خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله جوادی آملی:

آزادشدن و رهیدن از برجسته‌ترین وظایف در ماه مبارک رمضان است

آیت‌الله جوادی آملی گفت: راه تشخیص بنده بودن یا آزاد بودن این است که اگر به دلخواه خود عمل می‌کنیم معلوم می‌شود در قفس آز و طمع زندانی هستیم؛ و اگر به خواستهٴ خدای سبحان عمل کنیم، آزاد هستیم. انسان آزاد به غیر خدا نمی‌اندیشد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله جوادی‌آملی در کتاب حکمت عبادات خود با بیان این‌که «ماه رمضان، ماه آزاد شدن است» بیان می‌دارد: گرچه روزه گرفتن سخت و دشوار است، ولی لذت شنیدن این ندای خداوند که می‌فرماید: ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ﴾[۵] خستگی روزه را از انسان می‌گیرد، با شنیدن این ندا عبادت برای ما سهل و روان می‌شود.
[۱]

رسول خدا (صلّی‌الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم) در آخرین جمعهٴ ماه شعبان خطبه‌ای ایراد فرمودند که: مردم شما آزاد نیستید؛ در قفس هستید. و نمی‌دانید که در قفس هستید. گناهانتان شما را در قفس زندانی کرده ‌است. در ماه مبارک رمضان با استغفار، خود را آزاد کنید.
[۲] 

انسان گناهکار بدهکار است و بدهکار باید گرو بسپرد. اینجا خانه و زمین را به عنوان گرو قبول نمی‌کنند؛ بلکه جان را به گرو می‌گیرند. آنکه می‌گوید من هر چه بخواهم می‌کنم، هر جا بخواهم می‌روم و هر چه بخواهم می‌گویم، او اسیر است؛ آزاد نیست. گرفتار هوس و آز، برده است نه آزاد.

راه تشخیص بنده بودن یا آزاد بودن این است که اگر به دلخواه خود عمل می‌کنیم معلوم می‌شود در قفس آز و طمع زندانی هستیم؛ و اگر به خواستهٴ خدای سبحان عمل کنیم، آزاد هستیم. انسان آزاد به غیر خدا نمی‌اندیشد.

از برجسته ترین وظایف در ماه مبارک رمضان آزاد شدن و رهیدن است. انسان باید این قفس‌ها و میله‌های پولادین را که با دست خود ساخته بشکند.

راه آزادی، استغفار و طب آمرزش است. از این رو گفته‌اند: در شبانه‌روز چندین بار بگویید «استغفر الله ربی وأتوب إلیه». در نماز و غیر نماز برای خود و دیگران طلب آمرزش کنید، نه برای رهایی از آتش و نه برای رفتن به بهشت و متنعم شدن در آن بلکه باید هدف بالاتر از این مسائل باشد.

ماه رمضان، ماه آزاد شدن است؛ هر روزکه می‌گذرد، یک بند از بندهایی که با دست خود تنیده‌ایم، باید بگسلد تا آزاد شویم. بهترین راه برای آزاد شدن پی بردن به حکمت‌های عبادات است.

[۱]ـ سورة بقره، آیة ۱۸۳
[۲]ـ الأمالی والمجالس (صدوق)، ص۸۵، مجلس ۲۰، ح۴، عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۲۹۵.

کد خبر : ۳۷۸۹۴۱