خبرگزاری کار ایران

جلالی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ترکیب هیات‌ رییسه مجلس نزدیک به خواست مردم باشد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تغییراتی که در مقننه ایجاد شده می‌طلبد بافت هیات رئیسه مجلس هم تغییر کند و ترکیب هیات‌ رییسه مجلس همراه با خواست مردم باشد.

جلال جلالی زاده در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به موضوع ریاست مجلس گفت: رییس مجلس هر چند مانند دیگر نمایندگان است اما نقش اداره کننده مجلس را دارد. نمایندگان در این مورد تصمیم‌گیر هستند اما با توجه به فضای میان نمایندگان کسی جز عارف و لاریجانی کاندیدا نخواهد شد.

او با بیان اینکه طبق نظرسنجی‌ها در افکار عمومی رای بیشتر با آقای عارف است، افزود: عارف در سال نود و دو با گذشتی که نشان داد کار خود را هم انجام داد و بین مردم به عنوان نماد فداکاری شناخته شد.

جلالی زاده تاکید کرد: فکر می‌کنم با توجه به ویژگی عارف و انتظار جامعه انتخاب عارف به عنوان رییس مجلس گزینه عاقلانه‌تری است و او بهتر می‌تواند سکان اداره مجلس را بر عهده بگیرد. آقای لاریجانی هم سابقه دو دور نمایندگی مجلس دارد و خدمات خود را انجام داده است. تغییراتی که در مقننه ایجاد شده می‌طلبد بافت هیات رئیسه مجلس هم تغییر کند و ترکیب هیات‌ رییسه مجلس همراه با خواست مردم باشد؛ پس اولا باید تصمیم گیری را به نمایندگان واگذار کنیم و کمک کنیم نمایندگان به تعهد خود به مردم عمل کنند.

جلالی‌زاده در مورد ضرورت تغییر در ترکیب کمیسیون‌های مجلس گفت: نه تنها اصلاح‌طلبان؛ هر کاندیدای منتخبی موظف است در راستای برآورده کردن خواسته‌های مردم تلاش لازم را برای فراهم کردن مسیر توسعه انجام دهد، متاسفانه مجالس دیگر موفق به این کار نشدند. مجلس دهم وظایف سنگینی بر عهده دارد از این رو وظایف کمیسیون‌های مجلس هم قابل توجه است.

او ادامه داد: کمیسیون‌ها می توانند در تسهیل کار مجلس نقش داشته باشند لذا باید تحول اساسی در کل مجلس چه در هیات رئیسه و چه در کمیسیون ها اتفاق بیفتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به موضوع فراکسیون امید خاطرنشان کرد: در اکثر کشورهای دنیا که احزاب تشکیل‌دهنده پارلمان هستند معمولا نمایندگان به وسیله احزاب تغذیه و حمایت می‌شوند و می‌توانند قبل از طرح مسائل مختلف در مجلس، مسائل لازم را برای ارائه به نمایندگان فراهم کنند که این بسیار موثر است. فراکسیون‌ها هم می‌توانند با استفاده از نظرهای کارشناسان هماهنگی ایجاد کنندتا هر چه زودتر در مورد برخی قوانین اقدامات لازم انجام شود.

تا با تاکید بر ضرورت پایبندی منتخبان لیست امید نسبت به میثاقنامه فراکسیون گفت: در جامعه‌ای که نام اسلامی بودن را داراست، چگونه یک نماینده باید به خود اجازه خلف وعده بدهد. جدا از مسائل دینی و اخلاقی؛ هم از نظر سیاسی نیز زیبنده کسانی که نماینده مجلس هستند نیست که خلاف وعده‌های خود عمل کنند و موجب ایجاد بدبینی و بی‌اعتمادی شوند چراکه در این‌صورت نوعی دوگانگی در مجلس در این صورت بروز خواهد کرد. کسی که از وعده خود عدول کند شایستگی نمایندگی مردم را نخواهد داشت.

کد خبر : ۳۷۳۸۲۰