خبرگزاری کار ایران

رییس کل دادگستری استان تهران:

واقعیت موجود دستگاه قضایی با سطح توقع و انتظارها فاصله دارد

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: علم و دانش قضات علی رغم اینکه مجتهد نیستند در سطح خوبی قرار دارد، اما اگر به یک موضوعی عالم شدیم و به آن عمل نکردیم آن علم دیگر ارزشی نخواهد داشت.

به گزارش ایلنا، صد و نود و یکمین نشست کمیسیون امور حقوقی و قضایی آموزش با هدف بررسی برخی سوال‌های مرتبط با آیین دادرسی کیفری و قانون محازات اسلامی با حضور رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شد.

غلامحسین اسماعیلی در ابتدا با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و با اظهار خرسندی از حضور در جمع قضات با اشاره به اهمیت ویژگی‌های نظام قضایی اسلام اظهار کرد: ما در حال خدمت در عرصه قضای نظام مقدس اسلامی هستیم که از جمله شرایط و احراز این سمت داشتن علم و مرتبه و درجه عالی اجتهادی است که این موضوع نیازمند اشراف و تسلط کامل بر مقررات و ضوابط است.

او گفت: در حال حاضر اوضاع و شرایط زمانه، کثرت پرونده‌ها و محدود بودن تعداد مجتهدان باعث شده که از شرط اجتهاد که لازمه امر قضاوت است فاصله بگیریم.

رییس کل دادگستری استان تهران افزود: ‌ باید توجه داشته باشیم که این تنزل رتبه است یعنی باید به این سمت حرکت کنیم که قضات ما به اجتهاد نزدیک باشند و جای مجتهد مطلق، مجتهد متجزی و یا افراد قریب الاجتهاد وجود داشته باشد. همچنین در این شرایط نیز قضات باید تلاش کنند آنچه در توان دارند در جهت افزایش اطلاعات علمی خود به کار گیرند تا گام به گام به شرایط علمی و اجتهادی نزدیک‌تر شوند.

اسماعیلی تصریح کرد: امروز واقعیت موجود دستگاه قضایی با سطح توقع و انتظارها فاصله دارد؛ زیرا علم و دانش قضات علی رغم اینکه مجتهد نیستند در سطح خوبی قرار دارد، اما عمل به این علم با انتظارهای واقعی منطبق نیست، البته با کاربردی کردن دانش موجود این نقیصه قابل رفع است.

او خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که اگر به یک موضوعی عالم شدیم و به آن عمل نکردیم آن علم دیگر ارزشی نخواهد داشت؛ در واقع بسیاری از بدیهیاتی که به آن در امر دادرسی واقف هستیم اما به آن عمل نمی‌شود اگر از بین برود، پرونده‌های متعدد ایجاد نخواهد شد.

رییس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: آمار زیاد پرونده‌ها در دستگاه قضایی به این دلیل است که پرونده‌های متعدد دیگری از یک پرونده ایجاد می‌شود و در ‌‌نهایت یک موضوع اختلافی به ده‌ها پرونده مبدل می‌شود که باید این موضوع با همفکری مرتفع شود.

اسماعیلی گفت: از این به بعد، ارزیابی علمی آرای قضات به ارتقای سمت آنان تاثیر مستقیم خواهد داشت و با تشکیل هیات‌های ممیزی آرا قضات در کنار کمیسیون نقل و انتقالات بررسی آرای قضات در ارتقای سمت ‌آنان نقش بسزایی پیدا کرده است.

او با اشاره به این نکته که هیچ علمی انتها ندارد گفت: ‌ شخصی که به مقام اجتهاد رسیده به معنای این نیست که به پایان فعالیت‌های علمی خود نائل آمده. هر عالم فاضل، فرزانه و فرهیخته‌ای را که در نظر بگیرید باز هم مجهولات علمی فراوانی برای او وجود دارد که باید تلاش کند آن مجهولات به معلومات تبدیل شود و این وضع در سایر علوم مانند مهندسی، پزشکی و اقتصاد جاری و ساری است. همچنین برای قضات لازم است که روحیه دانش افزایی را به طور مستمر مدنظر خود قرار دهند و در جهت ارتقای سطح علمی و تخصصی خود تلاش کنند.

کد خبر : ۳۵۱۰۲۸