خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

مبارزه با تروریسم در منطقه در کوتاه‌مدت به سرانجام نمی‌رسد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعید می‌دانم که فعالیت‌های ما برای مقابله با تروریسم در کوتاه‌مدت به سرانجام برسد و در این زمینه ضرورت دارد که نیروی انتظامی حمایت کند تا در بحث مبارزه با تروریست به تجربه مثبتی رسیده و تقویت شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در بیست و یکمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران ناجا گفت: ناجا در سال‌های گذشته از نظر تشکیلات کارآمدتر شده است و نقش فرماندهان در ساماندهی این نیروی عظیم یک رکن اساسی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی در سال‌های پس از انقلاب روند رو به تکامل پیدا کرده است و در حالی که در گذشته از انسجام و فرماندهی واحدی برخوردار نبود امروزه با یک فرماندهی واحد منظم‌تر و منسجم‌تر عمل می‌کند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تشکر از اقدامات فرماندهی نیروی انتظامی تصریح کرد: در گذشته در انضباط رانندگی وضعیت نامطلوبی داشتیم و تنها کشوری که از نظر بی‌انضباطی در رانندگی به کشور ما شبیه است کشور ایتالیا است اما زحمات نیروی انتظامی در طول چند سال گذشته برای نهادینه کردن استفاده از کمربند ایمنی و کاهش تصادفات و تلفات رانندگی قابل تقدیر است و امروزه وضع ما در این زمینه خیلی بهتر شده است.

لاریجانی با بیان اینکه کمبودهایی در کشور وجود دارد و از آن جمله وضعیت نامناسب راه‌ها و ساخت خودروهای غیر استاندارد است، خاطرنشان کرد: حضور نیروی انتظامی و پلیس راهور در زمان اوج ترافیک برای کنترل راه‌ها قابل تقدیر و تشکر است. این مسیر رو به رشد تا به صفر رساندن میزان تلفات جاده‌ای ادامه دارد و لازم است که نیروی انتظامی به عنوان یک نهاد اجرایی پروژه‌هایی را برای خود تعریف کند و از ابتدا تا انتها آن را ادامه دهد.

وی افزود: یک نظریه مهمی وجود دارد که می‌گوید نظام بودجه‌ریزی را باید سامان داد و باید ببینیم بودجه‌ای که طرح‌ریزی شده تا چه حد به سرانجام رسیده است و هر سال باید شفاف باشد که چه پروژه‌ای تا کجا پیشرفت داشته است که خوشبختانه نیروی انتظامی در این امر مهم نیز درخشیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تقدیر از تلاش‌های ناجا برای برقراری امنیت و آرامش در کشور ابراز داشت: کشورهای منطقه تاکنون تا به این حد شلوغ و نابسامان نبوده‌اند در حالی که هم اکنون در شرق، غرب و جنوب کشور شاهد دخالت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم.

لاریجانی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در منطقه یبان کرد: مسئله مربوط به حضور اشرار و فعالیت‌های ترورویستی که سرمنشاء معلوم دارند مشخص است اما در این زمینه خوشبختانه ایران از یک ثبات امنیتی برخوردار است و نیروی انتظامی در این ثبات نقش بسیار مهم و اثرگذاری داشته است.

وی با یادآوری افزایش امنیت روانی شهروندان بیان کرد: این امنیت روانی مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی نیروی انتظامی است و ما باید در جریان‌های تروریستی ارزیابی‌هایی را داشته باشیم که این موجودات موزی از منطقه رخت ببندند. روند دو دهه گذشته نشان از رشد فعالیت‌های تروریستی در منطقه دارد که غالباً باید مورد توجه و بررسی و تبیین قرار بگیرد تا بتوانیم بهترین نقشه را برای جلوگیری از نفوذ آنها به داخل کشور داشته باشیم. نکته مهمی که وجود دارد حضور آمریکایی‌ها و آنهایی که در بحث تروریست و مبارزه با آن سخن‌پراکنی می‌کنند، است که اگر دخالت نکنند مشکل حل می‌شود.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: بعید می‌دانم که فعالیت‌های ما برای مقابله با تروریست‌ها در کوتاه‌مدت به سرانجام برسد و در این زمینه ضرورت دارد که نیروی انتظامی حمایت کند تا در بحث مبارزه با تروریست به تجربه مثبتی رسیده و تقویت شویم.

لاریجانی در ادامه در خصوص افزایش بودجه نیروی انتظامی برای برخورد با اشرار عنوان کرد: باید از امنیت ملی کشور صیانت کرد و عنوان مجلس این قول را می‌دهد که از فعالیت‌های ناجا برای پایداری امنیت حمایت کند.

وی با اشاره به توصیه‌های رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان ناجا گفت: رهبر انقلاب روز گذشته به ابعاد مختلفی به فعالیت‌های ناجا اشاره کردند و بر روی مسئله امنیت اجتماعی تاکید داشتند. مسائل امنیتی در بحث کلان امتیازاتی دارد که باید در طبقه اول قرار گیرد و طبقه دیگر‏، امنیت اجتماعی است به دلیل اینکه ارتباط مستقیم با مردم دارد و در حوزه‌هایی مثل سرقت، تجاوز به عنف و مسائلی از این دست که برای مردم ایجاد نگرانی می‌کند باید تلاش زیادی کرد.

رئیس مجلس با اشاره به بحث امنیت اجتماعی اظهار داشت: این مسئله برای مردم ملموس و قابل اعتنا است و برای ساماندهی امنیت اجتماعی نیروی انتظامی باید پروژه بلندمدتی را ترتیب و با معرفی نقش دیگر بخش‌ها تدوین کند.

لاریجانی ادامه داد: فرماندهان نیروی انتظامی باید به عنوان پروژه سال، طرح امنیت اجتماعی را تعریف کنند و مسئولیت ساماندهی آن را برعهده بگیرند و اگر هم نیاز به قانون داشته باشند ما در مجلس به آنها کمک می‌کنیم.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: همه در قبال قانون یکسان هستند و امنیت باید در جامعه سیال باشد و چه امنیت ایجاد نشود کار و سرمایه هم ایجاد نخواهد شد. در بخش اقتصاد مقاومتی یک گلوگاه داریم و آن قاچاق است به طوری که در حال حاضر 20 میلیارد دلار قاچاق در طول سال وارد کشور می‌شود که برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را بی‌تاثیر می‌کند.

رئیس قوه مقننه افزود: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل باید همه مصادیق قاچاق نظیر قاچاق سوخت و ورود اجناس بنجل به کشور از بین برود و نیروی انتظامی تاکنون اقدامات خوی انجام داده که جای تقدیر دارد.

لاریجانی با بیان اینکه بحث مبارزه با قاچاق کار مهمی است که باعث حرکت موتور تولید در کشور و رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: نیروی انتظامی باید با قدرت جدی و فراگیر با قاچاق مبارزه کند و مجلس نیز در این خصوص برای برخورد با قاچاقچیان کالا و ارز کمک می‌کند.

وی در پایان از تلاش نیروی انتظامی برای برگزاری همراه با امنیت انتخابات قدردانی کرد و یادآور شد: خوشبختانه شاهد مسئله‌ای در دوره اول و همچنین در دور دوم انتخابات نبودیم و تلاش‌های نیروی انتظامی به سلامت انتخابات کمک کرد و این ارزش ملی و لازمه مردم سالاری است.

 

کد خبر : ۳۶۹۲۶۳