خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور:

دولت منابع خارجی مورد نیاز طرح‌های عمرانی کشور را تامین می‌کند

معاون اول رییس جمهور گفت: در شرایط پسابرجام و با تعاملات سازنده و توافقات خوبی که با دنیا انجام شده، دولت برای طرح های عمرانی و توسعه ای به هر میزان که منابع خارجی نیاز داشته باشند، تامین اعتبار خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در مراسم بهره برداری از خط مترو فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: مدیریت شهری تهران و دست اندرکاران شهرداری در زمینه های مختلف و به خصوص مترو کارهای ارزشمندی انجام داده اند که حتماً‌ مورد توجه مردم تهران خواهد بود.
 

وی یکی از اولویت های دولت را توسعه حمل و نقل ریلی برون شهری و درون شهری عنوان کرد و گفت: دولت در صدد است خطوط مترو کلان شهرهای کشور را توسعه داده و ارتباط حمل و نقلی میان آنها را تکمیل کند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مترو در کاهش ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی گفت: شرایط زیست محیطی و وضعیت حمل و نقل درون شهری ایجاب می کند که خطوط مترو توسعه پیدا کند.

جهانگیری افزود: مترو مزایای متعددی دارد که یکی از آنها ایجاد فرهنگ نظم پذیری در جامعه است و این دستاورد بزرگی است که فرهنگ جدیدی برای زمان بندی کارها و نظم در مردم ایجاد شده است.

جهانگیری با اشاره به بررسی طرح احداث مترو تهران در دوره دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: زمانی که من در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بودم، موضوع احداث مترو در تهران مطرح شد که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان با آن مخالفت داشتند و تنها کسی که با جدیت و قدرت از این طرح دفاع کرد، آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس شورای اسلامی بود و پیگیری وتاکید ایشان نسبت به این موضوع تا حدی بود که در سخنرانی نماز جمعه تهران نیز به این موضوع پرداختند و شرایط اجتماعی کشور را برای پذیرش این امر مهم مهیا کردند.

وی با اشاره به اعلام نیاز شهردار تهران برای تامین منابع جهت اجرای خطوط 6 و 7 مترو خاطرنشان کرد: خطوط 6 و 7 که نیازمند منابع ریالی هستند باید مورد بررسی قرار گیرند و دولت نیز در حد توان خود از این طرح حمایت خواهد کرد. البته دولت مسائل متعدد زیادی پیش رو دارد اما در حد توان برای اجرای این خطوط نیز کمک خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات و مسائل متعدد که در سال 94 پیش روی کشور قرار داشت، خاطرنشان کرد: سال 94 سال همدلی و همزبانی دولت و مردم نامگذاری شد و همین همدلی و همزبانی باعث شد که سال 94 با وجود اینکه به لحاظ اقتصادی و اداره کشور سالی سخت برای دولت بود، به خوبی سپری شود.

جهانگیری ادامه داد: علی رغم همه مشکلات و سختی های سال 94 و اتفاقات غیرقابل پیش بینی نظیر کاهش بهای نفت اما دولت تدبیر و امید موفق شد با سیاست گذاری صحیح به بسیاری از اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت در بسیاری از کشورهای نفت خیز منجر به تغیرات وسیعی شد، تصریح کرد: خوشبختانه این اتفاق آثار ناچیزی در ایران بر جای گذاشت که مهمترین دلیل آن امید مردم به آینده کشور و اعتماد آنها نسبت به سیاستهای دولت بود.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: مردم به برنامه های دولت اعتماد دارند و امیدوارند که آینده بهتری پیش روی کشور باشد و همین امر باعث شده که حرکت های شتاب زده از سوی مردم مشاهده نمی شود.

جهانگیری دستاوردها و موفقیت های دولت را نتیجه همدلی و همزبانی میان دولت و ملت دانست و گفت: فرصتهایی که سرمایه های اجتماعی در اختیار یک کشور قرار می دهند از سرمایه های مادی بیشتر است.

وی همچنین با اشاره به حضور گسترده و پرشور مردم در انتخابات 7 اسفند گفت: مردم با حضور خود فرصت جدیدی را پیش روی کشور قرار داده اند و سرمایه های اجتماعی نظام تقویت و نشاط خوبی بر فضای سیاسی و اجتماعی کشور حاکم کردند.

معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرد با اقدامات و برنامه های دولت و با تکیه بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی سال 95 سالی خوب برای اقتصاد ایران باشد و شاهد افزایش سرمایه گذاری، تولید و اشتغالزایی در کشور باشیم.

جهانگیری افزود: خوشبختانه گام های موثری در بخش های مختلف اقتصادی کشور برداشته شده است و غربی ها تصور نمی کردند ایران تا مدتها بتواند میزان تولید نفت خود را پس از لغو تحریم ها به میزان پیش از تحریم ها برساند اما براساس گزارش وزیر نفت امیدواریم به زودی میزان فروش نفت و میعانات گازی به دو میلیون بشکه ارتقا پیدا کند.

وی در ادامه توجه به مسائل زیست محیطی کشور را از برنامه های جدی دولت در سال 95 برشمرد و گفت: توجه به منابع آبی نیز از اولویت های دولت است چرا که علی رغم بارش ها، وضعیت منابع آبی کشور همچنان در شرایط نگران کننده ای قرار دارد.

معاون اول رییس جمهور با انتقاد از برخی افراد که دولت را متهم به عدم توجه و اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی می کنند، گفت: من به عنوان مسئول اجرای اقتصاد مقاومتی وقتی خدمت مقام معظم رهبری رسیدم به ایشان عرض کردم که قوای سه گانه، نیروهای مسلح و همه نهادهای عمومی باید برای اجرای اقتصاد مقاومتی همراه باشند و ایشان نیز فرمودند که شما به عنوان مسئول اقتصاد مقاومتی از همه بخواهید که اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهند و من نیز پشتیبان شما خواهم بود.

جهانگیری تصریح کرد: همه دستگاه ها و نهادها مکلف هستند رویکردها و بندهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را در برنامه ها و اقدامات خود اعمال کنند.

در این مراسم شهردار تهران نیز با بیان اینکه تهران با معضلات و چالش های متعددی روبرو است، گفت: البته ریشه بسیاری از مشکلات به دهه های گذشته باز می گردد و امیدوارم بتوانیم در دوره مسئولیت خود بخشی از این مشکلات را مرتفع سازیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه نیز در این مراسم گزارشی از اقدامات انجام شده و چشم انداز توسعه مترو ارائه کرد و به بیان مشکلات و موانع پیش رو و نیز اعتبارات مورد نیاز اجرای فازهای 6 و 7 متروی تهران پرداخت.

 

کد خبر : ۳۵۵۷۰۷