خبرگزاری کار ایران

بیانیه جمعی از احزاب اصلاح‌طلب؛

جایگزینی گروه‌های فاقد شناسنامه حزبی، به معنای تقویت فردمحوری است

جمعی از احزاب اصلاح‌طلب با انتشار بیانیه شماره ۲ ضمن تشکر از حضور گسترده مردم و با تاکید بر صلابت اصلاح‌طلبان بر ایفای نقش احزاب اصلاح‌طلب در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، متن کامل اطلاعیه به شرح زیر است:

با پشت سر گذاشتن انتخابات هفتم اسفندماه ۹۴ به عنوان روزی حساس و سرنوشت‌ساز در تقویم انتخاباتی کشور، ما به عنوان جمعی از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب، بر خود لازم دیدیم تا در راستای انجام رسالت سیاسی، اجتماعی و دینی خود و به منظور ثبت در تاریخ، پس از بیانیه شماره ۱ در ۳۱ دی ماه، بخشی دیگر از نقطه‌نظرات و دغدغه‌های خویش را با ملت آگاه و بزرگ ایران بویژه خانواده بزرگ اصلاحات در میان گذاریم:

۱-‌ حضور باشکوه و گسترده مردم در پای صندوق‌های رای، که از طرفی اعمال حق حاکمیت ملت بر سرنوشت خویش و از سوی دیگر مایه قوام و ثبات امنیت و پیشرفت کشور است، امید را بار دیگر به دل‌ها بازگردانید. ملت آگاه ما علی‌رغم برخی جفاهایی که بر فرزندان امام و انقلاب روا داشته شد و آنان را از صحنه انتخابات خارج کرد، اما نه تنها فریب تبلیغات سوء داخل و خارج را نخوردند، بلکه با شور و اشتیاق بی‌نظیر و با آرای خود، چهره‌های معرفی شده توسط اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان را انتخاب کردند. ما به سهم خود از عموم صاحبان حق رای، فارغ از گرایش‌های سیاسی، به خاطر حضور پرشور و آگاهانه در انتخابات، تشکر و تقدیر می‌کنیم.

۲- ما مجلسی را در طراز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم که به پیروی از امام خمینی (ره) بر راهبرد همیشگی حمایت از محرومین در صحنه نبرد فقر و غنا، پای بفشارد و اجازه ندهد که عدالت و رفاه عمومی در پیچ و خم سیاست‌بازی‌ها و مصلحت‌سنجی‌ها، به حاشیه رانده شود.

ما مجلسی می‌خواهیم تا با حمایت از دولت منتخب ملت، ضمن بهره‌گیری از ابزارهای نظارتی، دولت را در تحقق وعده‌های رونق اقتصادی، مقابله با رانت‌جویی و مفاسد اقتصادی و فرهنگی و نیز مذاکره و آشتی ملی یاری دهد.

۳- ما به اعضا و هواداران خود و به عموم حامیان گفتمان اصلاحات، اطمینان می‌دهیم که با لطف و عنایت الهی و به واسطه حضور مسوولانه حاملان این گفتمان در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور، اصلاحات با قدرت به حیات خود ادامه خواهد داد چراکه اصلاحات حذف‌ناشدنی است.

ما امیدواریم که در انتخابات‌های آتی، شرایطی پدید آید که شاهد حضور فعال و مثبت کاندیداهای اختصاصی احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب در عرصه رقابت‌های انتخاباتی باشیم.

در گام‌های بعد تلاش خواهیم کرد تا عضویت در احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب قانونی و دارای شناسنامه، نه تنها مانع ورود به رقابت‌های انتخاباتی نشود که حتی تسهیل‌گر احراز صلاحیت‌ها نیز باشد. ما این مهم را از طریق تقویت، سازماندهی و حضور مقتدرانه «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» در صحنه کنش و تعاملات سیاسی کشور رقم خواهیم زد و از این پس، اشخاص و نخبگان نیز می‌باید در قالب احزاب و تشکل‌ها حضور یابند و با حقوقی برابر، نقش‌آفرینی کنند.

پر واضح است که جایگزین کردن افراد و شخصیت‌ها و گروه‌های فاقد شناسنامه حزبی و قانونی، به معنای نادیده‌ گرفتن فرهنگ دموکراسی و تقویت فردمحوری و دوری از خرد جمعی و روی آوردن به استبداد و شخص‌محوری خواهد بود.

۴- براساس مطالب پیش گفته، اعلام می‌نماییم که از این پس، تمامی فعالیت‌های سیاسی اصلاح‌طلبان، تنها در قالب احزاب و تشکل‌های قانونی انجام خواهد شد و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات (اصلاح‌طلبان) و کمیته‌های مربوطه، در مرکز و استان‌ها و شهرستان‌ها طبق آیین‌نامه‌های مصوب، انجام وظیفه می‌نمایند و در موارد گوناگون با صاحب‌نظران و شخصیت‌ها مشورت خواهند کرد.

تنها راه برون‌رفت از فضای بسته سیاسی و پیشگیری از پیدایش انواع استبداد‌ها، روی آوردن به تحزب و تبدیل جامعه امنیتی، پوپولیستی و هیاتی، به جامعه حزبی است از این رو از همه دلسوزان ملت و آزادیخواهان دعوت می‌کنیم تا در جهت تثبیت و تقویت احزاب فراگیر اهتمام ورزیده و با اندیشه‌ها و رفتارهای حزب‌گریز و حزب‌ستیز و جایگزینی محفل‌ها به جای تشکل‌های قانونی، مبارزه کنند.

مجمع نیروهای خط امام
انجمن اسلامی معلمان
حزب اعتماد ملی
حزب اراده ملت ایران
حزب مردم‌سالاری
حزب وحدت و همکاری ملی
انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه‌ها
مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی
انجمن اسلامی مهندسان
جبهه‌ اصلاح‌طلبان ایران اسلامی

کد خبر : ۳۵۳۹۶۳