خبرگزاری کار ایران

جابری انصاری در نشست خبری:

گفت‌وگویی بین مقام‌های ایران و عربستان انجام نشده است

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تاکید کرد: گزارش اخیر آمریکا بی‌اعتبار است. این گزارش تابع رابطه آمریکا با کشورهای جهان است در حالی که باید مجرد از دعواهای سیاسی این مساله مورد توجه گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، حسین جابری انصاری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان اظهار داشت:  در زندگی شخصی و در روابط امت اسلامی، ماه رمضان فرصتی برای بازاندیشی و اجتناب از اختلاف‌ها و درگیری‌هاست.

گزارش اخیر آمریکا درباره ایران فاقد اعتبار است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد گزارش اخیر وزارت امور خارجه ایران مبنی بر حمایت ایران از تروریسم متذکر شد: گزارش اخیر آمریکا بی اعتبار است. واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم است.

او ادامه داد: هزاران تن از ایرانیان قربانی گروه‌های تروریستی تحت حمایت غرب و آمریکا شده‌اند. عالم و آدم می‌داند جمهوری اسلامی ایران جلودار مبارزه با جریان‌های تروریسی است که امنیت جهان و منطقه را در خطر قرار داده‌اند لذا وقتی این در نظر گرفته نمی‌شود این گزارش هم فاقد اعتبار است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا سیاست‌زده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه گزارش اخیر دولت آمریکا سیاست‌زده است، گفت: این گزارش تابع رابطه آمریکا با کشورهای جهان است در حالی که باید مجرد از دعواهای سیاسی این مساله مورد توجه گیرد.

جابری انصاری ادامه داد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه روشن است و جمهوری اسلامی بر مدار سیاست خود به کارش در زمینه سیاست خارجی و توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد و این مسائل تاثیری در سیاست‌های ما ندارد. ما بر اساس واقعیت‌ها و ضرورت‌ها سیاست‌های خود را اتخاذ می‌کنیم.

وزارت خارجه تابع سیاست‌های هیات عالی نظارت بر برجام است

جابری انصاری در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت پیگیری اجرای برجام با توجه به نقض تعهدهای طرف مقابل تاکید کرد: سیاست ما پیگیری منافع کشور در تعامل با موضوع برجام است. مجموعه تحولات از سوی وزارت امور خارجه به هیات عالی نظارت بر برجام گزارش داده می‌شود و وزارت خارجه به عنوان مجری سیاست خارجی، تابع این هیات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیام اینکه ارتباطات بانکی با جهان در جریان است و از اولویت‌های ارتباطات با کشورهای مختلف است، گفت: ایران مراقب است تعهدات طرف مقابل به اجرا در بیاید و در این مسیر هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص برجام یا سیاست خارجی کشور، بر اساس واقعیت‌ها و روند تحولات، از سوی مراجع عالی کشور مورد مشورت قرار می‌گیرد.

بخش مهمی از گسترش جریان‌های تکفیری، نتیجه سیاست عربستان است

انصاری همچنین در خصوص اتهامات عربستان به سردار سلیمانی در موضوع فلوجه و برخی اقدامات عربستان در تقویت افراطی‌گرایی در منطقه گفت: اینکه عربستان سعودی چرا این کار را می‌کند، باید از سخنگوی دولت سعودی پرسید، اما تلقی ما بر این است که عربستان تروریسم را به عنوان ابزار تحقق سیاست‌های خودش می‌داند و بخش مهمی از گسترش جریان‌های تکفیری در جهان و منطقه، نتیجه سیاست مستمر عربستان در حمایت لجستیک، پشتیبانی سیاسی و ایدئولوژیک و مادی از این جریان‌هاست.

او خاطرنشان کرد: اگرچه در ظاهر این اقدامات به شکل ابزاری می‌تواند در خدمت عربستان باشد، اما در بلندمدت گسترش تهدیدهای تروریستی متوجه خود عربستان و همپیمانانش خواهد بود.

از هر گونه اقدام افغانستان برای اعاده امنیت استقبال می‌کنیم

جابری انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه با توجه توافق احتمالی دولت افغانستان با گلبدین حکمتیار، نظر ایران نسبت به این مسئله چیست و ایران چه برنامه‌ای برای پشیبرد صلح در افعانستان دارد، گفت: سیاست ایران کمک به پیشبرد صلح و آرامش در افعانستان است. جمهوری اسلامی ایران از هر گونه اقدام دولت افغانستان برای اعاده آرامش و امنیت به طور کلی استقبال می‌کند.

هیچ گفت‌وگویی بین مقام‌های ایرانی و عربستانی انجام نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد خبر مذاکرات محرمانه مقام‌های ایران و عربستان، اظهار کرد: هیچ گفت‌وگوی رسمی بین مقام‌های ایرانی و عربستانی انجام نشده است.

جابری انصاری در پاسخ به این سوال که عربستان مانع از اعزام حجاج ایرانی برای انجام مراسم حج شده است. آیا ایران به این خاطر به سازمان همکاری اسلامی شکایت می‌کند؟ گفت: عربستان عملا با سیاست‌های اخیر خود سد فی سبیل الله شده و مانع از حضور زائران خانه خدا از سوی ایران شده است.

وی با بیان اینکه پیگیری مسائل منوط به سیاست نتیجه‌بخش بودن است، یادآور شد: سازمان همکاری اسلامی متاسفانه به نحوی به یکی از ادارات داخلی وزارت امور خارجه عربستان تبدیل شده و معلوم نیست شکایت به این نهاد به چه نتیجه‌ای برسد البته این موضوع در دستور کار است و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

دیپلمات‌های ایران توسط متحدان فالانژ رژیم صهیونیستی در لبنان ربوده شده‌اند

خبرنگاری پرسید یکی از مسئولان عالی کشورمان گفته است که یک زندانی یونانی پس از آزادی از زندان‌های اسرائیل به سفارت ایران در آتن رفته و  گفته است که ۴ دیپلمات ایرانی زنده هستند. آیا چنین گزارشی از سفارت ایران در یونان به وزارت امور خارجه رسیده است که سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: من گزارش این تماس را ندیده‌ام مسئله پیگیری خواهد شد و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: دیپلمات‌های ایران توسط متحدان فالانژ رژیم صهیونیستی در لبنان ربوده شده‌اند و در اختیار اسرائیل قرار گرفته‌اند از دید ایران دیپلمات‌ها در اختیار رژیم صهیونیستی هستند و اسرائیل مسئول جان آنهاست. درخصوص گزارش‌های جدید هم می‌توان از دوستانی که اظهارنظر کرده‌اند بپرسید.

توصیه ایران به مقام‌های عراقی برای مدیریت اختلاف‌ها

این مقام علی رتبه وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با تلاش برخی از بازیگران منطقه‌ای در تشدید تنش‌ها میان اقوام و مذاهب در عراق هم تصریرح کرد: اتحاد ملی در برابر تروریسم است ولی متاسفانه برخی از بازیگران از آنجایی که استفاده ابزاری از تروریسم را در دستور کار دارند از هم‌پاشیدگی و عدم انسجام در عراق را در دستور کار خویش قرار داده‌اند.

جابری انصاری افزود: هرچه اتحاد ملت و گروه‌های سیاسی در برابر تروریسم بیشتر باشد امکان موفقیت در این خصوص هم افزایش می‌یابد. ما در رایزنی‌هایمان به مقام‌های عالی عراق توصیه کرده‌ایم تا اختلافات در این کشور مدیریت شده و زمینه‌های اتحاد ملی علیه تروریسم فراهم شود.

جزایر ۳گانه متعلق به ایران و جزء جدایی‌ناپذیر کشورمان است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در رابطه با قطعنامه پارلمان عربی درخصوص جزایر ۳‌گانه ایرانی خاطر نشان کرد: جزایر ۳گانه متعلق به ایران و جزء جدایی‌ناپذیر از کشورمان است.

وی با بیان اینکه جنجال‌ها و سروصداهای رسانه‌ای هیچ تاثیری بر این واقعیت نخواهند داشت، ابراز داشت: ما برای مدیریت و اداره ابوموسی اعلام آمادگی کرده‌ایم تا از طریق گفت‌وگوی دو جانبه با امارات کار پیش برود اما سیاست امارات که گاها با تحریک دیگر کشورها هم همراه است، تاثیری بر حل اختلافات نداشته بلکه حتی ممکن است به تشدید اختلافات نیز منجر شود.

توافق با ایرباس از طریق مجموعه‌های تخصصی در حال پیگیری است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا مذاکراتی غیررسمی میان ایران و عربستان درخصوص مسائل منطقه‌ای انجام شده است؟ یادآور شد: اینکه در اجلاس‌های بین‌المللی و نشست‌ها گفت‌وگوهایی میان مقامات و نخبگان دو کشور صورت بگیرد امکان‌پذیر است. ما با عربستان قطع رابطه نکرده‌ایم بلکه این عربستان بوده است که با ما قطع رابطه کرده است. ارتباط میان اتباع کشورها هم ممنوع نیست ولی اینکه ارتباط رسمی در جریان باشد اینگونه نیست.

جابری انصاری در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری توافق با ایرباس هم بیان کرد: بعد از برجام مجموعه توافقاتی با کشورهای مختلف صورت گرفته است که یکی از آنها در خصوص خرید هواپیما از شرکت  ایرباس است و این توافق از طریق مجموعه‌های تخصصی در حال پیگیری است.

این مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه اضافه کرد: یک بخش از این مسئله و توافق درخصوص شرایط بانکی است که وزارت امورخارجه آن را دنبال می‌کند اما مجموعه شرایط از طریق سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است و آن نهاد تخصصی هم بر حسب نیاز اطلاعاتی را در اختیار افکار عمومی می‌گذارد.

امیدواریم زمینه حل مشکلات کارگزاری بانک‌های ایرانی فراهم شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با سفر ظریف به اروپا و مجموعه توافقاتی که طی آن صورت گرفت، اعلام کرد: سفر اروپایی آقای ظریف به ۴ کشور همراه با یک هیات اقتصادی بزرگی بود در هر ۴ کشور همایش اقتصادی برگزار شد که در حاشیه آنها نشست‌های تخصصی نیز برگزار گردید.

جابری انصاری یادآور شد: در این نشست‌ها بخشی از توافقات اولیه هم انجام شد که مجموع این توافقات توسط اتاق بازرگانی مطرح شده است. یکی از دستورکارهایی که در حاشیه این نشست‌ها مطرح بود نشست ویژه بانکی بود که معاون بانک مرکزی با همتایان خود دیدارهایی داشت و همراه با موفقیت‌هایی هم بود. امیدواریم پیگیری‌های ایران زمینه حل مشکلات کارگزاری بانک‌های ایرانی با دیگر کشورها را فراهم کند.

منتقدان نمی‌توانند تکلیفی برای دولت مشخص کنند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعای خبرنگاری  که می‌گفت برجام نقض شده و رهبری هم به نقض آن تاکید دارند و ادامه اجرای آن خسران بزرگی برای کشور است، گفت: وزارت امور خارجه تابع دستورات جنابعالی نیست. وزارت امور خارجه جزئی از نهادهای حاکمیتی است مذاکرات برجام هم بدون اجازه و هماهنگی انجام نشده و مراحل پیگیری آن هم بدون هماهنگی صورت نمی‌گیرد و هماهنگی میان نهادها به این منوال ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما دولتی هستیم که براساس قانون عمل می‌کنیم، اظهار داشت: هیات عالی نظارت بر برجام براساس دستور مقام معظم رهبری شکل گرفته است و وظیفه بررسی روند مربوط به برجام را برعهده دارد و گزارش خود را به مقام معظم رهبری ارائه می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دولت و وزارت امور خارجه براساس تصمیمات حاکمیتی عمل می‌کند و مستظهر به پشتوانه اکثریت ملت است، تصریح کرد: البته شما و جریان سیاسی‌تان حق دارید تا نظراتان را مطرح کنید اما پیگیری مسئله نقض برجام از دو طریق ممکن است نخست نمایندگان مجلس که منتخبان مردم هستند و دوم نهادهای فرادست حاکمیتی که در قالب هیات عالی نظارت بر برجام مستظهر است. این حق منتقدان است که نظارتشان را مطرح کنند اما نمی‌توانند تکلیفی را برای دولت مشخص کنند.

جابری انصاری افزود: دولت نوکر ملت است و در چارچوب‌های قانونی و دستورات مراجع عالی و براساس تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی به سیاست‌های خود ادامه می دهد.

وزیر امور خارجه با انرژی کامل و با تمام توان کار خود را انجام می‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با افتتاح سد سلما در نزدیکی مرزهای ایران توسط افغانستان و اینکه تا چه اندازه‌ای این مسئله می‌تواند منجر به ضایع شدن حق ملت ایران شود تصریح کرد: مسائل آبی در مرزهای کشور از جمله موضوعات اختلافی همسایگان با یکدیگر است و منحصر به ایران و افغانستان نیست و ممکن است بین ما و دیگر همسایگان و همچنین کشورهای دیگر مطرح باشد. یکی از موضوعات مورد رایزنی ایران و افغانستان هم  همین مسئله است که از طریق مجارع دیپلماتیک در حال رایزنی هستیم تا خدایی نکرده حق افغانستان منجر به از بین رفتن حقوق ایران هم نشود.

خبرنگاری از جابری انصاری پرسید که آیا بداخلاقی‌ها نسبت به ظریف منجر به سرخوردگی او شده است؟ که وی پاسخ داد: افراد آزاد هستند تا تحلیل خود را ارائه دهند ولی وزیر امور خارجه با انرژی کامل و با تمام توان خود از نخستین ساعت‌های روز تا پاسی از شب پیگیر امور است. در سفرهای خارجی نیز هم از ۷ صبح تا ۱۱ شب در نامه های به هم پیوسته و پی در پی با فاصله کم یا بدون فاصله صورت می‌گیرد که آقای ظریف در آن شرکت دارد.

جعل خبر و دروغ‌پردازی به امر ثابتی میان اهل سیاست و رسانه تبدیل شده است

این مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه اضافه کرد: اقای ظریف و دیگر همکاران ایشان تا هنگامی که مسئولیتی را برعهده دارند و براساس توان خود در خدمت اهداف و سیاست‌های کشور هستند و اتفاقاتی که می‌افتد تاثیری در بیلان کاری نخواهد داشت البته بی‌انصافی‌ها و خروج از اخلاق امر رایجی است که متاسفانه به سکه رایج تبدیل شده است.

وی با یادآوری اینکه جعل خبر و دروغ‌پردازی به امر ثابتی در میان اهل سیاست و رسانه تبدیل شده که امری غیراخلاقی و غیرقانونی تبدیل شده است خاطر نشان کرد: وزارت امور خارجه تا وقتی با قدرت و حدت تا وقتی مسئولیتی برعهده دارد به کارهای خود رسیدگی می‌کند.

عربستان چاره‌ای جز  پذیرش خواست ملت یمن ندارد

جابری انصاری در رابطه با قرار گرفتن لیست سیاه سازمان ملل در کشتار کودکان بخاطر جنگ یمن گفت: همواره ما گفته‌ایم و گروه‌های یمنی هم پس از آغاز این جنگ خانمان‌سوز اعلام کرده‌اند که عربستان و ائتلاف تحت رهبری او در حال نقض روزمره و آشکار قوانین بین‌المللی ناظر بر جنگ و شرایط جنگی است.

وی با بیان اینکه کشتار روزمره کودکان و زنان و همچنین هدف قرار دادن اهداف مسکونی و غیرنظامی از موارد صریح آشکار نقض قوانین بین‌المللی است، گفت: این امر متاسفانه روزانه و ساعت به ساعت توسط جنگنده‌های عربستان و ائتلاف او در حال اجرا است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: گزارش دبیرکل سازمان ملل تاییدی بر این واقعیت آشکار است و سیاست عقیم نسل‌کشی و کشتار، امکان ادامه پیدا کردن ندارد و عربستان چاره‌ای ندارد جز اینکه خواست ملت یمن را بپذیرد.

بحران سوریه می‌توانست از مجاری سیاسی حل و فصل شود

جابری انصاری در رابطه با شکایت وزارت امور خارجه سوریه از ترکیه قطر و عربستان به سازمان ملل هم گفت: گسترش بحران در سوریه و تبدیل شدن به بحران و جنگی خونین که مظاهر حیات را تهدید می‌کند، به دلیل دخالت گسترده کشورهای خارجی و استفاده ابزاری آنها از تروریسم است.

وی با بیان اینکه البته ابعاد داخلی مبتنی بر اختلاف دولت با برخی گروه سیاسی هم برخوردار است، گفت: تشدید این اختلاف که می‌توانست از مجاری سیاسی حل شود، موجب شده تا شاهد چنین بحرانی باشیم. البته این حق دولت سوریه است که به مراجع ذی‌صلاح گزارش بدهد و شکایت خود را اعلام کند.

تکذیب ادعای برخی رسانه‌ها درباره نامه موگرینی به ظریف

این مقام عالی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای برخی رسانه‌ها درباره نامه موگرینی به ظریف هم گفت: کلا این خبر دروغ است. مکاتبه‌ای صورت نگرفته که محتوایش آن باشد. همانطور که گفتم جعل خبر و دروغگویی به سکه رایج برخی از اهل سیاست تبدیل شده و همه مرزهای اخلاقی را درنوردیده است. البته ملت نسبت به این مسائل جواب دادند و با جعل خبر امکان تغییر در واقعیت وجود ندارد.

جابری انصاری در رابطه با فروش آب سنگین به امریکا هم گفت: مطابق با برجام ایران باید مقداری از آب سنگین خود را در معرض فروش بگذارد. ما تعهدمان را انجام داده‌ایم. جزئبات این مساله هم برعهده سازمان انرژی اتمی است.

یک فرد و یک دولت نمی‌تواند برجام را لغو کند

وی در خصوص اظهارات ترامپ در رابطه با پاره کردن برجام هم گفت: او می‌داند که امکان پاره کردن و لغو یکطرفه آن توسط امریکا وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه برجام توافقی بین‌المللی است و حتی توافقی میان ایران و امریکا هم نیست، یادآور شد: مجموعی از شرکای بین‌المللی درگیر برجام هستند و امریکا تنها یکی از آنها است و یک فرد یا دولت نمی‌تواند آن را برهم بزند.

کد خبر : ۳۷۸۰۲۲