خبرگزاری کار ایران

منتخب مردم آبادان در گفت‌وگو با ایلنا:

سیستم توزیع عادلانه درآمد برای کاهش اختلاف طبقاتی تعریف شود

کاندیدای منتخب مردم آبادان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی تفضیلی با ایلنا گفت: همه جناح های سیاسی مدیون آبادان هستند.

جلیل مختار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در آبادان، در پاسخ به سوالی در خصوص ظرفیت‌های منطقه آزاد اروند گفت: سازمان منطقه آزاد اروند یک پتانسیل و استعداد بالقوه برای آبادان است. در صورتی که بتوانیم بر اساس یک برنامه ریزی صحیح و برنامه ای که بتوانیم موضوع توسعه پایدار را بر اساس یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی کنیم و موئلفه های توسعه ای که در آبادان وجود دارد را به نحوی در شکل ساختار در نظر بگیریم و همچنین یک برنامه کلی و زیرساختاری تعریف شده طراحی شود، بالطبع می توانیم از سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان ظرفیت بسیار مهم در ایجاد تحول بزرگ در آبادان و خرمشهر نام ببریم.

او تصریح کرد:  چنانچه سازمان منطقه آزاد اروند بر اساس برنامه های زیرساختی و راهبردی بر اساس موئلفه های موجود شهرستان آبادان برنامه ریزی نکند، منافعی که این سازمان برای منطقه می تواند داشته باشد به تهدید و ضرر تبدیل می شود که عمده ترین ضررهایی که ما در شهر آبادان دیدیم افزایش قیمت زمین و مسکن و آسیب های دیگری بود که به جامعه افزوده شد.

نماینده منتخب مردم آبادان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام موضوع سازمان منطقه آزاد اروند نقش تاثیرگذاری در معیشت مردم دارد؟ اظهار داشت: اگر در اولویت اول حصارکشی محدوده منطقه آزاد را در اسرع وقت تکمیل و از معافیت ویژه مناطق آزاد استفاده شود، بخشی از منافع و معشیت مردم را به سمت بهبود سوق می دهد. البته غافل نباشیم که این عوامل می تواند بر قیمت زمین، مسکن و بسیاری از مشکلات جامعه مرتبط باشد، به همین دلیل باید نگاهی به تفاوت درآمد و فاصله طبقاتی از نظر درآمدی داشته باشیم.

مختار افزود: باید در سازمان منطقه آزاد اروند سیستمی تعریف شود که توزیع عادلانه درآمد در آن در نظر گرفته شود تا موجب کاهش اختلافات طبقاتی، اجتماعی و موضوع درآمدی طبقات اجتماعی را شود. وجود چنین سیستمی می تواند تا حدودی به جامعه ی هدف یا همان دهک پایین جامعه که اکثرا قشر آسیب پذیر هستند، یاری رساند.

این منتخب مجلس دهم با بیان اینکه به عنوان رئیس اداره بهزیستی آبادان شاهد مساعدت‌های مدیرعامل و هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند نسبت به قشر ضعیف تحت پوشش بهزیستی بوده‌ام، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کمک‌های خوبی انجام شد. سازمان منطقه آزاد اروند باید در مرحله دوم بر روی موضوع کارآفرینی و توانمندسازی مددجوهای بهزیستی، کمیته امداد و اقشار آسیب پذیر برنامه ریزی کند تا وضعیت معیشتی مردم بهبود یابد.

او ادامه داد:برای اشتغال و کارآفرینی، ما سه موضوعیت و محوریت داریم که با آن مواجه هستیم. یکی موضوع خصوصی‌سازی یا وام های خود اشتغالی یا صنایعی که به عنوان ایجاد فرصت های شغلی وجود دارد، می باشد. سرمایه گذارانی وجود دارند که بیایند این سرمایه گذاری را انجام دهند و بر اساس این سرمایه گذاری، ایجاد فرصت شغلی برای مردم آبادان کنند. یا خود شخص به عنوان فردی که می تواند کار کند یا اشتغالی را به عنوان فرصت شغلی ایجاد کند بر اساس تخصص، آن عملکردی که می تواند داشته باشد. باید این مسأله در سطح ملی بر اساس پیگیری هایی که انجام می گیرد را پیگیری و اجرایی کنیم.

مختار تصریح کرد: دومین موضوع، توسعه تعاونی ها به عنوان ایجاد فرصت شغلی با توجه به سهام‌دار کردن افراد در این اشتغال هاست و این می تواند به هر حال یک فرصت اشتغال و اشتغالزایی را در آبادان به وجود بیاورد.

او با اشاره به سومین موضوع گفت: برخی فرصت های شغلی در مراکز دولتی است. یعنی اینکه ما بتوانیم بعضی از مصوبات هیئت دولت که در بُعد اشتغال بسیار مهم است را اجرا کنیم.

این نماینده منتخب مجلس دهم متذکر شد: مصوبه‌ای را هیئت دولت در خصوص پالایشگاه دوم یا فاز دوم که بر اساس آن آماری که دادند در حدود سه هزار نفر می تواند ایجاد فرصت شغلی کند. طرح دوم اشتغالزایی پالایشگاه خوزستان است که تقریبا" این مصوبه تاکنون اجرایی نشده است. علیرغم اینکه سرمایه گذار آن آماده است، ولی به دلیل عدم تأمین خوراک نفتی و مواد خام از دارخوین، به دلایل نامعلومی اجرا نشده که این مصوبه را پیگیری می کنم. پیگیری و اجرای این مصوبه می تواند هشت هزار فرصت شغلی را در بین مردم آبادان ایجاد کند.

مختار با اشاره به جذب نیروی کار بومی گفت: به عنوان جامعه شناس و فردی که این رشته را تحصیل کرده ام و هم اینکه در سازمان بهزیستی به عنوان کارمند و پرسنل هستم، موضوع ایجاد فرصت های شغلی و حمایت از آن برای جوانان بومی را به عنوان اولویت کاری خودم قرار می دهم. برخی از شهرستان ها وقتی فرزندان آبادان بخواهند در آنجا شاغل شوند متاسفانه حمایتی از آنها نمی کنند، ولی مردم آبادان بر اساس آن اخلاق نیکویی که در آنها وجود دارد حساسیتی بر روی این موضوع  ندارند و با آغوش گرم خودشان، پذیرا هستند.

او یادآور شد: لزوم روی کارآمدن مدیران بومی باید پیگیری ریشه ای شود. ممکن است مدیریت غیر بومی گاهی سبب جذب نیروهای غیر بومی در آبادان و از دست رفتن فرصت های شغلی در این شهر باشد. متاسفانه برخی از مسئولان این اعتقاد را دارند که جوانان بومی آبادان نیروهای توانمندی نیستند که به شدت با این تفکر مخالف هستم و به کلیه مدیران اعلام می کنم چنانچه چنین تصوری داشته باشند، باید این تفکر را اصلاح کنند؛ چنانچه تفکر خود را اصلاح نکنند، ما به عنوان مدافعان حق مردم که از بطن مردم آمده ایم از جوانان آبادان دفاع خواهیم کرد. باید به این نکته توجه کنیم که ما در یک منطقه مرزی سکونت داریم. به عنوان یک جامعه شناس اعلام می کنم وجود بیکاری علل کلیه انحرافات اجتماعی، طلاق ها و دیگر آسیب های اجتماعی است. از این رو، از اداره کار، تامین اجتماعی و سایر دستگاه هایی که فرصت شغلی در آنان وجود دارد می خواهم که اولویت فرصت شغلی را برای جوانان بومی آبادان در نظر بگیرند.

نماینده منتخب مردم آبادان گفت: هر دولتی می‌تواند یک استراتژیکی در سیاست خود، اولویت بندی کند و ممکن است یک دولت سیاست خود را بر اساس سیاست خارجی برنامه ریزی کند. در حال حاضر دولت تدبیر و امید بیشتر بر روی موضوع سیاست های خارجی در حال اقدام است و این سیاست‌های خارجی در حال حاضر در حال پیگیری در راستای تعامل طبیعی  بین جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها می باشد. فرآیند این موضوع در حال طی شدن است و خروجی مثبت و منفی آن را تاکنون شاهد نبوده ایم. زیرا این امر، فرآیندی است که در حال طی شدن است. علت شک و تردید، شاید عدم اجرای تعهدات طرف مقابل در برابر ایران اسلامی است.

او با اشاره به سیاست خارجی دولت متذکر شد: متأسفانه کشورهای اروپایی و بیگانه، همیشه تفکر استکبارگرایانه نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند. ارتباط با کشورهای خارجی باید به گونه ای باشد که از آرمان های امام خمینی (ره)، عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت در سطح جهانی به خوبی دفاع شود. اگر این موارد مورد توجه قرار گیرد و تغییراتی در اقتصاد کشور و به دنبال آن ارتقا سطح معیشت به وجود بیاید، می‌توان از آن به عنوان یک نقطه امید یاد کرد.

کد خبر : ۳۶۰۳۰۲