خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار معاون رییس جمهور اروگوئه:

گسترش روابط با آمریکای لاتین، از سیاست‌های اصولی تهران است

رییس جمهوری در دیدار معاون رییس جمهوری اروگوئه، تاکید کرد که گسترش و تعمیق روابط با کشورهای حوزه آمریکای لاتین، از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار رائول سندیک رودریگز اظهار داشت: تهران و مونته‌ویدئو برای توسعه همه جانبه روابط بسیار صمیمی و دوستانه، از اراده مستحکمی برخوردارند و هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند بر این روابط اثر بگذارد.

او تصریح کرد: با تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی و اجرای توافقات حاصله میان ایران و اروگوئه، فصل نوینی در روابط دو کشور بر پایه تامین منافع دو ملت، آغاز خواهد شد.

رییس‌جمهور به امکانات و ظرفیت‌های اقتصادی ایران و اروگوئه اشاره کرد و اظهار داشت: برای شتاب در سطح همکاری‌ها، باید این ظرفیت های مشترک بیش از پیش و به‌ویژه بین بخش‌های خصوصی دو کشور معرفی و عملیاتی شوند.

روحانی ایجاد طرح‌ها و پروژه‌های مشترک برای همکاری‌های منطقه‌ای را ضروری دانست و گفت: دو کشور با سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌هایی برای تولید و صادرات مشترک می‌توانند به  بخشی از بازارهای وسیع در آمریکایی لاتین و آسیای میانه و قفقاز، دست یابند.

رییس جمهوری افزود: فرای مسایل اقتصادی و تجاری، موضوعات مهمی هم امروز در سطح جهان وجود دارد که نیازمند رایزنی و همفکری همه کشورها است که از جمله آنها می‌توان به محیط زیست و تروریسم اشاره کرد.

روحانی، همکاری و هماهنگی همه کشورها برای مبارزه با تروریسم و ترویج تفکرات افراطی را ضروری دانست و اظهار داشت: تروریسم امروز میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان آواره و هزاران نفر را قربانی کرده است و برای  مبارزه با این پدیده شوم، همه باید دست به دست هم دهیم.

سندیک رودریگز معاون رییس جمهور اروگوئه نیز در این دیدار تصریح کرد که کشورش برای توسعه سطح همکاری‌ها با تهران در همه حوزه‌های مورد علاقه، مصمم است.

او با اشاره به اینکه ایران و اروگوئه دو دوست و شریک تجاری دارای روابط دیرینه هستن»، افزود: دو کشور دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گسترده‌ای هستند که باید از این توانمندی‌ها در مسیر توسعه و تقویت همکاری‌ها بهره‌برداری کرد.

معاون رییس جمهور اروگوئه که توسط یک هیات تجاری و بازرگانی همراهی می‌شود، افزود: با فعال شدن کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، دوره تازه ای در روابط تهران – مونته‌ویدئو آغاز خواهد شد و انرژی و کشاورزی از مهمترین حوزه‌های همکاری خواهد بود.

سندیک رودریگز نیز بر ضرورت هماهنگی و هفکری بیشتر ایران و اروگوئه در مسایل منطقه‌ای و جهانی تاکید کرد.

کد خبر : ۳۶۵۱۶۸