خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور:

چه ایرادی دارد که بخشی از استادیوم ورزشی به بانوان اختصاص یابد/ نمی‌توان با سوءظن با مردم برخورد کرد

رئیس‌ جمهور در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور، تقویت امید به آینده و تلاش بیشتر برای تحکیم و تقویت اطمینان و امنیت خاطر برای مردم را در حوزه رفع نگرانی‌ها از آسیب‌های اجتماعی، مورد تأکید قرار داد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز سه‌شنبه و در این جلسه،  اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی طی سال‌های اخیر را امیدوارکننده دانست و اظهار داشت: همه دستگاه‌ها بویژه وزارت کشور در پی تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مسایل و آسیب‌های اجتماعی، با احساس وظیفه بیشتری وارد عرصه شده و آمار اقدامات انجام شده، نشان می‌دهد که گام‌های بسیار مهم و خوبی در این عرصه برداشته شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: موضوع آسیب‌های اجتماعی از مسایل بسیار حساس برای مردم است و چنانچه آمار بهبود شاخص‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی به مردم منتقل شود، می‌تواند برای دلگرم‌کننده باشد.

روحانی گفت:فناوری‌های نو و دستاوردهای علمی جدید در کنار مصائبی که می‌تواند داشته باشد، برای مردم تسهیلات، امنیت و آرامش خاطر ایجاد کرده و خانواده‌ها با استفاده از امکانات دیجیتالی و تلفن همراه می‌توانند به راحتی از وضعیت فرزندان خود آگاهی یابند، ضمن اینکه مردم با استفاده از این فناوری‌ها می‌توانند بسیاری از امورات و کارهای روزمره خود را انجام دهند.

رئیس شورای عالی اجتماعی کشور یکی از عوامل حاشیه‌نشینی را مهاجرت از روستا عنوان کرد و گفت: امروز ساکنان روستاها با استفاده از فضای اینترنت و موبایل، صنایع دستی و امکانات گردشگری خود را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی می‌کنند و این فناوری‌ها به ابزاری برای تثبیت روستاها تبدیل شده است و بی‌تردید توسعه عالمانه و همه جانبه آن می‌تواند در رفع مشکل حاشیه‌نشینی مؤثر باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت تقویت امید به آینده در برخورد با مسایل اجتماعی، اظهار داشت: بدون تردید اگر امید به آینده نباشد، ناهنجاری‌ها و جرایم اجتماعی افزایش می‌یابد، لذا همه بویژه رسانه‌های اجتماعی باید امید به آینده را در بین مردم تقویت کنند.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر چه امروز مردم به واسطه تحریم با مشکلاتی در حوزه اقتصادی و معیشتی مواجه شده‌اند و مشکل کسانی که حقوق ثابت دارند، مضاعف است، اما مطمئن هستیم که مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی قابل حل و فصل بوده و به فضل الهی برطرف خواهد شد و چنین نیست که این مشکلات حل ناشدنی باشد، لذا باید نسبت به رفع اینگونه مشکلات امیدوار باشند.

رئیس شورای عالی اجتماعی خاطر نشان کرد: مردم بعد از ۱۳ آبان نسبت به قبل از آن، امیدواری بیشتری پیدا کرده‌اند، در حالی که قبل از ۱۳ آبان، عده‌ای تصور می‌کردند که اتفاقات خاصی رخ خواهد داد و همه زندگی مردم بهم خواهد ریخت، اما پس از آن روز همه مشاهد کردند که این تصورات واهی و غلط است و هیچ‌کدام از ادعاهای دشمن، به آن صورتی که انتظار داشتند، تحقق پیدا نکرد، لذا چنین نیست که تصورات دشمن محقق شده و ما ناتوان باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه گاهی بعضی از رسانه‌ها و روزنامه ‌ها واقعیات تلخ را بیش از آنچه هست، بزرگ جلوه می‌دهند، اظهار داشت: اینگونه بزرگ‌نمایی‌ مشکلات و ناامید کردن مردم، ظلم بزرگی به مردم است و همه باید در این زمینه هوشیارانه عمل کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: مقابله و رفع برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله فقرزدایی، نیازمند اقدامات عملی و اجرایی است که باید در این حوزه با قوت تصمیم‌گیری و عمل کرد، اما بخشی از این مسایل جنبه روانی دارد و ناشی از بزرگ‌نمایی برخی از مشکلات دارد که در این زمینه اگر امید و نشاط در جامعه افزایش یابد، می‌تواند در برطرف کردن و پیشگیری از آسیب‌ها تأثیرگذار باشد به طور مثال چه ایرادی دارد که بخشی از استادیوم ورزشی که هیچ منافاتی با قانون و شرع و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد، به بانوان اختصاص یابد.

رئیس شورای عالی اجتماعی افزود: می‌توان با برخی اقدامات کم‌هزینه میزان رضایتمندی و خشنودی اجتماعی مردم را در جامعه افزایش داد و باید توجه داشت که با سوء ظن نمی‌توان با مردم برخورد کرد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: باید آمار مربوط به کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی به درستی به مردم منتقل شود و چنین آمار دلگرم‌کننده‌ای می‌تواند مردم و جوانان را نسبت به آینده امیدوارکند و چه بسا انتشار آمار مربوط به کاهش طلاق می‌تواند جوانان و خانواده‌ها را به ازدواج آسان و سریع ترغیب کند.

روحانی اضافه کرد: امروز باید همه تلاش کنیم تا آمار طلاق هر چه بیشتر کاهش پیدا کند. اگر چه برخی موارد ادامه زندگی برای زوجین امکان‌ناپذیر و وقوع طلاق لازم به نظر می‌رسد، اما تا جایی که امکان دارد، باید با مشاوره و رفع مشکلات خانواده‌ها را به ادامه زندگی تشویق کرد، چرا که طلاق نه تنها برای زن و مرد بلکه آثار سوئی نیز برای فرزندان و جامعه دارد.

رئیس جمهور اقدامات فرهنگی را اولین گام در مواجهه با مسایل اجتماعی دانست و تأکید کرد: معمولاً در فعالیت‌های فرهنگی مردم بهتر از نهادهای دولتی عمل می‌کنند، لذا در این حوزه باید سازمان‌ها و جمعیت‌های مردم‌نهاد اصیل پیشتاز باشند.

روحانی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در اصلاح کشور، گفت: آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین نهادهایی است که می‌تواند در اصلاح امور کشور بسیار مؤثر باشد.

رئیس شورای عالی اجتماعی «امر به معروف» و «نهی از منکر» را به عنوان یکی از وظایف اجتماعی و تأثیرگذار برای اصلاح جامعه مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر «امر به معروف» و «نهی از منکر» به درستی سامان داده شود، می‌تواند از بسیاری از منکرات جلوگیری کرده و مردم را به انجام رفتارهای درست تشویق کند و معتقدم «امر به معروف» و «نهی از منکر» یک وظیفه مهم همگانی است، منتها گاهی به درستی مورد استفاده قرار نگرفته و چه بسا نتیجه معکوس داشته  است.

در این جلسه وزیر کشور و اعضای شورای عالی اجتماعی، ضمن ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص مسایل اجتماعی بیان کردند.

براساس گزارش ارایه شده، شاخص میزان طلاق طی ۴ سال گذشته کاهش داشته است.

کد خبر : ۳۶۶۳۷۷