خبرگزاری کار ایران

سردار باقری در صحن علنی مجلس:

فتح خرمشهر معادله جنگ را به نفع ایران تغییر داد

رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: فتح خرمشهر معادله جنگ را به نفع جمهوری اسلامی تغییر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، سردار محمد باقری که به مناسبت روز سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر به عنوان مهمان نشست علنی امروز مجلس حضور داشت، با بیان اینکه در سال‌های دفاع مقدس جوانان ایران اسلامی صحنه‌های پرشکوهی از حماسه را خلق کردند، گفت: یاد شهدای مدافع حرم را که جان خود را فدای دفاع از نظام و اسلام می‌کنند، گرامی می‌دارم.

او با بیان اینکه ملت ایران تنها پس از گذشت ۲۰ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که گرفتار بحران‌های متعددی بود؛ مورد تهاجم رژیم بعثی عراق قرار گرفت؛ رژیم بعثی تحت حمایت قدرت‌های بزرگ و بهره‌گیری از ۱۲ لشکر مجهز و نیروی هوایی مدرن مناطق جمعیتی و مراکز اقتصادی ایران اسلامی را مورد تهاجم قرار داد. متجاوزان با توجه به ضعف دفاعی ایران در آن برهه زمانی ۱۵ هزار کیلومتر از خاک کشورمان را به تسخیر درآوردند، اما ملت ایران متجاوزان را بیرون راندند.

او ادامه داد: ملت ایران با دستان خالی و در حالی که مورد تهاجم سیاسی و روانی استکبار جهانی بود و در طرف دیگر جنگ رژیمی قرار داشت که از حمایت همه‌جانبه مرتجعان منطقه و قدرت‌های سلطه‌گر جهانی بهره‌مند بود. در نهایت تنها چیزی که باقی ماند شکست خفت‌بار متجاوزان بود که نصیب دشمنان ملت ایران شد.

رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امام خمینی (ره) در ۵ مهرماه ۱۳۵۹ و به فاصله ۶ روز از آغاز تهاجم رژیم بعثی به ایران اسلامی پیامی مهم را خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی صادر فرمودند «در هر نقطه که هستید مردم را برای جنگ آماده کنید که جنگ، جنگ است و عزت و شرف میهن ما در گرو همین جنگ است.» امام خمینی (ره) در نامه خود نگاشته بودند که میهن عزیز ما منتظر است تا یکایک فرزندان خود را برای نبرد حق علیه باطل مهیا سازد.

سردار باقری در ادامه با بیان اینکه در سوم خرداد سال ۶۱ فراز و نشیب‌های زیادی در جنگ اتفاق افتاد، گفت: اگر منحنی تحولات جنگ را ترسیم کنیم، شکل «U» به خود می‌گیرد که در ۵ ماه اول دشمن پیشرفت‌های زیادی داشت و بخش وسیعی از سرزمین‌های ایران را تصرف کرد و با وجود طراحی ۳ عملیات بزرگ به دلیل عملکرد رئیس جمهور نالایق وقت با شکست مواجه شدیم.

رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با بیان اینکه شرایط کشور در بهمن سال ۵۹ به شدت در وضعیت بدی قرار داشت و گرفتاری داخلی سیاسی نیز زیاد بود، تصریح کرد: در آن زمان رئیس‌جمهور نالایق وقت سخنرانی در دانشگاه تهران داشت که بر اختلاف‌ها دامن زد و برای رزمندگان یأس و ناامیدی به‌وجود آورد و باعث عدم توفیق در عملیات‌ها شد. اما از مهرماه سال بعد موفقیت در عملیات ثامن‌الائمه (ع) باعث شد روند جنگ به سمتی برود که در خرداد سال ۶۱ خرمشهر فتح شود، لذا باید دید چگونه توانستیم شرایط بد کشور را به این سمت پیش ببریم که دلیل آن جوانان انقلابی بودند که تجهیزات‌محور نبوده و با ابتکار عمل وارد جبهه شدند.

سردار باقری ادامه داد: در شرایط جنگ جوان ۲۵ ساله‌ای به خود جرأت  داد استرات‍ژی جنگ را تغییر دهد تا با سابقه اندکی که در امور نظامی داشت، تفکرات خود را به جرأت بیان کند؛ سردار شهید باقری در دست‌نوشته‌های خود معتقد به جهت‌دهی استعدادها و عدم تابعیت به قوانین خارجی بود. از ۲۶ اسفند سال ۵۹ که عملیات امام مهدی (عج) در غرب سوسنگرد با ۹۰ نفر رزمنده به فرماندهی سردار جعفری فرمانده فعلی سپاه پاسداران به پیروزی رسید تا عملیات دارخوین به فرماندهی فرمانده کل قوا، امام راحل (ره) در ۲۸ خرداد سال ۶۰، در حدود ۲۵ عملیات دیگر نیز در جنوب و غرب به وقوع پیوست.

وی افزود: در ادامه تیم سپاه ۱۰ عملیات زنجیره‌ای کربلای یک تا ده به فرماندهی شهید صیاد شیرازی در ارتش و سردار محسن رضایی از سپاه را طراحی کرد و بعد از آن شاهد عملیات‌های مهم و پیروزی‌بخش طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس بودیم که نتیجه آن آزادسازی خرمشهر بود و توانستیم سقوط جبهه را به ثبات تبدیل کنیم و در منحنی «U» به اوج برسیم.

رئیس ارکان ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با تاکید بر اینکه فتح خرمشهر معادله جنگ را به نفع جمهوری اسلامی تغییر داد، بیان داشت: در نبردها همواره پیروز نبرد کسی است که به هدف خود برسد و اگر حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه موفق شد، این موفقیت به دلیل تصرف خاک اسرائیل نبود، بلکه معنی آن فرماندهی و برنامه‌ریزی استراتژیک بود و همین ایستادگی و مواضع باعث پیروزی شد. جمهوری اسلامی در آن زمان، هدف خود را حفظ تمامیت ارضی و آرمان‌های انقلاب تعریف کرد و با همین هدف مانع از دست دادن یک وجب از خاک کشور شد که همین امر حاکی از پیروزی کشور است؛ امام راحل (ره) باور کردن حس وطن‌دوستی، کمک به فتح افغانستان، کمک به آزادسازی فلسطین در آینده و رشد صنایع نظامی را از نتایج جنگ می‌دانستند.

کد خبر : ۳۷۳۵۲۸