خبرگزاری کار ایران

درایتی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

از همه ظرفیت‌ها برای مشارکت گسترده در دور دوم انتخابات استفاده می‌کنیم

مشاور رئیس دولت اصلاحات، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای حضور پرشور و آگاهانه مردم در دور دوم انتخابات استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین مصطفی درایتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به دور دوم انتخابات مجلس دهم در برخی استان‌های کشور و ضرورت حضور همه‌جانبه مردم برای شرکت در این انتخابات، اظهار داشت: ‌ موفقیت کامل جریان عقلانیت کشور، بستگی به دور دوم انتخابات دارد.

خواست حقیقی مردم در مشارکت بالا در انتخابات تجلی پیدا می‌کند

او با بیان اینکه تحقق خواست حقیقی مردم در مشارکت بالای آنان در انتخابات تجلی پیدا خواهد کرد، گفت: طبیعتا آنچه اکثریت مردم می‌طلبند، مجلسی عقلانی و پشتیبان دولت در تحقق شعارهای آن خواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه تحقق خواست کامل مردم بستگی به حضور آگاهانه آنان در مرحله دوم انتخابات دارد، گفت: مردم در دور اول انتخابات تلاش خود را کردند اما کار برخی حوزه‌های انتخابیه هنوز باقی مانده و به همین جهت مردم آن استان‌ها باید کار خود کامل کنند تا به امید خدا همه مردم احساس کنند مجلسی همنوای با مردم شکل گرفته است.

او با بیان اینکه با نتایج مرحله اول انتخابات مجلس دهم، نمی‌توان در مورد اکثریت مجلس آینده اظهار نظر کرد و به همین جهت همه چیز به نتایج انتخابات مرحله دوم موکول شده است، گفت: ‌امیدواریم آنچه در مرحله دوم انتخابات اتفاق می‌افتد، بهترین اتفاق برای کشور و مردم باشد و البته مردم استان‌هایی که انتخابات در آن مناطق به دور دوم کشیده شده، باید حساسیت این مرحله را درک کرده و بدانند ترکیب فعلی هم که از نتایج دور اول انتخابات به دست آمده این قضیه را موکول به مرحله دوم کرده و امیدواریم آنچه در مرحله دوم اتفاق می‌افتد بهترین اتفاق برای مردم باشد.

دور دوم نه برای مردم حوزه انتخابیه، که برای کل کشور اهمیت دارد

درایتی با بیان اینکه نقش مردم استان‌هایی که انتخابات در آنها به دور دوم رفته برای کل کشور مهم است، گفت: مردم این استان‌ها باید بدانند که انتخاب آنان نه فقط برای حوزه انتخابیه و استان خودشان مهم است، بلکه برای مجموعه کشور هم مهم است، چراکه انتخاب آنان، ترکیب هیات رئیسه مجلس دهم را تا حد زیادی مشخص خواهد کرد.

او در ادامه با بیان اینکه در شهرهای بزرگ بدون مشارکت جدی مردم موفقیت خاصی برای کشور حاصل نخواهد شد، گفت: ‌ باید نشاط مرحله اول انتخابات در مرحله دوم نیز ایجاد شده و البته در مناطق کوچک‌تر کشور نیز عوامل مختلفی در ایجاد حساسیت مردم برای شرکت در انتخابات مؤثر است که باید به آنها توجه کرد؛ طبیعتا خود کاندیدا‌ها بهترین افرادی هستند که می‌توانند حساسیت شرکت در مرحله دوم انتخابات را برای مردم تبیین کنند.

از همه ظرفیت‌ها برای مشارکت حداکثری مردم باید استفاده کرد

این فعال سیاسی با بیان اینکه همه حامیان تفکر اصلاحات و اعتدال باید برای گستردگی حضور شرکت‌کنندگان در انتخابات تلاش کنند، گفت: امیدواریم حضور پرشور مردم در دومین مرحله انتخابات مجلس دهم، باعث شود مجلس به مطالبات مردم و جریان عقلانیت نزدیک‌تر باشد.

او با بیان اینکه باید این حساسیت برای حوزه‌های باقی مانده تشدید شود، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای کشاندن مردم پای صندوق‌های رأی استفاده کرد، چرا که در حضور پرشور مردم، افراد ناکارآمد جایگاهی در مجلس نخواهند داشت.

انتخابات تهران، الگوی مناسب انتخابات کشور است

درایتی با اشاره به انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه تهران و اینکه نحوه شرکت مردم این حوزه انتخابیه می‌تواند الگویی سیاسی برای سایر حوزه‌های انتخابیه کشور باشد، گفت: تهران با توجه به اینکه مرکز سیاسی و اقتصادی کشور محسوب شده و از طرفی ۳۰ نماینده دارد، برای کل کشور اهمیت فوق العاده‌ای دارد و قطعا تأثیر جدی در مناطق دیگر خواهد گذاشت؛ مردم تهران با وجود همه تنگنا‌ها و با وجود اقدامات عده‌ای برای بستن روزنه‌هایی که احتمال ایجاد امید مردم در آن‌ها بود، با کوچک‌ترین راه‌های ورود به انتخابات، در آن مشارکت کرده و موفق شدند این موفقیت بزرگ را رقم بزنند و ثابت کنند که حتی در شرایط بسیار سخت و به ظاهر غیر ممکن، حضور مردم پای صندوق‌های رأی اثرگذار خواهد بود.

او با بیان اینکه گاهی انتخاب یک نماینده، تنها برای یک حوزه انتخابیه و حامیان آن پیروزی نیست بلکه معناهای خاص دیگری برای مجموعه مدیریت کشور دارد که اهمیت آن از انتخاب یک نماینده کمتر نیست، گفت: اگر رفتار معقولی صورت نگیرد و میدانی برای انتخاب آزادانه مردم وجود نداشته باشد، مردم می‌توانند راه‌های دیگری برای انتقال پیام خود به حاکمیت ترتیب دهند که یکی از بهترین آن‌ها حضور پرشور و معنادار در انتخابات است.

اصلاح طلبان در هر شرایطی امکان تاثیرگذاری دارند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: ‌ باید مردم و فهم مردم را به رسمیت شناخت و زمینه‌ای را فراهم کرد که مردم در زمینه اثباتی خود حرکت کنند تا در نتیجه افراد کارآمد‌تر و شایسته تری روانه مجلس شده و بهتر عمل کنند، اما انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه تهران نشان داد که حتی اگر همه راه‌ها هم به ظاهر بسته باشد، امکان تأثیرگذاری وجود دارد.

بی تفاوتی به صندوق‌ رای در سال‌های گذشته تاثیر خود را گذاشت

درایتی در پایان با بیان اینکه نباید گفت آمدن و نیامدنمان پای صندوق رأی اثری نخواهد داشت، گفت: ‌ بی‌تفاوتی نسبت به مسئله انتخابات، حداقل در زندگی چندسال آینده ما اثرخواهد گذاشت و از این رو باید نسبت به آن توجه داشته باشیم.

کد خبر : ۳۶۴۴۲۶