خبرگزاری کار ایران

تخت‌روانچی در دیدار معاون وزیر خارجه چک مطرح کرد:

ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است/تاکید بر گسترش همکاری‌های مالی و بانکی ایران و چک

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با تاکید بر گسترش همکاری‌های مالی و بانکی ایران و چک گفت: دو کشور از ظرفیت‌های زیادی برای گسترش همکاری‌ها برخوردار هستند و همه مولفه‌ها برای این مهم در اختیار است.

مارتین تلاپا معاون امور اقتصادی و کشورهای اروپائی وزارت امور خارجه جمهوری چک که در رأس یک هیأت اقتصادی-تجاری به ایران سفر کرده است، امروز (یکشنبه) با مجید تخت‌روانچی همتای ایرانی ملاقات کرد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان در این ملاقات ضمن مثبت و روبه رشد توصیف کردن روند تعاملات و مناسبات 2 کشور در سطوح و ابعاد مختلف سیاسی، پارلمانی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و علمی اظهار داشت: ایران و چک از ظرفیت‌های زیادی برای گسترش همکاری‌ها برخوردار هستند و همه مولفه‌ها برای این مهم در اختیار است.

وی خاطرنشان کرد: 2 کشور اکنون پس از تبادل هیأت‌های مختلف در مرحله‌ای قرار گرفته‌اند که باید تفاهمات و توافقات به‌عمل آمده را به مرحله اجرا درآورند. در این میان همکاری‌های مالی و بانکی از اهمیت کلیدی برخوردار هستند که لازم است شرایط آن با تلاش مشترک طرفین فراهم شود.

تخت‌روانچی در ادامه با تاکید بر ضرورت همکاری و تلاش مشترک تمام کشورها برای اجرای برجام، تصریح کرد: ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرده است. لذا طرف مقابل نیز باید تعهدات خود را به طور کامل اجرا کند. آنگاه همتای چکی با استقبال و حمایت از توسعه همکاری‌ها و تعاملات میان ایران و اتحادیه اروپائی، آمادگی کشور متبوعش را برای حمایت از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی اعلام داشته است.

معاون امور اقتصادی و کشورهای اروپائی وزارت امور خارجه جمهوری چک نیز با تاکید بر اراده سیاسی کشور متبوعش مبنی بر گسترش و تعمیق مناسبات با کشورمان عنوان کرد: بعد از توافق هسته‌ای که یک توافق تاریخی است، فضای بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌های 2 کشور ایجاد شده است که لازم است مغتنم شمرده شود.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی-تجاری چک از انگیزه فراوانی برای از سرگیری و توسعه همکاری‌ها با ایران برخوردار هستند، ادامه داد: آنها تنها قصد فروش کالا به ایران را ندارند بلکه مایلند پروژه‌های مشترک را با طرف‌های ایرانی اجرا کنند. در این راستا دولت چک سعی می‌کند حمایت‌های لازم را به‌عمل آورد و راه را برای همکاری‌های مالی و بانکی که بسیار تعیین‌کننده هستند، هموار سازد.

در ادامه طرفین با تبادل نظر در خصوص تحولات و بحران‌های منطقه‌ای و تاکید بر تداوم و تعمیق رایزنی‌های 2 کشور و تلاش مشترک و جمعی در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری، از فرآیندهای جاری سیاسی برای حل مسائل و بحران‌های منطقه‌ای مخصوصا سوریه و یمن، حفظ تمامیت کشورها و ارائه کمک‌های بشردوستانه حمایت کردند.

مارتین تلاپا و هیأت همراه در جریان این سفر از استان خراسان جنوبی (بیرجند) دیدار و ضمن ملاقات با مقامات استانی، در همایش فرصت‌های اقتصادی 2 کشور شرکت می‌کنند.

کد خبر : ۳۶۲۵۲۹