خبرگزاری کار ایران

آذر منصوری در گفت‌وگو با ایلنا:

رویکرد توافق هسته‌ای در فضای داخلی کشور دنبال شود

عضو ارشد حزب اتحاد ملت ایران تاکید کرد: در حالی که پرونده ایران در شورای امنیت بود و قطعنامه‌ها و تحریم‌های متعدد کار را برای کشورمان سخت کرده، اما با آن شرایط با تعامل سازنده و گفت‌وگو توانستیم به توافق برسیم و گره هسته‌ای را باز کنیم این رویکرد نیز می‌تواند در فضای کشور هم دنبال شود.

آذر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نزدیک شدن به اجرای برجام گفت: توافق برجام به عنوان نقطه عطفی در تاریخ تحولات سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت یازدهم با توجه به روند ۱۲ ساله این پرونده توانستند با تدبیر و عقلانیت و پشتوانه مردمی و حمایت‌های رهبری مقدور‌ترین توافق ممکن را به دست آورد.

وی ادامه داد: در اولین اقدام، پرونده هسته‌ای ایران که در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفته بود از این شورا خارج می‌شود و ایران دیگر تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی محسوب نمی‌شود و همچنین با اجرایی شدن برجام، تحریم‌ها لغو می‌شوند که این یک موفقیت بزرگ برای مردم و دولت و مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه آنچه به اجرای برجام اهمیت بسیار می‌بخشد، افق و چشم‌اندازی اجرای آن برای دولت و نظام است، اظهار داشت: اجرای برجام علاوه بر رفع تحریم‌ها و تعادل‌بخشی در اقتصاد و توسعه کشور می‌تواند موجب برداشته شدن موانع و مشکلات دیگر در پیش‌روی سیاست داخلی و سیاست خارجی ایران شود.

منصوری با بیان اینکه دولت یازدهم با پیوند زدن این مطالبه مردمی با ارکان دیگر حاکمیت توانست موجب اجرایی شدن این توافق را فراهم کند، تصریح کرد: به دست آمدن برجام و اجرای آن می‌تواند برای دولت یک موضوع راهبردی باشد، چرا که انتظار داریم توافق آثاری مثبت در جامعه داشته باشد و در این راستا لازم است آقای روحانی مطالبه‌های دیگر مردم را هم به دیگر ارکان نظام پیوند بزند و به نظر می‌آید که این مسئله در شأن و توان دولت تدبیر و امید باشد.

وی افزود: به عبارت دیگر، برجام یک فرصت طلایی در اختیار دولت قرار می‌دهد تا کشور به سمت توسعه پایدار و متوازن حرکت کند، ولی این اثرگذاری باید همراه با نگاه دوسویه باشد. به عبارتی، علاوه بر آنکه باید دولت سامانه حفظ انسجام را در کشور سازماندهی و برنامه‌ریزی کند تا کشور به سمت بهبود و تحول حرکت کند، لازم است دولت مطالبه‌های مردم را با دیگر لایه‌های حاکمیت پیوند زده و آنها را همراه سازد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران جلوگیری از دو قطبی شدن فضا و تندروی را از آفت‌های مهم پیش‌روی دولت در زمان پسابرجام دانست و خاطرنشان کرد: ‌ تندروی و دوقطبی شدن جامعه رویکردی است که متاسفانه از سوی دلواپسان و افراطیون دنبال می‌شود که ما امیدواریم دولت با هوشیاری مانع از متحقق شدن خواست تندرو‌ها شود.

منصوری با تاکید مجدد مبنی بر آنکه توافق می‌تواند کشور را در مسیر توسعه قرار دهد، ابراز داشت: اجرای برجام می‌تواند پیش‌بینی‌های صورت گرفته در چشم‌انداز سند ۲۰ ساله کشور را فراهم کند و علاوه بر آنکه در پویایی، نشاط و فعالیت مردم اثر می‌گذارد موجب می‌شود با توجه به خطرهایی که منطقه با آن روبروست، ایران نقشی محوری را ایفا کند.

وی با اشاره به اقدامات خودسرانه افراطیون در حمله به سفارتخانه عربستان در تهران بیان کرد: دولت باید ضمن هوشیاری نه تنها مانع از افزایش تنش و کاهش اثرگذاری شود بلکه باید ریشه‌های خودسری را شناسایی کرده و با آنها برخورد کند زیرا این افراد در راستای تضعیف دولت و ضربه زدن به منافع ملی کشور اقدام می‌کنند و این هوشیاری می‌تواند موجب ارتقای دولت در تحولات داخلی شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: اگر دولت به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران توانست در مذاکرات سخت و نفس‌گیر ۲۲ ماهه با گروه ۱+۵ به مذاکره بنشیند در حالی که پرونده ایران در شورای امنیت بود و قطعنامه‌ها و تحریم‌های متعدد کار را برای کشورمان سخت کرده، اما با آن شرایط با تعامل سازنده و گفت‌وگو توانستیم به توافق برسیم و گره هسته‌ای را باز کنیم این رویکرد نیز می‌تواند در فضای کشور هم دنبال شود.

منصوری یادآور شد: دولت می‌تواند با تاکید بر گفت‌وگو و تعامل سازنده با ارکان دیگر و همراه ساختن آن‌ها با مطالبه‌های مردمی مسائل و مشکلات حل نشده سال‌های گذشته را به سمت حل‌و‌فصل رهنمون سازد و این می‌تواند برگ برنده دولت آقای روحانی باشد و به اینگونه به انتظارها و مطالبه‌های مردمی پاسخ داد.

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش با بیان اینکه افراطیون با دو قطبی‌سازی و افزایش تنش درصددند دولت نتواند پیگیر مطالبه‌های بدنه اجتماعی خود باشد، یاد آور شد: تند کردن فضا و دو‌قطبی‌سازی جز ایجاد یاس و ناامیدی و بستن دست دولت نتیجه دیگری نخواهد داشت.

کد خبر : ۳۳۸۳۳۱