خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مهدی شیخ؛

اعتدال به مثابه عقلانیت در روش

اعتدال به مثابه عقلانیت در روش

نامزد لیست اصلاح‌طلبان تهران در یادداشتی تاکید کرد: اعتدال در ایدئولوژی، به معنای برگزیدن اعتقادی در میانه چند اعتقاد چندان صحیح نیست، مگر آنکه قائل به وجود حقیقتی ثابت و بدون تغییر نباشیم.

به گزارش ایلنا، متن یادداشت حجت‌الاسلام مهدی شیخ که برای ایلنا ارسال شده، به شرح زیر است:

چندسالی است که در سپهر سیاسی کشور واژه اعتدال پرکاربرد شده است و گویا افراط­ سال­‌های اخیر، افکار عمومی را به­سوی این مفهوم کشانده است. با وجود چنین اقبالی این واژه به مثابه یک مفهوم سیاسی و اجتماعی به­ خوبی تبیین نشده است. اعتدال در مقابل انقلابی­‌گری است یا در مقابل افراطی­‌گری؟ اعتدال یک ایدئولوژی یا یک روش یا یک راهبرد یا یک فضیلت و آموزه اخلاقی است؟

بسیاری معتقدند اعتدال در اصول بی­‌معناست؛ یعنی چون به حق رسیدی نباید حق و حقیقت را یکسوی افراط و تفریط تلقی کنی و بعد در جستجوی اعتدال یا راهی میانه حق و غیر حق باشی، زیرا خود آن راه میانه نیز غیر حق و انحراف از حق و حقیقت است. پس اعتدال در ایدئولوژی، به معنای برگزیدن اعتقادی در میانه چند اعتقاد چندان صحیح نیست؛ مگر آنکه قائل به وجود حقیقتی ثابت و بدون تغییر نباشیم.

از اینکه بگذریم اعتدال در روش مطرح می‌­شود. یعنی وقتی حقیقتی را یافتیم، با ملایمت و بدون افراط یا تفریط حرکت کنیم. اگر یافتیم که راه نجات اصلاح روش زندگی­ است، این اصلاح را با ملایمت اعمال کنیم تا به مقاومتی در برابر آن اصلاح نینجامد.

در اینجا پرسشی مطرح می‌­شود و آن اینکه مرجع تعیین اعتدل در حرکت چیست؛ طبیعتاً هرکسی خود را معتدل می‌­خواند و دیگران را به کندروی یا تندروی متهم می‌­کند. لذا در صورت تعیین نکردن ملاکی برای تعیین حد اعتدال، این مفهوم در سردرگمی و ابهام باقی می‌­ماند و به فلسفه‌­ای برای سیاست­‌ورزی و مدیریت رفتارهای شخصی و اجتماعی برای جامعه ایرانی تبدیل نمی‌­شود.

اعتدال در معنای یک راهبرد نیز ممکن است باشد؛ در این صورت معنایی زمان­‌مند می‌­یابد؛ مثلاً اگر بگوییم مردم فلان کشور از افراط فلان دولت و تفریط فلان دولت دیگر خسته شدند، لذا به برای دور شدن از زیان­‌های افراط و تفریط به اعتدال روی آوردند؛ در این صورت اعتدال نه در معنای مفهومی عام بلکه در معنایی استعاری به کار رفته است و این استعاره طبیعتاً زمان مصرف معینی خواهد داشت و با سپری شدن دوران مصرفش از میان خواهد رفت. مستعارٌ منه این استعاره آن جریانی است که برخی از ارزش‌ها و آرمان‌های هر یک از دو طیف متهم به افراط و تفریط را اخذ کرده است و خود را معتدل خوانده است.

اعتدال به معنای یک فضیلت اخلاقی نیز از دیرباز در علم اخلاق مطرح بوده است؛ به این معنا که هر فضیلت اخلاقی در میانه دو رذیلت نهاده شده است مانند فضیلت شجاعت که میانه جبن و تهور است یا فضیلت بخشندگی که میانه خست و گشاده‌­دستی بیش از حد است یا فضیلت تواضع که میانه کبر و فرومایگی است.

از میان معانی ممکنی که در سطور بالا از اعتدال ارائه شد، به نظر می‌­رسد مناسب­‌ترین معنا که می‌­تواند راه‌گشای امروز و همیشه سیاست­‌ورزی در کشور ما باشد، اعتدال به معنای روش است.

در این صورت اعتدال در مقابل آرمان­گرایی قرار نمی‌­گیرد، بلکه بحثش شیوه و روش و سرعت حرکت به سوی آرمان‌هاست. اما پرسشی مهم درباره مرجع تشخیص و تعیین حرکت معتدل و افراطی مطرح شد که تا به آن پاسخ داده نشود، نمی‌­توان اعتدال در این مفهوم را توسعه داد.

در پاسخ باید گفت بهترین مرجع برای تعیین حرکت معتدل عقل است. کدام عقل؟‌‌ همان عقل سنجش­گری که بسیاری از ما آن را ناپسند می‌­دانیم؛ باید در هر موردی با تکیه بر این عقل، هزینه­‌ها و فایده‌­های هر حرکتی را بسنجیم و حرکتی را برگزینیم که مصلحت ما را تأمین می‌­کند.

مرجع تشخیص مصالح و بررسی هزینه­‌ها و سودهای هر برنامه بنابر حکم عقل، خبرگان و کار‌شناسان هر رشته علمی­‌اند و ما باید در هر رشته از امور مملکت به نظرات علمی آنان مراجعه و بر اساس آن عمل کنیم.

متأسفانه در برخی از ادوار به اهل فضیلت و دانش بی­مهری­هایی شده و به نظرات کار‌شناسی آنان توجه نشده است و خسارت‌های جبران‌­ناپذیری بر کشور وارد شده است.

البته گاهی نیز به علم و دانش متخصصان توجه شده و برنامه­‌ریزی و حرکت درست، پیشرفت‌های خوبی نصیب‌مان شده است. باید از این موفقیت­‌ها و شکست­‌ها درس بگیریم و با در نظر گرفتن مصالح ملی و با تکیه بر عقلانیتی که معنای حقیقی اعتدال است، به‌­سوی تعالی اخلاقی و معنوی و مادی حرکت کنیم.

عقلانیت در تصمیم‌­گیری­ و رفتارهای سیاسی اجتماعی پیامبر و امامان شیعه همواره محوریت داشته است. دعوت پنهانی پیامبر به اسلام و سپس دعوت عشیره و خاندانش، هجرت­ برخی از مسلمانان به حبشه و هجرت پیامبر و صحابه به مدینه، جهادهای پیامبر، صلح پیامبر، رفتار امام‌­الموحدین در دوران خلفای سه­‌گانه، رفتارش در دوران خلافتش و صلح امام حسن و حتی شهادت سید­الشهداء همه و همه جلوه‌­های این عقلانیت بود.

اوصیای دین چنین بودند‌گاه مصلحت را در صلح می‌­دیدند و‌گاه در جهاد و شهادت. پیامبر در نبردهای خود به مشورت خبرگان امت توجه داشت و‌گاه نظر و رأی آن‌ها را بر نظر خود راجح می‌­دید و این نبود مگر به اعتقاد آن بزرگوار به عقلانیت.

البته در نصوص دینی عقل در معانی گوناگونی به کار رفته است؛ ضمن ارج نهادن بر مراتب الهی و قدسی عقل، باید گفت که این عقل سنجش­‌گر که در هر عملی هزینه­‌ها و فایده‌­های آن را می‌­سنجد، اگر در خدمت عقاید حقه و آرمان­‌های الهی قرار بگیرد، خود مقدس و دوست‌­داشتنی و والاست و برماست که در حیات سیاسی و اجتماعی خویش، در عرصه سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد، فرهنگ، صنعت و کشاورزی با تکیه بر این موهبت الهی حرکتی معتدل را سامان دهیم.

مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر در عرصه‌­های بسیار مهم کشور می‌­تواند نقشی کلیدی در حرکت جامعه در مسیر اعتدال و عقلانیت دارد. نمایندگان مجلس باید در عرصه­‌های گوناگون تصمیم­‌گیری به خبرگان و کار‌شناسان مراجعه کنند و از تصمیم­سازی بر پایه احساسات و عواطف بپرهیزند؛ نمایندگان مجلس باید بر اساس شواهد و مدارک و با مشاوره متخصصان حرکت کنند تا کشور در مسیر پیشرفت و رشد و تعالی مادی و معنوی قرار گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز