خبرگزاری کار ایران

صالحی در دیدار نایب رئیس پارلمان مجارستان:

اجرای توافقنامه‌های ایران و مجارستان، موجب توسعه روابط دو کشور می‌شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با نایب رئیس پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این ملاقات یانوش لاتورسایی با اشاره به دیدارش با صالحی در سفر سال ۲۰۱۴ به ایران و با اشاره به موفقیت ایران در انجام مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ اظهار داشت: باید به شما و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورتان که مذاکرات را با موفقیت پشت سر گذاشتید، تبریک بگویم.

وی با اشاره به سفر ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به ایران و امضای ۱۰ توافقنامه همکاری دو جانبه اظهار داشت: انجام این سفر و امضای موافقتنامه‌ها زمینه را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه فراهم کرده است. این توافقنامه‌ها چارچوب همکاری‌های ایران و مجارستان را معین کرده و دو طرف باید با اجرایی کردن آن‌ها، باعث افزایش همکاری‌ها و نزدیک شدن دو ملت به یکدیگر شوند.

نایب رئیس پارلمان مجارستان همچنین بر افزایش همکاری‌های فرهنگی، علمی و دانشگاهی میان دو کشور تاکید کرد.

لاتورسایی با اشاره به سفر ماه گذشته نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به مجارستان، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های دو پارلمان نیز بیش از پیش گسترش یافته و زمینه برای تبادل بیشتر هیأت‌های پارلمانی فراهم شود.

علی اکبر صالحی نیز در این ملاقات با ابراز خرسندی از ملاقات مجدد با لاتورسایی، افزایش ارتباطات پارلمانی و سیاسی میان دو کشور را باعث افزایش شناخت مقامات دو کشور دانسته و این امر را زمینه‌ساز افزایش همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه ارزیابی کرد.

معاون رئیس جمهور کشورمان با اشاره به جایگاه پارلمان‌های دو کشور در توسعه روابط دوجانبه اظهار داشت: بی‌شک شما یکی از پیشکسوتان افزایش همکاری‌های سیاسی و پارلمانی میان ایران و مجارستان محسوب می‌شوید. ایران قبل از حل پرونده هسته‌ای نیز همکاری‌های خوبی با مجارستان داشته و الان زمان آن است که این همکاری‌ها را گسترش دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و گردشگری، خواهان بهره‌برداری از فرصت ایجاد شده میان دو کشور شده و ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن توافقنامه‌های امضا شده در جریان سفر نخست وزیر مجارستان به ایران، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش و توسعه یابد.

صالحی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در ایران در هفته جاری، ابراز امیدواری کرد که پس از تشکیل مجلس جدید شورای اسلامی، همکاری‌های دو پارلمان همچنان توسعه و گسترش یابد.

در این ملاقات لاتورسایی همچنین با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی مجارستان و ایران تاکید کرد که روابط دو کشور دارای ریشه‌هایی محکم و استوار است.

وی همچنین از تلاش‌های ایران در کمک به حل و فصل مشکلات منطقه‌ای، مبارزه با داعش و کمک به مهاجران افغانستانی قدردانی و تمجید کرده و توضیحاتی در خصوص مواضع کشورش در ارتباط با مهاجران غیر قانونی که وارد اروپا می‌شوند، ارائه داد.

صالحی در سفر به مجارستان علاوه بر ملاقات با نایب رئیس پارلمان مجارستان، با وزیر امور خارجه و تجارت این کشور، معاون نخست وزیر مجارستان و همچنین معاون وزارت توسعه ملی این کشور در امور انرژی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین در آکادمی علوم مجارستان نیز به ایراد سخنرانی پرداخت.

کد خبر : ۳۴۸۶۹۲