خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از میثم قهوه‌چیان؛

گام‌های بعدی و کارنامه گام دوم

یک فعال حوزه فرهنگ در یادداشتی اهمیت «گام دوم» اصلاح طلبان در انتخابات را مورد تاکید قرار داد و نوشت: با نگاهی به سال ۹۲ معیار‌های اصلاح‌طلبی را باید بازتعریف کرد.

به گزارش ایلنا متن یادداشتی که میثم قهوه‌چیان برای ایلنا ارسال کرده، به شرح زیر است:

در انتخابات ۹۲ حسن روحانی با رای ملت پیروز و رییس جمهور شد، اما اگر عملکرد آیت‌الله هاشمی و عارف نبود، بعید بود طعم شیرین پیروزی گام اول در برجام را فراهم آورد، اما ‌ حالا در گام دوم ضرورت دارد، برای پیروزی بیشتر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به عملکرد آیت‌الله هاشمی و عارف توجه شود. این عملکرد را می‌توان معیارهای اصلاح‌طلبی در گام دوم دانست.

حمایت هاشمی

خرداد ۹۲ بود و بسیاری چشم در حضور حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی و آیت‌الله اکبر هاشمی‌ رفسنجانی داشتند. بسیاری در منزل این دو بزرگوار بودند؛ شاید برای نجات کشور راضی‌شان کنند تا حاضر به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شوند. در این میان امید همه با این جمله کوتاه هاشمی «نمی‌گویم نمی‌آیم» جان گرفته بود. نفس‌ها به شماره افتاده بود و در آخرین لحظات آیت‌الله وارد ساختمان وزارت کشور شده بود تا تصمیم نهایی خویش را اعلام کند و به سیل درخواست مردم پاسخ مثبت بدهد.

پس از ثبت نام آیت‌الله هاشمی، دومین بمب شوک‌آور خرداد پرحادثه ۹۲، خبر رد صلاحیت بود؛ آن زمان  کسی فکر نمی‌کرد پیروزی حاصل شود، اما هاشمی پشت گزینه واحد اصلاح‌طلبان و حالا اعتدلال‌گرایان ایستاد و در ‌‌نهایت با اجماع حسن روحانی و محمدرضاعارف، ثبات قدمش نتیجه داد و اصلاح‌طلبان پس از ۸ سال سکان قوه مجریه را به دست گرفتند.

اجماع عارف

پس از رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حالا دو گزینه جدی وجود داشت و بسیاری از اصلاح‌طلبان گرد دکتر عارف جمع شده بود. «عارف» بی‌تردید امتیازهای زیادی داشت اما اجماع او نقطه پایان بر پاراگراف خرداد دو سال پیش بود، تا نهایتا روحانی رییس جمهور شود. اما امروز، میزان اصلاح‌طلبی نامزدهای موجود چیست؟ احتمالا گفته شود عقایدشان، ‌ برخی ممکن است بگویند عضویتشان در احزاب و ستادهای اصلاح‌طلبان یا ممکن است برخی توانایی و اعتدالشان در شرایط کنونی را میزان اصلاح‌طلبی بدانند، ‌ اما به نظر می‌رسد با نگاهی به سال ۹۲ معیار‌های اصلاح‌طلبی را باید بازتعریف کرد.

بی‌شک در سراسر ایران بسیاری خود را اصلاح‌طلب، ‌ حامی دولت و معتدل می‌خوانند، اما معیار این کار چیست؟ گزینه‌های اصلاح‌طلبی درست یا غلط، از سوی شوراهای راهبردی اصلاح‌طلبان اعلام شده‌اند که این شورا‌ها زیر نظر آقایان سیدمحمد خاتمی، اکبر هاشمی و عارف شکل گرفته بودند. هدفشان حمایت از دولت با تشکیل مجلسی معتدل است و حالا لیست شوراهای راهبردی اعلام شده است.

با نگاهی به عملکرد آیت‌الله هاشمی، معیار اصلاح‌‎طلبی برای نامزدهای رد صلاحیت شده را باید حمایت از این نامزد‌ها دانست. برای نامزدهای تایید صلاحیت شده و مانده نیز که مدعی اصلاح‌طلبی هستند انصراف و اجماع به لیست اصلاحات به معنای اصلاح‌طلبی‌شان خواهد بود. بی‌شک خون اصلاح‌طلبان باقیمانده موجود، رنگین‌تر از آیت‌الله هاشمی و عارف نیست از این رو عمل به الگوی ایشان تعیین کننده اصلاح‌طلبی ایشان خواهد بود. حمایت و انصراف از این رو معیار اصلاح‌طلبی است که زمینه پیروزی را فراهم کرده و منافع ملی را بر منافع و تشخیص فردی رحجان می‌دهد.

گام‌های بعدی و کارنامه گام دوم

امروز حمایت ردصلاحیت‌شدگانی که قرار بود در لیست‌های اصلاح و اعتدال قرار بگیرند و اجماع و انصراف باقی‌ماندگان، به نفع خود ایشان خواهد بود زیرا، عملکرد امروز در کارنامه‌ فردا ثبت می‌شود.

بی‌تردید گام دوم امروز نامزدهای مدعی اصلاح‌طلبی بخشی مهم از کارنامه سیاسی ایشان خواهد بود تا در انتخابات‌ بعدی عرضه کنند. امروز هر حمایت نامزد ردصلاحیت شده و هر اجماع و انصراف نامزد باقیمانده در وقت طلایی پیش رو، ‌ ادامه راه بزرگانی چون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و عارف خواهد بود تا رای‌دهندگان بتوانند در گام‌های بعدی ایشان را برگزینند.

کد خبر : ۳۴۸۷۶۸