خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌هایی از انتخابات هیات‌رییسه؛

دعوت تابش از عارف برای پیوستن به اعضای فراکسیون امید/ هیجان مجلس در انتخاب نواب رییس

برخی از اعضای دو فراکسیون که برای تصدی پست‌های هیات رئیسه نامزد نشدند، برای بالا بردن رأی نامزدهای فراکسیون متبوعشان به رایزنی در صحن با نمایندگان می‌پرداختند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، انتخابات هیات رئیسه دائم مجلس شورای اسلامی در صحن علنی، و در حالی که نمایندگان مردم مسئول بررسی اعتبارنامه‌ها بودند، انجام شد.

تعدادی از نامزدهای هیات رئیسه دائمی مجلس در حال رایزنی و گفت‌وگو با دیگر نمایندگان به منظور اخذ رأی بیشتر بودند.

رایزنی اعضای دو فراکسیون برای حضور در هیات رییسه

بر این اساس در حالی که علی سبحانی فر، عبدالکریم حسین‌زاده و علی اصغر یوسف‌نژاد از نامزدهای فراکسیون امید برای حضور در هیات رئیسه دائمی مجلس به رایزنی می‌کردند و از آن‌سو لابی و رایزنی احمد امیرآبادی، بهروز نعمتی،‌ غلامرضا کاتب و حجت‌الاسلام موسوی لارگانی انجام می‌شد.

برخی از اعضای دو فراکسیون که برای تصدی پست‌های هیات رئیسه نامزد نشدند نیز برای بالا بردن رأی نامزدهای فراکسیون متبوعشان به رایزنی در صحن با نمایندگان می‌پرداختند که در این میان حمیدرضا فولادگر،‌ احمد سالک، محسن کوهکن و حمیدرضا حاجی‌بابایی برای فراکسیون ولایت و غلامرضا تاجگردون، محمدرضا تابش و فرید موسوی نیز برای فراکسیون امید لابی می‌کردند.

توزیع بروشور توسط علی مطهری

با این حال شاید جالب‌ترین شیوه لابی‌گری برای اخذ رأی مربوط به اقدام علی مطهری نامزد نائب رئیس دائمی مجلس برای فراکسیون امید باشد؛ مطهری این بار نیز به شیوه متفاوت از سایر همکارانش از دقایق ابتدایی نشست علنی امروز مجلس با حضور در کنار صندلی هر یک از نمایندگان بروشوری را به آنها تحویل می‌داد که متن این بروشور بدین شرح بود:

دکتر علی مطهری - متولد بهمن ۱۳۳۶
دکترای فلسفه از دانشگاه تهران
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
نماینده دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی
نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر صداوسیما
نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات
تدوین‌کننده بیش از ۷۰ اثر جدید از استاد شهید مطهری

پس از این اقدام مطهری بروشورهای دیگری نیز توسط کارمندان مجلس در میان نمایندگان توزیع شد که دقایقی پس از آن با تذکر یکی از نمایندگان روبه‌رو شد.

تذکر نمایندگان به توزیع بروشورهای ناشناس

سیدعلی ادیانی راد در تذکری شفاهی با اشاره به اینکه توزیع نامه و بروشور در میان نمایندگان باید با هماهنگی انجام شود اعلام کرد: متاسفانه بروشورها از ساعت‌های اولیه جلسه امروز در میان نمایندگان توزیع شد که هیچکس هم مسئولیت آن را برعهده نمی‌گیرد که این مسئله خلاف آیین‌نامه است.

لاریجانی در ادامه ضمن پذیرش این تذکر خاطرنشان کرد: توزیع بروشور و نامه در میان نمایندگان باید با هماهنگی هیات رئیسه انجام شود و هیات رئیسه در این خصوص که این بروشور توزیع شود یا خیر، تصمیم‌گیری می‌کنند.

رایزنی برای ریاست کمیسیون‌های تخصصی

به گزارش ایلنا، از نکات جالب دیگر در میان رایزنی‌های نمایندگان برای تصدی پست‌های هیات رئیسه، لابی برخی از آنها برای در اختیار گرفتن پست‌های هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی بود که در این میان رحیم زارع و محمدرضا پورابراهیمی که از سوی فراکسیون ولایت برای حضور در هیات رئیسه کمیسیون مهم اقتصادی حمایت می‌شوند از دیگر نمایندگان فعال‌تر بودند.

حاشیه‌سازی شعر «خداوند رنگین کمان»

پیش از انجام رأی گیری از انتخاب اعضای هیات رئیسه دائم را در حالی که قرائت گزارش شعب ۱۵گانه بررسی اعتبارنامه‌ها در صحن علنی مجلس در جریان بود هنگامی که سکینه الماسی به عنوان سخنگوی شعبه ۱۱ بررسی اعتبارنامه‌ها برای قرائت گزارش این شعبه پشت تریبون رفت، علی لاریجانی با اشاره به حواشی یکی دو روز گذشته درخصوص انتشار عکس‌هایی از او در حین شعرخوانی روز یکشنبه این نماینده زن مجلس دهم، اعلام کرد: شما در جلسه قبل صحبت کردید و یک شعر زیبا هم خواندید اما برخی رسانه‌ها طور دیگری بازتاب دادند.

لاریجانی ادامه داد: در آن جلسه من کمی خسته بودم و به همین دلیل چشمانم را فشار دادم که دوستان طور دیگری منعکس کردند البته کم‌کم باید در برابر این مسائل پوست کلفت شویم.

در ادامه نماینده دیر و کنگان بار دیگر با قرائت شعری گزارش خود را ارائه کرد.

انصراف دیرهنگام کواکبیان

اوج حواشی امروز صحن علنی مربوط به رأی‌گیری برای انتخاب هیات رئیسه دائمی مجلس که در جریان این رأی‌گیری ابتدا علی لاریجانی در حالی موفق به کسب ۲۳۷ رأی از ۲۷۴ آرای صحیح موخذه شد که مصطفی کواکبیان تنها رقیب او با ۱۱ رأی، موفق به کسب آرای نمایندگان نشد؛ با این حال از حواشی جالب توجه در این‌خصوص انصراف دیرهنگام کواکبیان از این رقابت برای ریاست با لاریجانی بود؛ انصرافی که دقایقی پس از آغاز رأی‌گیری از سوی این عضو فراکسیون امید اعلام شد.

علی لاریجانی که ریاست موقت جلسه را نیز برعهده داشت، با بیان اینکه پس از آغاز رأی‌گیری امکان انصراف وجود ندارد با درخواست کواکبیان مخالفت کرد با این حال پس از اعلام نتایج با اشاره به این مسئله یادآور شد که آقای کواکبیان قصد انصراف داشتند، اما این مسئله دیر اعلام شد و لاریجانی تلویحا به این موضوع اشاره کرد که رأی اندک کواکبیان به دلیل این مسئله بوده است.

انتخاب دبیران هیات رییسه

دبیران هیات رییسه مجلس دهم از مجموع ۲۷۵ رای اخذ شده نماینده حاضر در مجلس دهم به شرح زیر انتخاب شدند:

غلامرضا کاتب ۱۴۶ رای، امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۱۴۶ رای، اکبر رنجبرزاده ۱۴۰ رای، یوسف نژاد ۱۳۵ رای، امیرآبادی فراهانی  ۱۲۸ رای و  محمدعلی وکیلی ۱۲۴ رای

انتخاب ناظران هیات رییسه

به گزارش ایلنا، پس از انتخاب دبیران، ناظران هیات رییسه مجلس دهم شورای اسلامی نیز انتخاب شدند که ترکیب آنها به این صورت اعلام شد؛ محمد آشوری تازیانی ۱۶۵ رای، بهروز نعمتی ۱۵۴ رای و محمدقسیم عثمانی ۱۳۸ رای

هیجان مجلس برای انتخاب نواب رییس

با این حال اوج هیجان انتخابات هیات رئیسه دائم در صحن علنی هنگامی بود که رأی‌گیری برای نواب رئیس انجام شد.

پس از اعلام نامزدی پزشکیان و مطهری از سوی فراکسیون امید و دهقان و حاجی‌بابایی از سوی فراکسیون ولایت، رأی‌گیری آغاز شد و حدود ۳۰ دقیقه بعد ابتدا زمزمه‌های پیروزی قاطع نامزدهای لیست امید در میان خبرنگاران پیچید و کمی بعد لاریجانی نتایج را به این شرح اعلام کرد:

مسعود پزشکیان ۱۵۸ رأی
علی مطهری ۱۳۲ رأی

حمیدرضا حاجی‌بابایی ۱۲۳ رأی
محمد دهقان ۱۱۸ رأی

با اعلام نتایج نمایندگان با حلقه زدن دور پزشکیان و مطهری به آنها تبریک گفتند و عکس یادگاری گرفتند و در ادامه به این دو نائب‌ رئیس مجلس نیز به همراه خیل نمایندگان همراهشان به سمت یکدیگر حرکت کردند و این پیروزی را تبریک گفتند و مقابل دوربین‌های عکسان حاضر در صحن عکس یادگاری گرفتند.

دعوت تابش از عارف برای پیوستن به دیگر اعضای فراکسیون امید

دقایقی بعد محمدرضا تابش به سمت صندلی رئیس فراکسیون امید حرکت کرد و عارف را از روی صندلی خود بلند کرد تا به جمع پزشکیان، مطهری و دیگر اعضای حزب امید بپیوندند و در نهایت با حضور عارف، تابش و همچنین غلامرضا تاجگردون جمع بزرگان پیروز لیست امید در صحن علنی کامل شد.

شوخی لاریجانی با مطهری

علی لاریجانی در ادامه به دلیل طولانی‌ شدن جشن پیروزی لیست امید در حالی که با لبخند نظاره‌گر نمایندگان بود، از آنها درخواست کرد روی صندلی‌هایشان بنشینند و به شوخی به مطهری گفت: آقای مطهری فکر می‌کنم کافی باشد من نگران سلامتی شما هستم و نمی‌دانم جواب همشیره را چه بدهم.

دبیران هیات‌رئیسه مجلس دهم و جای خالی نماینده اهل سنت

دقایقی بعد از فرونشستن شور و شوق نمایندگان مجلس، علی لاریجانی، نتایج انتخابات دبیران هیات‌رئیسه را به شرح زیر اعلام کرد:

غلامرضا کاتب ۱۴۶ رای

امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۱۴۶ رای

اکبر رنجبرزاده ۱۴۰ رای

علی‌اصغر یوسف‌نژاد ۱۳۵ رای

امیرآبادی فراهانی  ۱۲۸ رای

محمدعلی وکیلی ۱۲۴ رای

باوجود این‌که یوسف‌نژاد و وکیلی از نامزدهای لیست امید، موفق به حضور در هیات‌رئیسه مجلس شدند اما عدم حضور عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده اهل سنت لیست امید که در انتخابات هیات‌رئیسه موقت با کسب ۱۳۷ رای، بیشترین آرا را در میان نامزدهای فراکسیون امید برای دبیر هیات رئیسه به دست آورده‌بود، در انتخابات امروز با کاهش چشم‌گیر رای روبرو شد و تنها  ۱۰۶ رای کسب کرد که این مسئله با ناراحتی برخی نمایندگان همراه شد و در این راستا، محمدرضا تابش با حضور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره تاثیر عوامل بیرونی در این قضیه، گفت: در هر صورت زمزمه‌هایی شده‌بود که به اصطلاح چه افرادی در ترکیب هیات رئیسه باشند، بهتر است و آنهایی که نگاه ژرف‌نگر و کلان ملی دارند، می‌دانند که همه اقوام و قومیت‌ها و مذاهب و همه ادیان باید در تعیین سرنوشت و مقدرات مردم مشارکت داشته باشند.

ناظران هیات‌رئیسه مجلس دهم

اندکی پس از آن، نوبت به اعلام آخرین نتایج انتخابات هیات‌رئیسه دائم مجلس بود که بر این اساس، محمد آشوری،  بهروز نعمتی، و محمدقسیم عثمانی به‌عنوان ناظرین هیات رئیسه مجلس انتخاب شدند تا پرونده انتخابات هیات‌رئیسه دائمی مجلس دهم در اجلاسیه نخست بسته شود.

سوگند هیات‌رئیسه در مجلس امید

در پایان هیأت رئیسه مجلس با حضور در جایگاه سخنرانان سوگند یاد کردند و بر این اساس، علی لاریجانی که بار دیگر به انتخاب نمایندگان به ریاست مجلس انتخاب شد، متن سوگندنامه را قرائت کرد و سایر نمایندگان مجلس پس از او به تکرار سوگندنامه پرداختند.

متن سوگند نمایندگان به شرح زیر است:

« بسم الله الرحمن الرحیم، من به عنوان عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر و متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف بکار گیرم و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب نمایم.»

کد خبر : ۳۷۶۳۸۸