خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور:

بی‌انصافی برخی افراد موجب دلسردی می‌شود

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید در هر دو ماه یک داروی جدید تولید شده است این توانمندی علمی کشور را افتخار آمیز توصیف کرد و گفت: دانشمندان کشور موفق شده اند داروهای سرطانی و بیماریهای صعب العلاج را که با قیمت های گزاف به کشور وارد می شد، با اتکا به توان داخلی تولید کنند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) در مراسم معرفی دستاوردهای صنعت دارویی کشور که در مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد با تبریک میلاد منجی عالم بشریت، یکی از گمشده های اقتصاد ایران را بهره وری دانست و گفت: بهره وری یکی از نیازهای حیاتی کشور و لازمه توسعه اقتصادی ایران است.

او با یادآوری اینکه در بسیاری از کشورها سهم عمده ای از رشد اقتصادی از محل افزایش بهره‌وری است، خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما با وجود اینکه در مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی بر استفاده بهینه از وقت و سرمایه‌های فیزیکی و انسانی تاکید شده است اما متاسفانه وضعیت بهره وری در کشور بسیار نامناسب است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در سند چشم‌انداز بیست ساله برای رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش‌بینی‌های لازم انجام شده، تصریح کرد: در این سند مقرر شده که ۲.۵ درصد از این رشد از محل افزایش بهره‌وری باشد اما گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان بهره‌وری در کشور بسیار ناچیز و پایین بوده است.

جهانگیری با تاکید براینکه این بیماری مزمن اقتصادی ایران یعنی پایین بودن بهره‌وری باید از اقتصاد کشور برچیده شود، از همه نخبگان و صاحبنظران کشور خواست نسبت به فرهنگ‌سازی در جامعه در جهت استفاده بهینه از سرمایه‌های فیزیکی و انسانی تلاش کنند و افزود: مهمترین اقدام در تحقق افزایش بهره‌وری این است که در این زمینه کار فرهنگی انجام شود و این موضوع در باور کارکنان و فعالان نهادینه شود.

او با تاکید براینکه افزایش بهره وری نیازمند برنامه، شاخص گذاری، کنترل شاخص ها و هدف گذاری است، تصریح کرد: با افزایش بهره وری، حتماً هزینه های تولید پایین آمده و سطح کیفی محصولات و قدرت رقابت در بازارهای بین المللی افزایش پیدا می‌کند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت در سیاست گذاری های خود و در برنامه ششم توسعه به طور جدی موضوع بهره وری را مورد تاکید قرار داده است، گفت: افزایش بهره وری یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی است و دولت مصمم است از تولید داخلی، توسعه صادرات و کاهش واردات حمایت کند که رمز اصلی در تحقق این اهداف، افزایش بهره‌وری است.

جهانگیری در ادامه با اشاره به بی انصافی برخی رسانه‌ها و افراد درخصوص اقدامات و دستاوردهای دولت، گفت: گاهی وقت ها مطالعه برخی رسانه‌ها و جراید و اظهار نظرهای غیرمنصفانه افراد موجب دلسردی می‌شود.

وی افزود: امروز در برخی از رسانه‌ها دولت به این موضوع متهم شده است که همه نگاه‌ها به آمریکا بوده است و همه بار دولت بر دوش وزارت امور خارجه که آن هم به گفتگو با آمریکا محدود شده است در حالی که این خلاف واقع است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه یکی از کلیدی‌ترین طرح‌ها و دستاورد های دولت در حوزه بهداشت و درمان بوده است، یادآور شد در سه سال اخیر وضعیت هزینه‌های درمانی، تامین تجهیزات و امکانات پزشکی متحول شده و میزان رضایتمندی مردم از خدمات مراکز درمانی افزایش یافته و نارضایتی‌ها به حداقل کاهش یافته است.

جهانگیری با اشاره به اینکه سال ۹۴ از نظر بودجه و درآمدهای کشور یکی از سخت‌ترین سال‌ها بوده است، افزود: با وجود همه محدودیت‌ها دولت به تعهدات خود عمل خواهد کرد و مطالبات بخش درمان و دارو را پرداخت خواهد کرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مهمترین نیازهای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است، گفت: برخی افراد تلاش می کنند اینگونه القاء کنند که اقتصاد مقاومتی قرار است برای مردم سختگیری و ریاضت ایجاد کند که این کاملا نادرست است و اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که قرار است از اتکاء به منابع طبیعی به مغز و دانش افراد متکی شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به بازدید خود از دانشگاه صنعتی شریف در روز پنجشنبه هفته گذشته و بازدید امروز از دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: این افتخارات که توسط جوانان تحصیلکرده و خلاق کسب شده است باعث افتخار و خرسندی است و ما را به آینده کشور و نظام امیدوار می کند.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه در کنار هر دانشگاه باید یک مرکز رشد وجود داشته باشد، گفت: این مراکز باید از کسانی که دارای ایده و خلاقیت هستند حمایت کنند تا ایده ها و خلاقیت ها به محصول و ثروت تبدیل شود.

وی با تاکید بر لزوم توسعه صادرات در بخش دارو، گفت : سال گذشته تراز تجاری کشور مثبت شد و میزان صادرات غیرنفتی به اندازه یک میلیارد دلار از واردات پیشی گرفت.

معاون اول رییس جمهور افزود: دولت بسته حمایتی از صادرات را تدوین کرده و به زودی ابلاغ می شود و در این بسته پیش بینی های لازم نیز انجام شده که یکی از این پیش بینی ها اعطای خط اعتباری به کشورهایی است که به دنبال واردات محصولات ما هستند.

جهانگیری با تاکید براینکه باید صادرات کشور به سمت محصولات دانش بنیان و فناوری های پیشرفته سوق پیدا کند، گفت: باید کیفیت محصولات رضایت بخش باشد و به خصوص در بخش دارو باید کیفیت محصولات به گونه ای باشد که هم جامعه پزشکی و هم بیماران از آن رضایت داشته باشند.

وی با تاکید براینکه باید از بخش خصوصی به ویژه در بخش تولید دارو حمایت شود، اظهار داشت: بخش خصوصی ایران قادر است مسئولیت تولید و اقتصاد کشور را بر دوش بگیرد و امیدوارم در بخش بهداشت، درمان و دارو شاهد حضور پر رنگ بخش خصوصی باشیم و دولت نیز از این بخش حمایت خواهد کرد.

در این مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در حوزه خدمات پزشکی،‌ طرح تحول سلامت را با مسئولیت شناسی در دست اجرا دارد، گفت: البته مشکلاتی در این طرح وجود دارد که امیدوارم برطرف شود.

هاشمی با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر وامید در حوزه دارو، گفت: در سالهای گذشته با کمبود سیصد قلم دارو در کشور مواجه بودیم که امروز این تعداد به سی قلم کاهش یافته است.

وی همچنین با اشاره به آغاز به کار شورای فناوری سلامت و ایجاد شورایی در حوزه دارو از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم گفت: در این شوراها سیاست گذاری های مناسبی انجام شده و به دنبال توسعه صادرات بوده ایم که در این مدت میزان صادرات در بخش دارو دو برابر شده است.

در این مراسم همچنین رییس سازمان غذا و دارو نیز گزارشی از وضعیت صنعت داروسازی در دولت تدبیر و امید ارائه کرد و گفت: تصمیمات دقیقی در این زمینه اتخاذ و اجرا شده است.

معاون اول رییس جمهور پیش از حضور در این مراسم واحد تولید مواد اولیه داروهای پپ‌تی‌دی را افتتاح کرد و از خط تولید داروهای مربوط به دیابت و درمان سرطان بازدید کرد و با توضیحات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو در جریان آخرین تحولات و دستاوردهای دارویی کشور قرار گرفت.

در این مراسم همچنین به پاس حمایت‌های جهانگیری از حوزه بهداشت و درمان کشور، لوح تقدیر صنعت دارویی، نشان زرین سازمان غذا و دارو و نشان عالی دانشگاه علوم پزشکی تهران به معاون اول رییس جمهور اعطا شد.

کد خبر : ۳۸۲۰۰۷