خبرگزاری کار ایران

نخست وزیر هندوستان:

چابهار آغاز خوبی برای همکاری‌های ایران و هند در بخش گردشگری است

نخست وزیر هندوستان گفت: آینده چابهار با صنعت توریسم پیوسته است و چابهار می‌تواند آغاز خوبی برای همکاری‌های دو کشور در بخش گردشگری باشد.

به گزارش ایلنا، ناریندرا دامورداس مودی نخست وزیر هندوستان در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و هند، ضمن تقدیر از استقبال و میهمان‌نوازی گرم جمهوری اسلامی ایران از هیأت عالی‌رتبه کشورش و با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور، خواستار توسعه مناسبات همه جانبه و ایجاد روابط راهبردی میان ایران و هندوستان شد.

نخست وزیر هندوستان با بیان اینکه امروز ظرفیت‌ها و فرصت‌های متعددی برای گشودن فصلی نوین در روابط دو کشور وجود دارد، بر توسعه همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک تأکید کرد.

دامورداس مودی، اتصال راه‌آهن چابهار – زاهدان به مشهد و پس از آن به آسیای مرکزی را، در گسترش روابط تجاری میان ایران و هندوستان و کشورهای منطقه تأثیرگذار دانست و بر همکاری و مشارکت دو کشور در این زمینه تأکید کرد.

نخست وزیر هندوستان با اشاره به اینکه نسل جوان، مستعد و متخصص در ایران می‌تواند کمک شایانی برای توسعه همکاری‌های فناورانه میان ایران و هندوستان باشد، گفت: شرکت‌های هندی که علاقمند به سرمایه‌گذاری صنعتی در چابهار هستند، می‌توانند در حوزه تکنولوژی، اطلاعات و فناوری نانو هم با استفاده از نسل جوان ایران، فعالیت‌ها و مشارکت خوبی با طرف‌های ایرانی داشته باشند.

او با اشاره به ضرورت گسترش توریسم و ارتباط مردم دو کشور، گفت: آینده چابهار با صنعت توریسم پیوسته است و چابهار می‌تواند آغاز خوبی برای همکاری‌های دو کشور در بخش گردشگری باشد.

نخست وزیر هند همچنین همکاری‌های دو کشور را در زمینه فناوری‌های فضایی مورد تأکید قرار داد.

دامورداس مودی با اشاره به توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه تولید کالا در چابهار ، خاطر نشان کرد: روابط اقتصادی ایران و هندوستان، امروز از تناسب لازم برخوردار نیست که باید با سرمایه‌گذاری‌های مشترک پس از رفع تحریم‌ها، طی ۵ سال، به دو برابر افزایش یابد.

نخست وزیر هندوستان، توسعه همکاری‌های علمی، دانشگاهی و روابط دانشجویان و اساتید دو کشور را در گسترش مناسبات ایران و هندوستان، حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: گسترش کرسی‌های آموزش زبان فارسی و هندی در دانشگاه‌های دو کشور به روند توسعه مناسبات و همکاری‌های مشترک میان تهران – دهلی‌نو سرعت بیشتری خواهد بخشید.

ناریندرا دامورداس مودی با اشاره به برگزاری کنفرانسی در هند با هدف تبیین اسلام حقیقی جدای از تروریسم، گفت: هندوستان آماده همکاری با ایران در راستای ترویج و بیان اسلام حقیقی و مبارزه با تروریسم است.

نخست وزیر هندوستان با اشاره به ضرورت روابط دوستانه میان کشورهای منطقه افزود: هندوستان تروریسم را در هر نقطه از جهان محکوم و آن را رد می‌کند.

کد خبر : ۳۷۳۸۱۴