خبرگزاری کار ایران

توفیقی در دانشگاه پلی‌تکنیک:

مجلس اصولگرا مقابل بورسیه‌های غیر قانونی سکوت کرد

وزیر اسبق علوم گفت: مجلس اصولگرایان مقابل بورسیه‌های غیر قانونی سکوت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، جعفر توفیقی در همایش «چرا رای می‌دهیم» که به همت انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر (پلی تکنیک) برگزار شده است، به مطالبات دانشجویان در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: از جمله این مطالبات انتخاب یک وزیر ارزشمند در صدر وزارت علوم بود.

او افزود: شما دیدید مجلس قبل دکتر فرجی دانا را به دلیل دقت و ممارست در امر رسیدگی بورسیه‌های غیر قانونی استیضاح کرد و بعد رد صلاحیت کرد؛ این درحالی است که مسئله بورسیه‌های غیر قانونی در‌‌ همان دولت دهم توسط دیوان بازرسی مورد سوال قرار گرفته بود و دولت در‌‌ همان زمان به دلیل عدم شفافیت مرود بازخواست قرار گرفته بود، اما دیدید که مجلس هشتم مقابل این چنین اتفاقاتی سکوت کرد.

جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان با توفیقی

توفیقی در پاسخ به سوال اصلی همایش برگزار شده دانشگاه امیر کبیر یعنی (چرا باید رای بدهیم) گفت: در جمع شما که حاضر می‌شویم انرژی می‌گیریم که رای بدهیم و اگرهم تردید بود، در جمع شما دانشجویان برطرف شد.

او گفت: رای دادن مهم‌ترین ابزار تحقق مردمسالاری است؛ به نظر من در کشورمان همه شعار دموکراسی و مردمسالاری می‌دهند و این خوب است چرا که ما باید به سمت مردمسالاری حرکت کنیم. این یک حق است که مردم باید از آن استفاده کنند. دلیل دیگری که برای رای دادن می‌شود مطرح کرد بحث سیاست اصلاح طلبان است. اصلاح طلبان با محوریت اقای خاتمی و شورای عالی سیاستگذاری و از تشکل‌های مختلف و اشخاص حقیقی و حقوقی اصلاح‌طلب با ریاست دکتر عارف تشکیل شده است شرکت گسترده در انتخابات را تحت هر شرایطی در دستور کار قرار داده است.

به این ترتیب ما اگر در این اردوگاه کار می‌کنیم و تحلیل بزرگان در راس آن‌ها آقای خاتمی را قبول داریم باید در انتخابات شرکت کنیم.

توفیقی دلیل بعدی شرکت در انتخابات پیش رو را بحث انتخابات خرداد ۹۲ دانست.

وی گفت: این سوال در آن زمان هم مطرح بود در خرداد ۹۲ شرایطی حاکم بود که دانشگاهیان مطالبان گسترده‌ای را به سمت ستادهای اقای عارف و روحانی روانه می‌کردند این مطالبات شامل ستاره دار شدن دانشجویان، فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه، استقلال دانشگاه و... بود.

بنده خاطرم هست که در‌‌ همان مطالبات دکتر فرجی دانا به عنوان یک مدیر قوی و با اخلاق به عنوان یکی از پیشنهادهای اصلی شما دانشگاهیان مطرح می‌شد باید گفت: شما در این دو سال خوب تجربه کردید که مجلس چه نقشی در این تحقق مطالبات دارد و فهمیدید که دولت به تنهایی نمی‌تواند عمل کند. دکتر فرجی دانا و نیلی منفرد توسط این مجلس رای اعتماد نگرفت. شما موانع برجام را که توسط این مجلس جلوی پای تیم مذاکره کننده گذاشتند دیدید که البته با تدبیر و درایت شخص اقای صالحی و روحانی و ظریف به سرانجام رسید.

توفیقی گفت: شما دیدگاههای دولت اقای روحانی را درخصوص دانشگاه‌ها دیدید و می‌دانید که این دولت طرفدار فضای آزاد اندیشی و تعامل است. ما باید برای تسهیل این روند به مجلسی رای بدهیم که مسیر این دولت را هموار کند.

توفیقی با اشاره به مساله تخلف‌های صورت گرفته در وزارت علوم در مقوله بورسیه‌ها گفت: بحث بورسیه‌ها تخلف‌های اشکاری بود؛ به استناد آمار و مدرک و مکاتباتی که در دولت دهم بین معاون وزیر و وزیر بود، این تخلفات صورت گرفته بود. حتی قبل از دولت یازدهم هم سازمان بازرسی بخشی از این بورسیه را غیر قانونی اعلام کرده بود. ما از مجلس انتظار داشتیم که از دقت و حرکت فرجی دانا که به تخلفات رسیدگی کرده بودند و اتفاقا در این زمینه ارفاق‌هایی را که قائل شده بودند دفاع کنند، اما شما دیدید موضع گیری آقای فرجی‌دانا موجب عدم رای اعتماد به او را فراهم کرد.

توفیقی با اشاره به این نکته در اردوگاه رقیب، این مجلس آینده را در تحولات سال ۹۶ تعیین کننده قلمداد می‌کند، گفت: همه ما متفق‌القول باید بدانیم که شرکت در انتخابات برای ما سرنوشت‌ساز است.

وزیر دولت اصلاحات با اشاره به این نکته که برخی از اعضای لیست ۳۰ نفره برای مردم شناخته شده نیستند، گفت: شما در جریان شرایط ردصلاحیت چهره‌های شناخته‌شده هستید. خود بنده بعضی از این اشخاص را به درستی نمی‌شناسم، اما عارف را شناخته‌ام. شما در خرداد ۹۲ دیدید که دکتر عارف یک سیاستمدار بااخلاق و توانمند است. ما باید به لیستی که با بررسی‌های دقیق علمی و با رعایت حقوق زنان و جوانان توسط شورای عالی سیاستگذاری تدوین‌شده اعتماد کنیم.

توفیقی به پلاکاردهای در دست دانشجویان اشاره کرد و گفت: به من می‌گفتند دانشجویان در این دوره بلاتکلیفم، اما بنده به چنین باوری ندارم همین شعاری که در بروی پلاکاردهای شما نوشته شده است؛ یعنی «دانشگاه زنده است» نشان می‌دهد شما در تحلیل از بنده و امسال بنده جلوترید.

او در خاتمه گفت: نظرسنجی نشان می‌دهد شما بیشترید و بنابراین انتخابات یک آزمون است این تنها راه دموکراسی ما با وجود کمبودهایی که داریم چاره‌ای جز پیمودن راه دموکراسی نداریم.

کد خبر : ۳۴۹۵۱۱