خبرگزاری کار ایران

میرموسوی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

صداوسیما به دنبال ناامید کردن مردم است/تلاش‌‌ رسانه ملی معطوف به یافتن نقاط ضعف از دولت شده است

مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید، با بیان اینکه صداوسیما به دنبال نامید کردن مردم است و واقعا بی‌طرف عمل نمی‌کند، گفت: صداوسیمایی که بیانگر خواست یک جناح سیاسی شد، ملی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی میرموسوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به عملکرد صداوسیما در حمایت از یک جریان خاص اظهار داشت: رسانه‌ای که خود را رسانه ملی می‌نامد، باید در واقع بیانگر احساسات و خواست مردم باشد، نه بیانگر خواست‌های یک جناح و جریان خاص سیاسی کشور، بنابراین اگر رسانه‌ای به عنوان بیانگر خواست یک جناح سیاسی خاص کشور محدود شد دیگر رسانه ملی نیست. 

او افزود: در قانون اساسی ما اینکه رادیو و تلویزیون خصوصی هم داشته باشیم هست، اما در شرایط کنونی هنوز این اتفاق نیافتاده که غیر از صدا و سیما، رسانه دیگری داشته باشیم. ما در شرایط فعلی یک رسانه واحد در کشور داریم که به شکل انحصاری بحث صداوسیما را پوشش می‌دهد، و چون این رسانه از بودجه عمومی و بیت‌المال اداره می‌شود، بایستی در حقیقت آن چیزی که همسو با خواست مردم است را ارائه دهد؛ و جناح‌های مختلف باید بتوانند در آن نظر داده و دیدگاه‌های خودشان را منعکس کنند، اما واقعیت این است که آن چیزی که امروز، ما از صداوسیما می‌بینیم، این‌گونه نیست؛ یعنی با صداوسیمایی روبرو هستیم که به جای انعکاس نظرات همه مردم، واقعا خیلی یک‌سویه و یک‌طرفه و به نفع جریان خاص عمل می‌کند. 

میرموسوی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما صداوسیما تا چه میزان به تاکیدات رهبر انقلاب که «اخبار خوب، مفید و امید بخش را مخابره کنید»، توجه دارد؟ گفت: اساسا صداوسیما به دنبال این است که نقطه ضعفی از دولت فعلی پیدا کند و روی آن مانور دهد؛ به نوعی تلاش‌‌هایش معطوف به یافتن نقاط ضعف از دولت شده است یعنی به جای اینکه بیاید روی نقاط قوت تأکید کند، و مردم را امیدوار کند، یا حداقل معتدل باشد و اگر نقدی هست بگوید و مزیت کارهای دولت را هم بگوید، حتی این کار را هم انجام نمی‌دهد؛ گاهی البته ممکن است صرفا برای اینکه مقبولیتی پیدا کند، چون مخاطبش به همین جهت کاهش پیدا کرده، از یک سری برنامه‌هایی در این راستا استفاده کند؛ آن هم صرفا برای این است که از این کاهش مخاطب جلوگیری کند و الا واقعا بی‌طرف عمل نمی‌کند.

کد خبر : ۳۵۲۶۶۲