خبرگزاری کار ایران

منصوری در گفت‌وگو با ایلنا:

مطالبه مردم برای تغییر، نتیجه انتخابات را رقم زد/اصولگرایان از بیگانه خواندن یاران امام دست بردارند

یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نتیجه انتخابات مجلس دهم را نشان مطالبه مردم برای تغییر در بسیاری از نهادها خواند.

آذر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به نتیجه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین مجلس خبرگان اظهار داشت: آنچه موجب شد این نتیجه رقم بخورد، مطالبه مردم برای تغییر در بسیاری از نهادهای قدرت، باتوجه به عملکردشان در طول سال‌های گذشته بوده است.

او با بیان اینکه این مطالبه مردم برای تغییر و بهبود، در تداوم خواست و مطالبه ملت در سال ۹۲ است که در آن سال به صحنه آمدند و در ظرف ۳ روز یک موج اجتماعی در حمایت از آقای روحانی ایجاد کردند، اظهار داشت: نحوه مقابله و تقابل مجلس با دولت آقای روحانی و همچنین با مطالبه ‌های مردم برای بسیاری از گروه‌های مردمی مطرح بود و همین موجب شد آنها به صحنه بیایند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در این شرایط اصلاح‌طلبان با توجه به ضرورت تغییر و همچنین امنیت ملی و مصالح مردم بهترین استراتژی را که در ادامه راهبردشان در سال ۹۲ بود اتخاذ و بر مشارکت حداکثری و تحقق مطالبات حداقلی تاکید کردند که در این راستا اصلاح‌طلبان از ضرورت تشکیل مجلسی با تندروی کمتر که دولت آقای روحانی را همراهی کند، سخن گفتند.

منصوری با اشاره به رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب تصریح کرد: جریانی با رد صلاحیت‌های گسترده و با اتخاذ رویکرد حذف در فضای کشور نمی‌خواست مجلسی همراه با دولت شکل بگیرد، اما اصلاح‌طلبان با واقع‌بینی کامل و اتخاذ استراتژی و تاکتیک مطالبه تغییر را ساماندهی کرده و با وجود آنکه کاندیداهای اصلیشان رد صلاحیت شده و دشواری‌های بسیاری در بستر لیست در یک فرصت اندک داشتند و عملا نتوانستند از فرصت تبلیغات بهره‌مند شوند؛ با این‌حال با بهره‌گیری از حداقل ظرفیتشان توانستند در انتخابات پیروز شوند.

او با بیان اینکه هرگاه جریان اصلاحات با واقع‌بینی در بزنگاه‌های این‌چنینی و در شرایط بن‌بست تدبیر کرده است، مردم هم نشان داده‌اند که همراهی لازم را خواهند داشت، خاطر نشان کرد: اصلاح‌طلبان توانستند ائتلاف فراگیری را تشکیل بدهند که شامل مجموعه گسترده از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان میانه‌رو و اعتدال‌گرایان و نیروهای حامی دولت می‌شد. اقتضای جامعه این بود و این ائتلاف می‌توانست برای به نتیجه‌رساندن مطالبه تغییر کمک کنند.

قائم‌مقام دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش تاکید کرد: یکی از سیاسی‌ترین انتخابات در طول یک دهه گذشته همین انتخابات روزهای گذشته بود و حضور گسترده مردم علاوه بر نوع کنش اصلاح‌طلبان نشان از آگاهی مردم و ظرفیت‌های درونی جریان اصلاحات است.

منصوری در پاسخ به این سوال که چرا برخی از جریان‌های سیاسی همچنان به دوپینگ اعتقاد دارند؟ ابراز داشت: جریان اصولگرا اگر قرار باشد به الزامات انتخابات در شرایطی دموکراتیک پایبند باشد، باید بپذیرد چنانچه پایگاه اجتماعی ندارد و در افکار عمومی جایگاهی ندارند، باید دست از تخریب، برچسب‌زنی و بیگانه خواندن رقیبانی که قبل و بعد از پیروزی انقلاب همراه امام(ره) بودند، بردارند، زیرا این اقدامات مشکل آن‌ها را در نبود پایگاه اجتماعی جبران نمی‌کند.

او با ضروری دانستن این مسئله که اصولگرایان به آسیب‌شناسی رفتارشان در طول ۱۲ سال گذشته بیان کرد: لازم است اصولگرایان صورت مسئله را پاک نکنند و ضمن آسیب‌شناسی دورانی که ۳ مجلس را در اختیار داشتند و ۲ دولت در دست آنان بود، برنامه‌هایشان را برای اداره کشور در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

این عضو ارشد حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه این انتخابات فرصت گرانقدری هم برای اصولگرایان و هم برای اصلاح‌طلبان بود، عنوان کرد: این انتخابات نشان داد که حذف و ایجاد مانع و محدودیت در اراده مردم برای تغییر تاثیر نخواهد داشت و از طرفی برای اصولگرایان جذب مخاطب نمی‌کند و این تجربه ثابت کرد که مردم اعتمادش به این جریان را از دست داده است.

کد خبر : ۳۵۱۳۱۶