خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

آزمایش‌های اخیر موشکی از نظر ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه دکترین نظامی ایران دفاعی است، تاکید کرد: از نظر ایران آزمایش‌های اخیر موشکی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا آزمایش‌های موشکی اخیر ایران در تضاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است؟ گفت: برداشت‌ها در این رابطه متفاوت است. اصل قطعنامه ۲۲۳۱ می‌گوید از ایران می‌خواهیم موشک‌هایی را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد انجام ندهد. این در حالی است که موشک‌های مورد طراحی و ساخت ایران که نمونه‌ای از آن‌ها در روزهای گذشته مورد آزمایش قرار گرفت برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و از نظر ایران آزمایش‌های اخیر هسته‌ای نقض قطعنامه شورای امنیت نیست.

او ادامه داد: از سوی دیگر بلافاصله پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت، وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای تحفظ خود را نسبت به این مسئله اعلام کرد و گفت که توان دفاعی ایران قابل محدود شدن و وجه‌المصالحه نیست.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه دکترین نظامی ایران دفاعی است، اظهار داشت: موشک‌های ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و از سوی دیگر این موشک‌ها نه برای تهاجم برای کشورهای دیگر بلکه برای دفاع از خود است و در زمانی که اسرائیل حداقل ۳۰۰ کلاهک اتمی دارد ایران نمی‌تواند توان دفاعی و موشکی متعارف خود را محدود کند.

بهشتی‌پور با یادآوری تلاش آمریکا برای بررسی آزمایش‌های اخیر موشکی ایران در شورای امنیت تصریح کرد: آمریکا می‌گوید آزمایش‌های اخیر موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است، اما نظر این کشور تنها کافی نیست و باید ۱۴ کشور دیگر عضو شورای امنیت هم در این خصوص باید نظر بدهند و بعید می‌دانم آمریکا بتواند نظر خود را به دیگر اعضای شورای امنیت غالب کند. با این حال در عالم سیاست همه چیز امکان‌پذیر است.

او در پاسخ به این سوال که در صورت غالب شدن نظر آمریکا در شورای امنیت آیا محدودیت‌های موشکی ایران براساس قطعنامه ۲۲۳۱ طولانی‌تر می‌شود؟ خاطر نشان کرد: بعید می‌دانم مدت محدودیت ۸ ساله درخصوص مسائل موشکی در قطعنامه ۲۲۳۱ افزایش یابد، اما ممکن است در صورت غالب شدن نظر آمریکا آن‌ها محدودیت‌های جدیدی را علیه ایران افزایش دهند و تحریم جدیدی را علیه کشورمان وضع کنند.

مدیر پیشین شبکه العالم با اشاره به تلاش رسانه‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی درخصوص آزمایش موشکی ایران ابراز داشت: ما در این مدت شاهد هستیم رسانه‌هایی که خط‌گیری‌شان از تل‌آویو است و با محافل اسرائیلی نزدیکی دارند، به بهانه‌های مختلف و ازجمله مسئله موشکی مسئله‌ ایران‌هراسی را دامن می‌زنند می‌‌خواهند اینگونه جلوه دهند که ایران اقدامی خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ انجام داده است.

کد خبر : ۳۵۵۰۶۷