضایی در طول یکسال به مردم است. واقعاً یک حجم بسیار بزرگی از خدمات صورت می‌‌گیرد؛ چه در محاکم، دادسرا‌ها، شورای حل اختلاف و چه در سازمان‌های تابعه مثل سازمان ثبت اسناد ثبت که بیش از ۵۰ میلیون خدمت به مردم ارائه شده است و سازمان پزشکی قانونی و سازمان زندان‌ها.

رئیس دستگاه قضایی با بیان اینکه مجموع پرونده‌های سالانه ما در حدود ۱۵ میلیون پرونده است، اظهار داشت: البته منظور از ۱۵ میلیون پرونده این است که دستگاه قضا در ۱۵ میلیون نقطه اعم از دادسرا، محاکم، دادگاه تجدیدنظر و... مشغول رسیدگی به پرونده‌ها است. تیم در حالی است که مرکز آمار قوه قضائیه کار جدیدی را انجام داده است انجام داده و آن دادن کد یکتا و غیرتکراری به پرونده‌های ورودی به محاکم است در این راستا حدود شش میلیون پرونده در محاکم و چهارمیلیون پرونده در شوراهای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

آملی لاریجانی در خصوص اطاله دادرسی گفت: بحث اطاله دادرسی نیازمند تحلیل است چراکه تعمدی در این رابطه وجود ندارد گاهی فهم و تفسیر ما از مسئله اطاله دادرسی این است که مراحل مختلف دادرسی را یک نوع اطاله حساب می کنیم. برخی مدعی هستند که اصلاً چرا یک پرونده باید مراحل مختلف را طی کند و احکام نباید چند مرحله‌ای نباشد. البته در شرع هم همین طور است اما ما فعلا با قانونی مواجه هستیم که دادرسی را در طی مراحل مختلف دیده است و من به لحاظ مصلحتی از این قانون دفاع می‌کنم زیرا به نظر می‌آید تعدد مراحل دادرسی به احقاق حق نزدیک‌تر است.

وی با بیان اینکه بستن راه بررسی چند مرحله‌ای کار صحیحی نیست، یادآور شد: هرچند اگر این پروسه نبود طرفین دعوا یا یکی از طرفین زودتر به هدف خود می‌رسید اما وقتی آرای نقض شده در محاکم بالاتر را می‌بینیم، نشان می‌دهد هر چه این مراحل را داشته باشیم به اتقان آرا و احقاق حق نزدیک‌تر می‌شویم.

 

کد خبر : ۳۸۴۴۳۴