خبرگزاری کار ایران

سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست‌های ماجراجویانه دولت قبل تنش‌های جدی برای کشور ایجاد کرد

سفیر اسبق ایران در آذربایجان با اینکه بهبود روابط ایران با آذربایجان هم‌راستا با بهبود روابط با کشورهای دنیاست، تاکید کرد: در دولت روحانی شاهد از سر گیری روابط دو کشور و انجام دیدارهای چندجانبه در سطح عالی هستیم.

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر روز گذشته رئیس جمهور آذربایجان به تهران گفت: روابط تهران و باکو در دولت اصلاحات به اوج خود رسید؛ به‌گونه‌ای که در زمانی که بنده مسئولیت سفارت ایران در جمهوری آذربایجان را برعهده داشتم، روابط دو کشور به سطح همکاری‌های نظامی و امنیتی افزایش یافت و وزرای دفاع دو کشور به تهران و باکو سفر کردند.

او با بیان اینکه اسناد همکاری بسیاری میان دو کشور در دولت اصلاحات امضا و شرایط لازم برای گسترش روابط مهیا شد، اظهار داشت: وقتی روابط به سطوح امنیتی و نظامی می‌رسد معنایش این است که دو طرف به درجه‌ بالایی از اعتماد رسیدند و حتی الهام علی‌اف در نخستین سال‌های ریاست جمهوری‌اش برای اولین بار به تهران سفر کرد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به روابط تهران و باکو در دولت احمدی‌نژاد تصریح کرد: در دولتی که خود را معجزه قرن می‌نامید روابط ایران نه تنها با جمهوری آذربایجان بلکه با همه کشورها و به خصوص همسایگان کاهش یافت و به سمت تیرگی حرکت کرد. سیاست‌های ماجراجویانه و اظهارات بی‌حساب‌وکتاب موجود ایجاد تنش‌های جدی در سیاست خارجی ما شد که در تبع آن شش قطع‌نامه علیه ایران در شورای امنیت صادر شد و علاوه بر محدودیت‌های اقتصادی مشکلات دیپلماتیک فراوانی هم ایجاد شد.

سلیمانی با تاکید بر جایگاه و اهمیت جمهوری‌ آذربایجان برای ایران خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان دروازه ایران به قفقاز و اروپا محسوب می‌شود. این کشور اهمیت استراتژیکی برای ایران دارد و وجود پیوندها و اشتراکات زبانی، فرهنگی، تاریخی و دینی لازم می‌سازد تا روابط تهران و باکو بالا باشد.

او با بیان اینکه همکاری و روابط در سطح عالی ایران وجمهوری آذربایجان جز با همکاری و اعتماد حاصل نمی‌شود، یادآور شد: البته در هر دو کشور گروه‌هایی هستند که با انجام برخی از اقدامات زمینه‌ساز تنش در روابط دو کشور می‌شوند.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان و اکراین با بیان اینکه بهبود روابط ایران با جمهوری آذربایجان همگام و هم‌راستا با بهبود روابط ایران با کشورهای دنیا در حال انجام شدن است، ابراز داشت: در دولت آقای روحانی شاهد از سر گیری روابط دو کشور و انجام دیدارهای دو جانبه و چند جانبه در سطح عالی هستیم که سفر روز گذشته الهام علی‌اف در همین راستا بود.

سلیمانی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان می‌تواند مهمترین همکار برای ایران به عنوان یک کشور ژئوپلتیک در حوزه اقتصادی باشد، عنوان کرد: دو کشور در زمینه‌هایی چون حمل و نقل انرژی، توریسم و... استعدادهای بسیاری برای همکاری‌های مشترک دارند البته هم‌اکنون سطح مبادلات و همکاری‌های تهران و باکو در شان استعدادهای دو کشور نیست.

او ادامه داد: با توجه به شرایط پساتحریم لازم است روابط ژئوپلتیکی‌مان را به پیوستگی‌های اقتصادی تبدیل کنیم که در این صورت امنیت ملی و منافع مردم افزایش خواهد یافت.  

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با یادآوری زمینه‌های همکاری‌های چند جانبه ایران و جمهوری آذربایجان بیان کرد: وجود پیوندهای مختلف میان دو کشور و قرار گرفتن در یک محیط ژئوپلتیکی و یک موقعیت استراتژیک موجب می‌شود تا تهران و باکو همراه با کشورهای دیگر بتوانند همکاری‌هایی در مسائل مختلفی چون همکاری‌های اقتصادی، امنیتی ، فرهنگی و... داشته باشند.

سلیمانی در پایان با بیان اینکه همکاری‌های همه‌جانبه تهران و باکو در سایه اعتماد ایجاد خواهد شد، بیان کرد: همکاری‌های همه جانبه دو کشور موجب تامین منافع دو ملت و دو دولت خواهد شد که در این راستا ما باید نگاهی ایجابی به مسئله داشته باشیم.

کد خبر : ۳۴۹۹۴۵