خبرگزاری کار ایران

یاداشت حمید بعیدی‌نژاد:

دیپلماسی لغو محدودیت‌های مالی

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در کانال تلگرام خود نوشت: یپلماسی بدون وقفه ادامه دارد و هدف کشور لغو تمامی محدودیت‌های بانکی و مالی و تجاری علیه موسسه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی است.

به گزارش ایلنا، حمید بعیدی‌نژاد در کانال تلگرامی خود ضمن ابراز خرسندی  نسبت به  اجرای حذف محدودیت‌ها به ذکر برخی اتفاقات خوب پرداخت و آنها را برشمرد:

١- انتقال مبلغ معادل هفتصد و پنجاه میلیون دلار به یورو از قسط اول از پرداخت بدهی شرکت‌های هندی به حساب بانک مرکزی ایران در ترکیه، نشان داد که محدودیت‌های انتقال بانکی مبالغ بالا و همچنین تبدیل آن مبالغ از ارزهایی مانند روپیه به یورو از میان برداشته شده است.

٢- به‌دنبال لغو محدودیت‌های ورود کشتی‌های باری برای حمل نفت و مواد پتروشیمی و دیگر کالاها به بنادر ایران  یا عزیمت آنها از ایران برای صادرات به بنادر خارجی از جمله به اروپا که تبادلات کشتیرانی از ایران و به ایران را باعث شده‌اند اولین کشتی فله‌ای نیز ( که به حمل کالاهای فله‌ای مانند گندم می‌پردازند) همین روزها برای اولین بار به بندر هامبورگ وارد شد و مورد استقبال مقام‌های شهر قرار گرفت.

لغو این محدودیت‌ها در دل خود لغو چندین نوع تحریم و محدودیت مانند این تحریم‌ها را در بردارد:

 الف- تحریم ورود کشتی‌های خارجی به بنادر ایران به دلیل آنکه شرکت‌های کارگزار و فعال در بنادر تحت تحریم بوده‌اند.

ب- تحریم ورود و دریافت خدمات برای کشتی‌های ایرانی به بنادر کشورهای دیگر، چون شرکت‌های کشتیرانی تجاری و کشتیرانی نفتکش ایران جزو شرکت‌های تحت تحریم بوده‌اند.

ج- تحریم بیمه کشتی‌های نفتی و تجاری ایران، چون جزو شرکت‌های تحت تحریم بوده‌اند.

د- تحریم بیمه شرکت‌های خارجی که مبادرت به حمل نفت و مواد پتروشیمی و دیگر کالاهای تحت تحریم ایرانی کنند.

ه - تحریم بیمه معروف به پی‌اند‌آی که به سوانح خاص دریایی مربوط است.

و- تحریم پرداخت‌های پولی و بانکی بیمه شرکت‌های بیمه‌گر.

٣- برقراری چندین رابطه کارگزاری مهم بانکی میان بانک‌های ایرانی و بانک‌های متوسط اروپایی برای اولین بار امکان انتقال ارز از بانک‌های ایرانی به موسسه‌های خارج از کشور را در هفته اخیر تسهیل کردند.

در مجموع دیپلماسی بدون وقفه ادامه دارد و هدف کشور لغو تمامی محدودیت‌های بانکی و مالی و تجاری علیه موسسه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی است و کشورمان تا زمانی که تمامی مشکلات اجرایی لغو این محدودیت‌ها همگی در اجرا رفع نشوند از پای نمی‌نشیند.

البته این به یک عزم ملی و تلاش همگانی نیاز دارد که امروز تمامی سازمان‌های ذیربط برای تحقق این هدف در تلاش هستند.

کد خبر : ۳۸۲۰۰۹